Hej djurvänner!
huggorm
Ja inte är det den livsfarliga byxormen, i alla fall. Det är den farligaste ormen som finns. Biverkningarna efter bettet ligger kvar i minst 20 år……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men kvinnliga ormtjuserskor brukar ta god hand om den…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag är inte så aktiv på detta forum längre och det beror till stor del på tidigare saker som hänt i forumet och på inlägga som #2 och #3 som hela tiden sänker ribban på forumet.
corabora: håller med, lite konstiga svar faktiskt från några.
Så farligt är det väl inte? Tycker det är skönt med ett forum som har ribban både högt och lågt ibland… Sen är det ju upp till var och en vad man läser och vad man lägger in i meningarna. Har läst det som är betydligt värre på att forum.
Har sett huggorm ett par gånger här i trådgården.. Sen har kattrackaren dragit hem några halvätna och lämnat på trappan och inne i hallen. Isch!
Vad fint tecknad hon är, har du plåtat själv?
Det var länge sedan jag såg någon i Skåne, däremot har jag sett en hel del vattensnok i sommar.Naturligtvis har man glömt kameran hemma då…..
Ps. 4# & 5# Lite humor tycker jag är välkommet.
*8 Hur skiljer sig en vattensnok från en vanlig? Uteseendemässigt alltså..
#9 Vattensnok är vår "vanliga" snok.
Dom brukar ha en gul/vit "kindfläck".Ser dom ibland när jag fiskar vid en del sydvenska åar, dom fiskar dom också!
MVH
Ronny
Fina bilder även om jag får lite rysningar.. jäcka!
(jämska för blää och urk!
)
När jag var i grabb brukade vi plocka snokungar som var i storlek som en blyertspenna ungefär. Morsan var inte glad när vi kom hem med dom..
Hon hade inget emot orm, men snok luktar inget vidare.
Dom är fridlysta nu så Sveriges morsor (och kanske farsor) kan känna sig säkra……….
Är snok fridlysata? Det är väl ingen utdöende art. Eller?
#13 Alla Sveriges grod- och kräldjur är fridlysta, exakt varför vet jag inte (Här kan ni hitta lite regler för fridlysning)
Att en art är hotad, har inte så mycket att göra med om den är fridlyst eller ej. Vi har 1735 arter i Sverige som räknas till hotade, det vill säga de som har statusen akut hotat (CR), starkt hotad (EN) och sårbar (VU) i Rödlistan för hotade arter. Antalet nationellt fridlysta arter i Sverige ligger runt 300. Så som ni ser är det inte alla hotade arter som är fridlysta, utan väldigt få är det. Men istället satsar man på att bevara de hotade arternas miljö, då det ofta är förstöring av den som är den stora orsaken till att arterna blivit hotade. (Här finns lite information om rödlistade arter)
#0 Vilken vacker orm du lyckats fånga på bild 
#4 Håller med, visst att det kan få vara lite humor, men det där är för lågt 
Eftersom mitt svar på Gunilla:s kommentar inte uppskattades av alla, så ber jag alla som känner sig illa till mods av denna låga nivån om ursäkt.
Svar till TS:
Ja, det är en huggorm, mest troligt en hona, på kroppsformen att döma. Inget att leka med, det har hänt att den förväxlats med hasselsnok, med tråkigt resultat som följd.
Ja jag tog då inte illa vid mig…..här är det tillåtet att vara lite knasig numera.
Ja, jag har tagit bilden själv.
Knasig sida det här, kan den inte förbättras?
jo då, den kan bli ännu knasigare…… vänta bara tills vi verkligen får våra utbrott…..

En riktig maffig huggorm som du fått på bild. Inte illa.
//Pia
Vilken stilig Huggorm du fotat,..Jag tycker ormar är rätt härliga djur, fast jag har respekt just för huggorm..vi har mycket orm runt vårt hus, huggormar ser vi mängder av varje sommar, nu sist i helgen då vi hjälpte en över vägen nedanför vårat hus..Vill inte skada djur i onödan../Catfoot
Ja, jag är inte glad åt dem. De kunde ha kostat lille Arne livet, när han var liten……
Ja vi säger så här, vi har gott om dem här hos oss i dessa stenhuggartrakter och jag väjer inte för dem om de ligger på vägen…..
Sen har jag hört, jag vet inte om det var här inne, ett tips att lägga ut naftalin runt ställen där du inte vill ha dem.
Skulle kanske vara värt att prova.
Här släpar den riktiga katten ibland hem ormar, och de andra äter. I min ungdom när vi hade ladugårdskatter så tog de ormar, minns speciellt två honor som nästan födde upp sina ungar på ormar. De tröttade ut ormen, och när den inte var så alert längre så var det klippt ! På den tiden så reagerade man inte som nu, om man skulle se en katt hålla på med en orm.
Ja, jag hade inte brytt mig, men lille kissen fick sig ett bett i underläppen och höll på att dö.