Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 4510 ggr
aase-andersson
0

Björnjakt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästan så att jag tvekar innan jag skriver detta, men jag är stolt över att fått vara med på björnjakt under helgen när det blev en björn fälld. Vi stod på pass lite längre bort när det small. Det var det mest spännande jag varit med om. Det var första björnen på 100 år som en limabo skjutit i lima. Historiskt med.

Anders 50
0

Tycker du ska vara stolt.  Det är en upplevelse att vara med när en björn fälls. Det hör ju inte till vanligheterna. Och efterspelet med besiktning och provtagningar och annat är också intressant.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Farscken
0

Jag med tycker du skal vara stolt. man måste ha lite mod om man skall våga det.  Man måste ju lita på sig själv och kunna hålla sig lugn när  kraslet hörs. Inte bara det men du är bärar av svensk kultur som på sit vis är hotad. klapp klapp klapp

Hawknestgrove
0

Grattis! HAde gärna velat byta med dig! Nu får ni dessutom en massa gott kött, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#0. Vad vägde den har du hört det, de sköt en uppe vid boden tror ja som vägde något på 340kg, du får berätta om din hjärtverksamhet o hur den kom farande.          Men framför allt grattisSkrattande

heliotropes
0

Grattis till att få vara med om en sådan upplevelse Glad

Eva // medarbetare på Perser

Bleenda
0

Kul att få vara med om en sån händelse. Var det med hund?

Själv skulle jag aldrig ha vågat, måste jag erkänna.

aase-andersson
0

Inget kött till någon, det ska säljas och jaktlaget får pengarna. Hjärtat slog allt volt på volt när man hörde hunden ha ståndskall. Det var en Plott som heter hunter. han hade jagat den i 4 tim och stod 2 meter högst från björnen.Jag stod bakom sambon som skällde på mig för att jag inte stod nog nära "och kramas var det inte han ville göra"

Den vägde bara 128kg men jag tyckte den var stor. En liten hane på ca 3-4 år.

Jo jag hann allt tänka att det var otroligt tur att få vara med. men känslan av rädsla fanns inte. Jag är bara så nöjd att få vara med om en sådan stor sak.

Hawknestgrove
0

HAHA, husmodern i mig tänker alltid på vad som hamnar i boxen. Men det är klart, det är goa pengar som kommer väl till pass, antar jag!

Maria
0

Jag förstår att det var en upplevelse utöver det vanliga men stolt…?

Jag förstår även att man måste ha avskjutning men jag kan inte förstå att det finns någon tjusning i det hela.

Fast jag är nog ganska ensam om att tycka så här.

/Maria

Farscken
0

Jag blev lite nyfiken när du sejer att det var en Plotthund som till sist ställde björnen.

Til dom som inte vet- Plott hund är an ras ursprungligen tysk men videreodlat i N Carolina USA till det den är i dag- hd mot 70-75 cm, snarlik en blodhund. djärv och seg, men framföre alt mot och agggretion. Plott jakt sker oftast med flock upp till 8 hundar  som jagar bytet tills det ger upp. (jmf. brittisk rävjakt) Jägeren följer hundarna via GPS. 

min fråga - var där en eller flera hundar med i drevet och det skulle vara intressant att höra hur drevet gick till.

Tack för att du delar med oss andra

Vattnadal
0

#9 Nejdå, du är inte ensam. Dock är jag sällan här nu, läser ibland bara.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

aase-andersson
0

Bara 1 plott, i sverige är packjakt förbjuden som tur är. Hunter är fenomenal på spår han tar gamla som nya och följer tilld han träffar på djuret, han bryr sig inte om älg, rådjur eller andra djur än rov vilt. alltså jagar han björn, lo och räv.

Jag känner mig stolt pga björnjakt är man tvungen att ha och många jagar men få får något alls och dessutom är jag kvinna.

Sätter in en bild på plotten

Bleenda
0

#12 Fin vovve. Och stolta jägareGlad

Vad är fäll avgiften på en björn i dag?

För några år sedan fick man ju betala flera tusen. Rätta mej om jag har fel.

Hawknestgrove
0

Ja puttar upp Bleendas fråga. Så det är fällavgift på dem med?

Anders 50
0

Den som upplåter jakträtten på björn har rätt att ta ut en fällavgift.

Hawknestgrove
0

Ok, men det är inget tvång alltså, som för älg?

Anders 50
0

#16  Inte som för älg. Vissa skogsbolag tar ut fällavgift.

Hawknestgrove
0

Ok, tack. Kul att veta….

Anders 50
0

#18  En del bolag tar avgift per kilo och en del kan ta upp till 7-8 tusen.

Bleenda
0

#19 Det är dom summor jag har hört talas om.

Hawknestgrove
0

Usch! Snacka om att profitera!

Bjornen
0

Det jag har hört är fasta fallavgifter på några tusenlappar och det gör att de är rädda att skjuta mindre björnar, som då blir ovanligt stora avgifter per kilo.

Fallavgifter på älg är ju en del av arrendet som vissa skogsbolag tillämpar förutom arealavgifter, som också ska ges till andra markägare privata markägare. All mark har väl samma värde.

Anders 50
0

Fällavgift är en obligatorisk summa som alla som fällt älg betalar in till länsstyrelsen. Den varierar från län till län. I Jönköpings län är den i år 650 kr. för vuxen älg. Kalv 0 kr.

I södra sverige har bl.a. sveaskog med flera bolag numera ett pris/hektar på jaktarrenden, oavsett om man skjuter någon älg eller inte. Häromkring ca. 100 kr + moms.
Privata markägare som lägger ut jaktarrende på anbud kan få minst det dubbla. Inte ovanligt alls !

Angående fällavgift på björn, så tar sveaskog på en del marker uppe i norr, inte ut någon avgift för fälld björn.

Bjornen
0

I delar av Dalarna är arrendet i form av fallavgift (storlek ?) samt arealavgift (15-20 kr per hektar). Vi privata markägare får arrende efter bolagets areal- och fallavgifter för föregående år uträknat efter den procentuella andel privatägd mark och bolagsägd (ca 50 % med lite variation beroende på jaktlag/skifteslag). Därutöver tillkommer den statliga fallavgiften som inte berör oss markägare.

Hawknestgrove
0

Ja här är det 500 för vuxen älg och fritt på kalv. Till länssstyrelsen!

Bjornen
0

Fallavgift kan vara två olika saker, dels den obligatoriska till länsstyrelse och en annan fallavgift till markägarna ( en gissning på 2000 för vuxen älg)  som del av arrendet förutom arealavgift.  Skogsbolagen styr jaktarrendena.

Anders 50
0

Jag tror inte att skogsbolagen styr jaktarrendena. Åtminstone inte i svealand och götaland. Här står folk i kö hos skogsbolagen för att få jakt. De marker som erbjuds av privata markägare här nere kommer inte en enskild person åt själv, utan tvingas gå samman med flera för att finansiera arrendet. Priser på 200-300 kr/ha är ingen ovanlighet.

Dyrt fritidsintresse !

Anders 50
0

#25 Bor du i Västra götalands län, så är fällavgiften 2008-2009     endast 400 kr. / vuxen.  Glad

Hawknestgrove
0

Förlåt. Du har rätt. 400 är det. Tack för rättelsen.

Anders 50
0

Visste, för jag jagar även i det länet.

Bjornen
0

Det är lite olika hur skogsmarken ägs i olika delar av landet. Jag själv har knappt 40 hektar skog på totalt 11 ställen. Ett skifte är 8 meter brett och 2 km långt. De flesta jaktlag har ingen eller väldigt få skiften som är tillräckligt stora för att jakt kan bedrivas på separat. Mycket av bolagsmarken består också av små skiften. Ett normalt jaktlag jagar på arealer som ägs av 20-50 delägare.

Bolagen fakturerar jaktlagen för arrendet enligt arealavgift efter årlig uppräkning och fallavgift efter hur stor del bolaget äger av jaktlagets mark (ca 50 %) och efter antalet älgar som skjuts. Nästkommande år får de privata skogsägarna resten av arrendet. Bolagen fakturerar till jaktlaget och de privata markägarna får motsvarande summa året efter.

Denna reglering gjordes för ett antal år sedan bland annat efter mina förslag. Tidigare var den privata skogsmarken mycket lägre värderad och reglerades genom stora möten med ett antal års mellanrum och summorna blev gammalmodiga.

En enda markägare i min socken har använt anbudsförfarande. Det är Besparingsskogen med egen förvaltning men som ägs gemensamt av socknens markägare.

aase-andersson
0

#31 jag har sett fler sådana skogskartor och det ser ganska roligt ut med alla dessa långa smala remsor av uppdelat skog. Är det något som är vanligt i dalarna? här i värmland var det förr att varje småhus skulle ha tillgång till beteshagar eller kunna odla mat på bordet så en del åkrar delades upp i remsor.

Bjornen
0

Ett exempel fanns i Leksand ett skogsskifte på ett halvt tunnland  som hade omkring 150 delägare som fanns boende i alla världsdelar.

Anders 50
0

Märkligt att inte all mark i norra sverige är skiftat. Så gjordes ju här nere på 17-1800 talet. Men pågår det inte omarrondering av skogsmarkerna på vissa ställen i Dalarna ?

Bjornen
0

I min socken gick storskiftet fram 1858 (odlad mark) och laga skiftet 1862 (skogsmark), men sedan har det hänt en del med ganska många sämjodelningar. Det förekommer på sina håll omarronderingar.

Sverige har sina lagar och regler men vi i Dalarna har alltid haft egna lagar. Bland annat har jorddelningen haft särskilda bestämmelser som bara gällde Dalarna.

Jag ska inte utveckla detta alltför mycket bland björnarna och risken finns att det kan bli åtskilliga sidor om detta ämne eftersom jag har forskat väldigt mycket på detta.

Anders 50
0

Intressant info.