Älgfluga o knott
Älgflugan o knotten har ett konstigt betende, om man gör upp eld o sitter framför innan man lägger sig, om man tittar in i överkanten av elden så är det många av dem som begår skälvmord genom sin flygning i elden, hur jag upptäkte detta var när jag skulle värma varma koppen o fick massa älgflugor o knott i detta, myggorna gör inte så utar inar runt om, är det så att värmenfrån elden låckar dem eller ärdet ljuset
ett bra sätt att slippa dom på tycker jag….
för de där j…. älgflugorna sitter ju fast i håret efter man tvättat det till och med…USCH
men alla insekter drar sig väl till ljuset..

Är Älgfluga och Älglus samma sak. I så fall får de gärna begå självmord i elden. De är sååå äckliga. Hade en på mig senast igår när jag var till skogen. De är ju som iglar på en. Spelar ingen roll hur man många gånger man borstar bort dem, så sitter de på kroppen igen.
Och vad de asen kan bitas. Jag brukar vara alldeles sårig efter kepskanten. Förr fick jag nästan panik när dom kröp i hårbottnen. Men nu bryr jag mej knappt. Men dom får gärna hoppa i elden.
Älg lus och älgfluga är samma sak.
Har sett ovanligt lite älglus i år. Men de rackarns svidknotten har varit väldigt långlivade denna sommar och tydligen är de inte så ofarliga heller… Syftar förstås på sjukdomen Blåtunga….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sitter och kliar mig i nacken. Har flera stora bulor efter dom jä*****a. Varför biter dom inte alla ? Jag är tydligen en älglus-magnet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nä, men en jättestor på halsen.
Jag har oxå blivit biten av en sån där äcklig hjortlus eller älgfluga eller vad de nu kallas. Förra året var det nog. Jag fick en jättebula och ett sår i huvudet där den tydligen tog sig en tugga. Min man är jägare och några lusar hade liftat i hans bil, så nån dag efter jakten hoppade den på mig. Blääää!

#0 Dom blir troligtvis förvirrade av ljuset från elden, då många insekter använder ljuskällor långt bort för att navigera. Ljuset från en avlägsen källa, som t.ex. en stjärna beter sig annorlunda än en nära källa, vilket gör insekterna förvirrade. (Det är därför insekter 'söker' sig till glödlampor och lyktstolpar i mörkret)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag undrar var det är för liten *jä* som gör att hela ögat murar igen av svullnad på en,kan det vara svidknott? isåfall är jag hyperkänslig för dom. Det stämmer in på att de är som mest aktiva på försommaren men jag tycker att det ser ut som om en minibit av huden är borta där de har angripit,blir det så efter svidknott?
#12 Kolla så inte tungan blir blå.. för då måste du vaccineras ! 
HAha, heliotropes, du är väl ingen idisslare! För det är bara dessa djur, som kan smttas. Men klart, att du kan vara superkänslig för dessa små äckliga kräk. Vet dock inte, om det ser sut som du säger, när de bits… Tänker inte på det, utan kapitulerar och springer in, så fort de kommr. De är väldigt, väldigt små. Inte stort större än fruktflugor och kryper in överallt….
#12 Jag känner vääl till det där med knott och igensvullna ögon. Särskilt när de biter på ögonlocket.
890-3, men är det vanlig knott du menar, eller svidknott?
Vet bara att jag blivit biten av båda. En sticker och en biter/skär. Vilken som är vilken är jag inte säker på, men det går att ta reda på. Jag har för mig att jag hänvisade till en sida om knott i en tråd för ett tag sedan.
Blir lite osäker om den som biter/skär är av knottfamiljen, men liten och otrevlig är den, och det blir ett litet sår efter bettet.
#15 Så du menar att tuggande på tandpetaren är inte idissling,och ibland när jag äter tror jag att jag har fler magar,för var tar allt vägen
hihi!
#20 Jag läste att svidknotten gör så det blöder lite,men jag är osäker på om det är just dessa kryp som man sväller upp så förfärligt av. Min Mor sa att just den som jag reagerade på skär av en bit skinn för att kunna ge till sina kommande larver.!?Bläää!
Huga….. låter som en saga, men äckligt!
Jajag kan väl kalla mig idisslare jag, då jag ersätter ciggen med sockerfritt tuggummi…..
Hur kommer det sig att dessa älgflugor biter människor? Jag menar, av namnet att döma så är dom inriktade på älgar/hjortdjur? Ger dom sig på hästar och kor? Renar? Hundar och andra djur? 
Jag har fått dom på mig men är inte säker på att dom lyckats bita mig. Å andra sidan är det svårt att veta exakt vad man fått bett av när man kommit hem från skogen. Jag var dock med när en tjej blev attackerad av dom. Hon hade långt hår och dom gick nästan knappt bort i duschen. Och dom bet henne rätt rejält!
Tydligen biter älgflugan inte alla. På älgjakten här har de flesta älgflugor på sig men av 30 man så är det nog bara några stycken som säger att dom blivit bitna. Och jag tror inte att jag någon gång känt just själva bettet.
Håller just nu på att klia på 4 bulor i nacken efter dessa marodörer !
Angående kor så får de också besök, men jag vet inte om det är exakt samma art av fluga, de ser dock likadana ut. Här kallar vi dem för Fäfluga.

Jag har aldrig blivit biten. Men det räcker för mig att de så envist iglar sig fast vid min kropp och kryper omkring innanför kläderna, hualigen.
huh vad äckligt….
OM man har älgfluga i håret. Räcker det med en vanlig kam att ta bort dom då?
Grannstallet har sett dom på hästarna där. De verkar gömma sig duktigt. eller hoppar de omkring?
förresten. Försvinner dom när frosten kommer?
Ja, det är ju inget farligt, men de är äckliga när de kryper på en. De brukar väl avta under vintern, älglössen/älgflugorna alltså.
MEn vad jag har märkt, så har det varit ovanligt lång säsong med mygg i år. Någon mer, som märkt av det?
#28 ja, myggen o knotten är ju kvar än. Fast det har varit frostnätter så verkar de ha gömt sig i skogen de jäklarna

De rackarna är inne också. Jag vaknade av ett myggstick i söndagsmorse. Det var ett av de få jag fått i sommar.
Dessutom hittade jag en fästing i knävecket i måndags. Mycket märkligt. Som jag har sprungit i skogen hela sommaren och hösten utan att fått någon på mig. Så skulle jag ut en sista gång i lördags innan älgjakten började och åkte dit. Nu är jag nervös för Borelia. Det är svullet och lite rött runt bettet. Jag får vänta några dagar till och se om det blir någon rodnande ring runt bettet. Jädrans odjur!
JA, att det går an! vi har aldrig haft proble med mygg inne förr, men i år så! De är alldeles förfjamsade!

Hjortlusen biter troligtvis alla, men man är olika känslig. För några år sen så fick jag stora bulor efter betten, men inte nu längre, jag har vant mig. Jag känner att de biter, men det blir inget efteråt mer än en knappt synlig prick. Sticket känns knappt. De kan också vara bärare av borrelia, så se upp med hjortlusens bett som med fästingens.
Åh, Sanna, det visste jag inte! Det är ju väldigt viktigt att få fram!
#32 Har aldrig hört att älg/hjortlusen kan vara bärare av borrelia, varifrån har du fått den informationen ?
Ja otäckt att höra. vill gärna veta mera.!

Jag fick ett bett av lusflugan, det var klockrent och gick inte att ta fel. Sedan utvecklades ett ringformat utslag från detta, och prover visade att det var borrelia. Försökte få läkaren att kontrollera detta närmare, men han var inte intresserad.
Märkligt ändå när det skrivs så mycket om borrelia, och när älgflugan är så vanlig, att detta inte nämnts någonsin.
Jag själv är älgflugans favorit, med otaliga bett mest i nacken varje höst, och har sökt mycket information (även läkare) om älgflugan utan att finna nån koppling till borrelia. Så jag är trots allt lite skeptisk till detta.
Kan även tillägga att jag drabbats av borrelia efter att blivit fästingbiten, och det var ingen angenäm upplevelse.
Ja, det är faktiskt värt att kolla upp. Sånt får de inte sätta åt sidan. Så Sanna, ge dig inte!

Det är ju flera år sen, (2003). I såfall ska man väl skicka in misstänkta kryp för analys?
Jag har ju funderat på om jag kanske blivit smittad av nån fästing vid nåt tidigare tillfälle, men att det var lusbettet som satte igång infektionsstället, om det kan vara rimligt. Jag har ju aldrig hört talas om detta heller, varken före eller efter.
Ja, märkligt!

så det inte blir något misstag menar jag