Inte bara vargar...
Det verkar som vargen inte är ensam om att riva får? Vilken stollig hund. Eftersom han inte klarar sitt uppdrag borde han väl inte vara lös i skogen alls?
/Maria
Jag fattar inte… vad för jakt användes hunden för? Det står ju bara fågelhund. En fågelhund till fågeljakt t ex ska ju bara hämta fåglar som jägaren skjutit. Något har uppenbarligen slagit slint i huvudet på hunden. Varför den ens får leva fattar jag inte.
'ja men den är ju så snäll mot människor och barn'. Ja visst, men hur lång tid tar det för att den biter ifrån på annat också? Jag har själv hund, jag är uppvuxen i hem med kennel (forfarande aktiv hunduppfödning) och jag anser mig i alla fall ha något hum om hundar och hundträning. Är heller inte särskilt trångsynt, men jag skulle aldrig ha kvar en sådan hund faktiskt. Tragiskt att folk verkligen inte tänker. Vilken ägare använder elchocker som terapi till sin hund…
jamen herregud säger jag…..den hade tidigare fått elchocker för att inte attackera får….!!!!
Någon skruv måste vara lös någonstans och jag är inte ens säker på att det är hos hunden i första hand…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Förvisso skönt att se att det finns folk som kan göra upp i godo och som vill göra rätt för sig.
Och var sedan skruven sitter lös, det återstår väl att se. Hoppas att varken människor eller fler djur kommer till skada.
mvh Martin
Hm… i Sverige får man inte behandla med elhalsband. Vilket jag tror att det rör sig om, nä de pratar om "elchocker<"
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#0. Denna hund skall avlivas vad än ägaren säger, för har den anngripit en gång så här så kommer det ske igen, undrar också hur det står till med hundägaren vill vara anonym o betalar för de rivna fåren.
Vad jag tror detta är finflose, greve eller en baron med god ekonomi, vill inte blii nedsvärtad o ha en sådan skithund som river får, i stället för fågeljakt.
Det här hände i norge. Där måste hundarna vara "fårrena". Vi sålde en vuxen tax till norge och nye ägaren berättade det.
Förr användes elchocker på fågelhundarna. Stående fågelhundar. Då fick man det, men nu är det förbjudet. Vet faktiskt inte hur det är i norge. Man får inte glömma att det är ett annat land och andra lagar.
Skönt att dom kunde göra upp utan att sätta igång en massa. Men den hunden skulle inte jag våga ha lös igen. Ägaren hade tydligen väldigt dålig koll på hunden. Då ska den vara kopplad.
JA jag är nog enig med Nore där. En sån hund blir olycklig om han blir ansedd som vanlig familjehund och aldrig kommer lös. Så tyvärr, han mår nog bäst av att få jaga får i hundhimlen….
hmm…vovven, eller fr a hans husse, skulle behöva en stor dosis Caesar!
Ni tittar väl på Caesar Milan på måndagarna på tv4+?
#8 japp, där handlar det ju om ren psykologi och förståelse för hunden och dess flockmentalitet. Mn ser ju bara vad för pli denna människa har på sin hund, vem som bestämmer av de två.

Men ceasar kör ju med el, stackel och andra för oss både olagliga och omoderna metoder. Visst är det tillåtet där borta, men jag lovar att det finns hundfolk som klarar av problemhundar utan dessa metoder, både i vårt land och där borta. Jag visar inte mina hundar att jag bestämmer, utan gör mitt bästa för att vara en lugn och trygg resurs som hundarna väljer att följa.
Kan även tillägga att jag vet en bonde som lämnar sina får på fäbodvallen så länge vargen är kvar i området. Så fort den lämnar den delen av reviret tar de hem fåren till gården. Då kommer nämligen jägarna dit med sina hundar. Visst tar vargen får, men då betalar staten. När hundarna river får är det dock kört. Om de inte kan bevisa vilken hund det är kan de inte kräva någon jägare på pengar. Tydligen är inte alla jägare lika ärliga som den i Norge.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 Kan inte säga men jag skulle faktiskt inte att Ceasar använder el. Det är inte i linje med hans filosofi att bevara flockmentaliteten i våra hundar så om du har ett exempel på när han använder detta så skulle jag gärna vilja ta del av det.
Visst använder han stackel men inte som något slit och dra verktyg. Konstant användande av stackel är inget han heller förespråkar då det är en tillrättavisningsmetod, inget som hör till vanliga vardagen.

Det finns avsnitt där han använt el, och dessa hittar man antingen på utube eller på hans bolags hemsida, där man kan kika på filmer. Gå in på hundar.ifokus och sök på hans man så får du se många hetsiga debatter om honom. Du kan nog testa vilket hundforum som helst, om du vill.
Jag är en förespråkare av att inte rycka i koppel. Att då antingen använda stackel eller flytta upp strypet till kräksnara går mot mitt sätt. Jag vill få hundarna att lyda för att de vill, inte för att de får ett obehag annars.
Jag tittar på hur hundarna gör och fungerar. De lever som familjer, i nuet. Den som är beredd att betala mest för en resurs får den. Den ranghöga går inte alltid först, äter inte alltid först, men är cool, den flocken kan lita på. Här hemma, i en flock ur urhundsgruppen, ser vi aldrig att någon tillrättavisar en annan genom koppelryck, nedtryckande eller våld överhuvudtaget. Den som försvarar sin matskål (främst mot valparna som gärna vill prova de andras mat) morrar stillsamt och fortsätter äta. Ibland får valparna trots detta ta över skålen, ibland inte. Det hänger på hur viktig maten är just då för den vuxna hunden.
Har en valp ett tuggben och säger "mitt" genom en morrning låter alla valpen behålla det.
Ska vi uppfostra hunden enligt hundarnas sätt, titta inte på folk som säger att de gör så. De har troligen läst böcker baserat på forskning av vargar i hägn. Den situationen är inte alls sådan som hundarna lever. Titta på hur en flock vildhundar ed lever istället, och följ detta.
Tänk även på att hundarna tar efter våra normer. Om vi visar en hund att det är helt OK att lägga ner och hålla fast, sliuta tag i nackskinnet, morra och trycka ner, ta av hunden saker i tid och otid, så anser den att det är så man gör, och gör så mot andra hundar.
Om vi är lugna, sansade och kör på mildare metoder, så ser både barn och hundar att det är så man uppför sig.
Sen får väl alla göra som de vill. Fast kör man med quick-fix och skrämmer hundarna till lydnad istället för att se till vad som ligger bakom problembeteenden, så kommer problemen så gpott som alltid tillbaka, förutsatt att man inte lyckas knäcka hundens känska av sammanhang så totalt att den aldrig vågar ta initiativ.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
ja, jag vet, jag var också ytterst tveksam, ja anti-Caesar först just pga allt det där ni nämner och att det där med att rycka i kopplet har väl folk alltid gjort, med negativt resultat. Tyvärr är det alltså väldigt svårt att tillämpa metoderna för vanligt folk som inte hajar att det är ett helt koncept, att skapa förtroende hos djuret, motionera hunden (en del får visst aldrig gå ut! Inte konstigt det blir problem!) och att vara en mogen icke-frustrerad flockledare. Sedan är ju de flesta av vovvarna han behandlar verkligen illa ute eftersom de redan biter folk och fä. Men som jag fattar så jobbar han inte med skrämsel utan med att utstråla rätt "energy", och det är just det sista som jag tycker är bra och som behövs…..
Men som sagt, svårt för vanligt folk att tillämpa är det nog, det b,ir bara vissa bitar, rycka i kopplet o sånt…
Snälla, jag ber er. Dra inte igång något om Ceasar här. Snälla.
Det är så fruktansvärt uttjatat.
sorry, det var inte meningen……

Det hörde inte riktigt till tråden heller……
#15 Det kunde väl inte du veta.
Tack för att ni är så snälla mot varandra! Sånt gillar jag! Sån stämning ska vi ha i allatrådar, för då kan vi diskutera allt!
Jag har aldrig haft problem med att få mina hundar att låta bli att jaga "förbjudna" djur.
Mina stövare ska bara jaga räv och hare. Hundarna som jag jagar rådjur med ska bara jaga rådjur och älghunden ska bara jaga älg.
Jag hade dock en gång en stövar-dam som var en otrolig ögontjänare, och som passade på att driva rådjur ett par minuter några gånger i sitt liv. Detta skedde alltid när hon visste att jag inte var i närheten.
Men som hon skämdes när hon kom tillbaks… hon visste ju att hon gjort något dumt. Och fast man ville säga nåt dumt, så kunde man inte när man såg hur hon skämdes.
Ja se damer…. de vet hur man gör.. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!