Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 26-mumssidan
Läst 1373 ggr
aase-andersson
0

Korv recept och andra

Skulle vilja ha olika recept på era egna gjorda korvar. Falukorv,prinskorv,choritzo,älgkorv ja allt ni brukar göra.

för nu i dessa tider finns det säkert fler än mig som gör mat för hela året. Annan mat med det vi odlar och jagar och föder upp för vad kan bli mera ekologiskt än jagat vilt och ekologiska gårdar..Cool

aase-andersson
0

Börjar själv med lite torkat kött.

ta några skivor kött ca 1-2 cm tjocka och häll på grovsalt och vänd och mera grovsalt. låt stå i kylskåpet i ca 3-4 dagar

Torka av köttet och knyt i ett snöre och häng upp på ett varmt ställe ca 20 grader inte mindre går men tar längre tid.

Sen får det hänga minst 3 veckor. blir ju inte mycket när det krympt ihop men gud vad gott.

Gjorde en sats igår och la in på ett rådjur som blivit överkörd.

Hawknestgrove
0

Tack för ett enkelt recept! Hur går det, om man har varmare än 20 grader? Vi har sällan under 22-23 grader här hemma…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

gör inget om det är varmare..

Anders 50
0

Har gjort liknande men med skydd för flugor om köttet och lägre temp och luftigt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

Gud, vad det lät gott. Måste vara praktiskt att ha med i skogen.

Hawknestgrove
0

Ja då ska vi testa här inne! Har ju jättebra plats i närheten av kaminen!

aase-andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rynkar på näsanJa det minskar i värmen.. tyvärr.. här är bild. längtar efter att det ska bli klart.

Hawknestgrove
0

MEn aase, har du sett, vad de tar för såna där viltchips i butik? Apdyrt! ÖVer 30 spänn för en pyttepåse1 Så du är rik! Väntar på älg, så jag får göra såna jag med!

skogstrolletbarbro
0

Det är vardagsmat i mångas kaffesäckar häruppe. Fast vi använder helst renkött och i större bitar. Ibland lite rökt också.

Men blir det inte lite för salt, asse? I så små bitar och ligga i saltet så länge. Jag låter det ligga i grovsalt bara från en dag till nästa och om jag ändå är rädd att det blir för salt, så spolar jag av köttbiten.

Helst ska man salta lagom, så man slipper skölja.

Torkat renkött är nationalrätt för oss skogsmänniskor. Godbitar som vi matas med, indirekt ända från modersmjölken.