Vildsvin - Hur farliga
Hur farliga är vildsvin på en skala från ett till tio.
Jag har sett vildsvin där jag bor, när jag är ute med hundarna.
Inte många 100 meter från mitt hus.
Vågar inte ens gå ut när det är mörkt längre för dom.
// Liinda
Det beror ju på. Man skall ju (som med alla djur) undvika att hamna mellan föräldrarna och kultingar. Som jag också förstått det så hörs de rätt mycket där de bökar omkring och går omkring i skogen, så att man skall råka överraska ett vildsvin är nog rätt liten risk - de har som sagt bra lukt också så de märker nog av dig långt innan du märker av dem.
Risken att attackeras av vildsvin får nog bedömas som högst på en skala 1-10 där 1 är lägst och 10 högst, om man bara beter sig normalt och inte är ute för att leta upp dem osv.
Vid en attack kan de däremot vara ganska farliga då det är rätt storta/tunga djur som kan vålla en del skada och jag vet inte om båda eller om det bara är galten som har betar som dessutom kan skada en person illa.
Men, som sagt, lite beroende på var man bor också såklart, så tror jag inte att man skall undvika vara ute i mörkret enbart pga vildsvinen i alla fall.
mvh Martin
Sma sak där som med älgar, du ska inte vara rädd, bara du inte går emellan sugga och kultingar, eller om du går emellan galt och sugga i brunsttid. HAha, ibland, så tror jag, att folk har förläst sig på Hannibal av Thomas Harris
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jo alltså man har hört dom många gånger.
Hundarna blir tokiga.
Visst kanske ska gå någon annanstans.
Men det är den bästa vägen att gå på med hundarna.
Är det vanligt att dom håller till nära hemmen?
Annars får man gå på stora vägen där dom kör som idioter.
Ja jag har sett massa roliga djur sen jag flyttade hitt.
Djur jag knappt visste hur dom såg ut i verkligheten.
Vi har ett grävlingsbo på andra sidan vägen.
// Liinda
Inte farliga, bara lugn…dom är räddare för dig än du är för dom.
Annars skulle det vara lätt att skjuta vildsvin !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Känns bra att höra :)
// Liinda
grannen berättade att hans inhyrda skogshuggare hade lyckatd kliva ut mitt i en vildsvinsfamilj en morgon, det hade rusat grisar runt fötterna på honom och den därifrån, de hade inga planer på att skada honom
enligt grannen finns det inga dokumenterade fall där grisar anvallit och skadat människor oprpvocerat.
Men jag håller med om att de är lite läskiga…
Jag har hört att de inte är farliga om de inte är skadade, de är fredliga som de flesta grisar. sen smyger de undan lite diskret när människan kommer för de önskar ingen kontakt.
Värre är det under jakt och det vet man. och eftersök efter en bilolycka…
HAha, det är det jag menar, alldels för många, som har läst Hannibal! Vet själv också av efarenhet att de är väldigt fredliga.

Hmpf, jajo det kanske dom är, sen är jag en av dom som inte läst den. :).
Farligt :P
Men jag är livrädd för skogsdjur därför måste jag fråga
// Liinda
Hehe, Liinda, då tycker jag du ska läsa hela serien. Ok, nu spårade jag ur!
Lägger ett nytt inlägg i litteraturtråden!
Synd att du är rädd, för man ska ju njuta i skogen. men jag kan nog lova dig att du kan gå säkert i skogen för djuren för de håller sig mer än gärna undan oss människor. för vi luktar på lång väg för dom speciellt om det blåser lite. Håll din hund i koppel så ska du se att allt ordnar sig. så slipper du rädslan för att den ska spriga efter något.
Ta med lite fika och sätt dig i skogen och lyssna på allt som nästan inte hörs..

Gunilla, då kommer du få en inneboende ganska omgående ;P
#11 - Näh det skulle jag inte ha ro till ;P
Jag saknar stan på det sättet. Där fanns det banne mig inga galna djur
// Liinda

#12 Haha, nä i stan finns bara en massa galna människor 
Hej du skall nog inte vara rädd för vildsvin dom är nog räddare för dig än tvärtom. Men det är som alltid man skall inte komma mellan hona o ungar .