Vildsvin - Störst problem i Tyskland
I Tyskland vållar vildsvinen större problem än någon annanstans i Europa. Under 2007 växte stammen med fantastiska 320%, och de förstör nu grödor, dödar husdjur och jagar människor.
Kostanderna för skadorna vildsvinen orskar i Tyskland är större än i något annat Europeiskt land.
Källa: Aftonbladet
Foto från Stock Xchange.
mvh Martin
Oj! J så har det inte blivit här ännu i allafall!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Med tanke på hur svårjagade grisarna är så är nog risken rätt stor att detsamma är på väg här inom överskådlig framtid…
Jag kan bara relatera till hur det ser ut i mitt eget omedelbara närområde. Flera av grannarna har de senaste åren stött på grupper om 4-5 vuxna och 10-15 kultingar… Jag är glad att ha sluppit möta dem, än så länge. Men maken har varit nära att köra på dem ett par gånger.
hur kan det plötsligt bara bli så??? Från inga vildsvin alls, till massor? Om de är så lättspridda borde de väl ha funnits förut också?
Här där jag bor har jag inte sett några. Alla bara pratar om dem, men få tycks ha sett något.
"Dödar husdjur"? Är de rovdjur? Vilka husdjur i så fall?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#3. hej du gammla gumma
, Ja det började med vildsvin i hägn o de smet som de sa o kom ut o de avlade av sig snabbt o stammen sprids o detta djur kommer bli det som jagas mest i framtiden, men det är rätt svår jakt eftersom de är nattaktiva.
döda husdjur en bonde som har lakt en gris på stacken god mat åt vildsvinen trafikdödade rådjur o harar också godis för dem de är allätare.
jagar mäniskor gör de i trängda lägen eller om de är skadade, mycke explosivt djur
Har en kompis som jagar på ett ställe där dom skjuter ca 30-40 grisar om året. Men trädgårdarna blir förstörda och det ser ut som om någon gått med en jordfräs över deras gräsmatta.
Grannarna till min ena son är förtvivlade. Deras potatisodlingar är helt förstörda.
En annan kompis behövde aldrig ta upp potatisen. Det hade redan grisarna ordnat.
Jag frågade en gång om jag kunde få följa med på ett eftersök på gris. NEJ! Blev svaret. Dom är riktigt läskiga då. Dom kan smyga runt en och klippa en bakifrån.
# Nore, har du gjort något eftersök på gris någon gång?

#5. Jo jag har varit med om eftersök på vildsvin, men som tur var det dött o gjorde ingen skada, det du talar om vid eftersök att de kan komma bakifrån där man minst anar det.
När grisen gör så kallas det för metkroken, så det vill till duktig hund o eftersöksekipars när det blir dax för sök, konstigt nog så var jag i kontakt med en som har en bra hund uppe i dina trakter i kväll strax innan jag totar ned detta, för att förvissa att jag kan anlita honom om det behövs under jakten om någon vecka hemma vid.
Kanske dags att installera rovdjur då? 

#7. Det är inte många rovdjur som klararen vuxen gris, möjligtvis en kullting, vadå instalera det behövs inte våra myndigheter har redan fixat detta o helt okotrolerade antal också, nädu det blir jägarna som får försöka lösa problemet som det alltid blir i sista ändan

Kruxet med grisarna och rovdjur att ett rovdjur gärna inte ger sig på en vuxen gris. Kullting visst men det är inte lätt det heller med en sugga som är riktigt för****ad och ska vakta sina ungar.
Detta gör ju tillsammans att de förökar sig riktigt bra att det blir allt fler och fler. Då de är nattaktiva djur så är det mycket som måste passa in för att förhållandena ska vara goda att kunna skjuta. Fullmåne är en av fördelarna men det är ju inte alltför ofta och är det fullmåne så kan det vara en hel del moln i vägen så det kan vara precis kolsvart i skogen.
Många hundar har råkat illa ut då de blivit uppfläkta av grisarna och det kan gå riktigt illa.
//Pia
det låter då som om vildgrisarna är ena riktiga överlevare…..
#8 Det finns några riktigt duktiga eftersöks ekipage häromkring. En spets som kommer härifrån är riktigt duktig

#11. HIHI jag vet om det tror det är den ena av hundarna som vi kan anlita
Det är ju inte bara det att de är nattaktiva, de är svårförutsägbara också. Det är ju ingen vidare regelbundenhet i hur de återvänder till åtlar, för att ta ett exempel, utan det kan vara två nätter i rad och sen inte på två veckor.
Jag är tacksam för att de stannar utanför mina hästhagar, sannolikt tack vare elstängslet, för el gillar de inte… Men de går i markerna precis utanför hästhagarna. Under ekarna är det välplöjt och vår arrendator har tvingats lägga en del av åkern han arrenderar av oss i träda för att den änden är så sönderbökad av grisarna. Så ja, de förstör ganska mycket…
Min gubbe och son är ute nu för att försöka rädda lite potatis åt en förtvivlad bonde. I går såg min andra grabb 12 grisar där. Mitt på dagen. Inte speciellt rädda.
MAn bör nog mata dem på nnat ställe, d låter de potoatisen vara ifred….
#15 - optimist!!
De äter där de hittar maten… Om det innebär att de måste böka lite - so what, det ger ju lön för mödan - lite välsmakande potäter eller vad det nu kan vara.
De är inte särskilt beroende av åtlar, de hittar mat ändå. Det är väl därför de är så svårförutsagda.
det gäller att hitta sån som de verkligen vi ha. Har hört att wingummi är susen men det är lite svårt att köpa in (dyrt om inte annat) Ekollon har min bror slängt ut nu och det går åt på ett nafs.
Vildsvinen har ju otroligt luktsinne. Kommer inte ihåg hur djupt det var men det finns nog nån här inne som vet. Ett majskorn som ligger i marken kan de känna även om det ligger flera meter ner.
//Pia
Talar av erfarenhet här uppe i alla fall…..
Vildsvinets luktsinne, ja. HAr hört, att om du liknar en människas luktsinne vid ett frimärke, så har hunden ett som ett A4ark och vildsvinet som 4 fotbollsplaner
De små liven är as ätare och stoppar i sej allt som kommer i dess väg. Nästan.
Borta hos grabben har dom en åtel långt uppe i skogen så dom lockas bort från åkrarna. Så än så länge har dom klarat sej. Men det är värre för deras grannar.
Ja de äter allt. Jag vet……