Älghundar
Är detta slutet för de klassiska älghundsraserna?
Nja, det tror jag ju inte. Men en verkligen skojig artikel! Haha, familjehund nr 1, som blir jakthund!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Grannens border collie drev rådjur som en tax. Med skall och allt.
Min schillerstövare trodde han var älghund ibörjan av sin karriär. Han hade lätt klarat ett förstapris på jaktprov om det hade gällt älg ! Men efter lite övertalning från mig så begrep han att han inte hade någon framtid som älghund.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
`Vi hade en tax en gång som inte var ett dugg intresserad av det här med rådjurs jakt.
Men kom en älg så tände hon direkt. Hon ställde ko med kalv en gång och såg så stolt ut när gubben fick hämta henne. Sen sköt grannlaget älg för henne. Inte så populärt kan jag tala om.
Vildsvins jakt var också något som föll henne i smaken. Det skulle ju vara lite drag i skogen.
Men hon var också jätte duktig på det hon fick lov att göra. Och det var eftersök.
Men det där med rådjur, nää det var för lugnt för henne
HAha, fel hund på fel plats?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Min golden hade ståndskall här fär nån vecka sen. fast hohn ställde inte älg, utan en stackars tailändska som plockade lingon för nära vår gård!
Annars får hon gå blodspår för kul, inget skarpt läge än…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jaa, man ser vad som finns i dom fast många säger att " i deras hundar finns INGEN jakt"
Dom är för härliga, våra vovvar!

Golden är ju en jakthund, även om den inte ska apportera älg, utan fågel främst.
Tror nog att alla hundar älskar viltspår, det är naturligt för dem, jakt, de får en huvudroll och får hjälpa oss med något viktigt! Fast vissa individer, som min Vidar, kan tycka att det är läskigt i början. Fick alltid gå första metrarna före honom, sen alldeles bredvid till han morskade upp sig och vågade själv. Nu älskar han det!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8 Jag brukar säga att man kan cykla en mil med en hund och den är inte ett dugg trött. men efter ett riktigt viltspår, så sover den gott sedan. Världens hjärngympa.
Vi brukar lägga mycket till vovvarna när det inte är jaktsäsong.