Lös hundar
Jag kör några mil om året. Jag vill utmana jägare till att sköta bätrre om sine hundar när dom är i traffikerad väg. Jag kom här om dagen på väg 20 söder om fallköping (avfart Fridhem). Jag obsserverade på lång distans en person (jägar) och en hund . 50 m framföre mig släpps hunden och korsar vägen. Med 50 -60 t blev det inga olucka denna gång, man nära nära.
andre fall kann ni se i tidningen.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=443125
Jägare - kopla hundarna vid traffikerad väg

#0. Det är möjligt att det fins jägare som är vårdslösa när det med kopplade hundar, men det fins en katogori till, det är tjej på häst tilllika lös hund, som bilist är det då att hålla koll på hund o häst o ryttare o mötande trafik.
Sen under jakttid är det faktis lovligt att släppa hund om då bytesdjuret gått över väg så kommer hund göra lika så, så ni bilister ta hänsyn när ni åker genom skog
Bilister tar hänsyn. Tyvärr är det för många ovettiga hundägare, vilket jag ser när jag åker ikring. Visst inget lag ålägger att koppla hunden men många fler skulle försöka förstå vilka risker dom ställer till i områden med trafik. #2 försök föreställa dig en som #0. som kör på tider på sträckor med fart kanske 80 kmt och 60 TONN.
Satt och tänkte lite när jag läste #0 Visst har man sett hundar komma springandes vid vägar och allt när det varit jakt. Själv är jag ingen jägare men har ju i familjen så jag har ju någon hum om när de jagar älg t.ex här nere. Men de ggr jag sett lösspringande hundar har varit när vi varit ute och åkt hos släkten i dalarna. Deras jakttider är ju inte samma som här och ahr man ingen intresse av sånt alls är det inte lätt att veta när risken är störst med lösspringande hundar.
Sen ska man ju vara försiktig oavsett men det jag tänkt på var att bland så sätts det ju upp skyltar m.m som gör bilisterna mer vaksamma att det är jakttid. Men inte alltid. Då vi såg hund hade vi inte sett något alls och då åkte vi på en av de mer vanliga vägarna i dalarna.
Min mening är att ut med mer skyltar på vägarna så folk blir mer uppmärksamma. Det är för trafikanternas, hundens och jägarens skull.
//Pia

#2. Javist vet jag hur det är o försöka få hejd på sådant åk, o det mesta är snuriga bilister som oftas gör vansinnesgrejer o inte alls så ofta hund, men älg o rådjur är det flera gånger per natt när man körde, när man var uppåt norra sverge hadde vi renarna som helt plösligt stod på vägen o slickade salt, o då var det inte frågan om en ren eller tio det var flockvis o konstigt nog så blev det inte så många som gick åt i taget som mest var det sju renar, o du förästen vilken chaufför kör 80km, jag gjorde det inte, o det gör inte du heller om du är yrkesförare, för det är det åkeriet som bestämmer hur fort du skall köra.
#0 Du gillar inte hundar va? Du vill deffenitivt inte ha dom i skogen. Är du hundrädd? Då måste det kännas tufft. Att inte ens kunna gå till skogen utan att riskera att träffa på en lös hund.
Alla djur som visstas i skogen är nämligen lösa. Älgar, rådjur, hjortar, vargar, björnar och många fler.
Nu är det så, att om du inte gillar lösa djur i skogen på grund av rädsla att råka köra på dom. Då får du klaga hos staten eftersom det är dom som äger flertalet djur som visstas där.
Lycka till.
#6 Haha, rolig bild.
Jag håller med dig. Alla måste ta hänsyn till varandra.
En jakthund är väl ganska så fokuserad på sitt "arbete" och blir då kanske mer farlig vid trafikerade vägar.
Jag trodde inte man jagade i närheten av vägar och hus överhuvudtaget.
/Maria
#6 Jag har ingen erfarenhet vad gäller jakthundar vid väg då jag sällan kör i områden med löshundsjakt.
Däremot har jag erfarenhet av tjuvar, inte sällan heller bildtjuvar. Du hade gärna fått använda min bild för att göra en kul profilbild till dig själv - men det är ju så att med alla bilder är det fotografen som har copyright. Man får alltså inte ta en bild som någon annan fotograferat och använda den hur man vill. Din bildredgigering är trots att du spegelvänt bilden, bytt bild på tröjan jag har under jackan samt färgat de vita banden till huvan gröna inte heller speciellt bra gjord. Men - är du nöjd med bilden skall du få behålla den - jag tänker inte strula. Men fråga nästa gång, så får du min respekt. Just nu har du den inte.
mvh Martin
Såg idag, det gänget som är ute på jatk i Näsinge"prästgårdslaget2 De har alltid upp skyltar på vägen. Svenska jägareförbundets egna. Så då tänkern man lite extra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#6 Hade ingen aning om att bilden var "snodd" Tyckte bara den var rolig. Såg inte att det var du marnyman.
/Maria
#9 Ja här i skogarna har jag också sett att de satt upp skyltar som fått en att förstå att det är jakt på g och att man ska vara extra vaksam. Inte då på hundarna men det kan ju vara så att risken kanske är större att det kommer ut vida djur som blivit skrämda av drevet.
//Pia
#12 Det var väl därför jag inte tyckte att det var du, haha.
Storsint av dig att ta det med ro, jag hade nog blivit ganska gramse…
/Maria
MArny, PMar dig
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....