Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett23-omvärldens-djur-och-natur
Läst 2468 ggr
catfoot
0

Slädhundar..

läste jag om idag hos frissan..Jag blev alldeles förstörd när jag läste hur dom behandlades..Det var Birgitte Bardot som visst had anmält nån kunglighet, som hade lämnat slädhundarna att dö, vilket var vanligt (detta var inte i Sverige)..Man lämnade hundarna när vintern var över, fastbundna att svälta ihjäl..Nu läste jag bara ytligt i en skvallerblaska.. Men det jag uppfattade fick mig att må illa…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Usch….. Ja de betraktas i många fall bara som fortskaffningsmedel……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Ta och googla på det, så hittar du säkert artikeln någonstans! Googla "Brigitte Bardot+slädhundar"  Med citationstecken, så ska du nog få träff!

Hawknestgrove
0

catfoot
0

Ja, precis den artikeln var det..Skrämmande, hur dom ser på djuren..

OT/Snyggt ....

Magi-cat
0

väl rutet av BB!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vattnadal
0

Grönlandshunden är tuff och härdad av en anledning. Från allra första början har de hanterats på detta hårda vis. De äter upp varandra omk det behövs, eller äts av sina ägare om det behövs. Om det är billigare att döda hundarna än att mata dem till man ska förflytta sig nästa gång, så gjorde man det.

Jag trodde väl att det kanske var bättre, men fortfarande tufft6 för dem. Hoppas att många sköter sina grönisar bra även på Grönland.

Sen finns det folk som vill förbjuda slädhundstävlingar oxå, för att det är djurplågeri. Om de fiock se hur polarhundarna ärlskar att dra, så skulle de inte säga så längre. Kan tänka mig att det är enda glädjen för många grönisar på Grönland!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
0

Ja , själva släddragningen, det är ju något som ligger i blodet hos de hundarna. ungefär som att man skaffar sig inte en stövare, om man inte är jägare, för den hunden mår inte bra av att vara kagehund……

MEn det övriga…. huu…. Det är ju grönlänningarna, som hänger hundarna långsamt också, för at få så fin päls som möjligt…..

JAg spyr……..

Nore
0

Jaha nu var det i gång igen om dessa slädhundar o jakthundar, o så denna före detta bimbo med sin hund på armen.

Nu till detta hur slädhundar lever o slutar sina liv, hundarna jobbar hårt o det går hårt åt deras kroppar så deras liv blir oftas kort på grund utav skador, o då avlivas de föratt ta tillvara på skinn o komma till användning efter deras liv för att värma grönlänningarna.

#7. Avlivningsättet tar jag avstånd från, men att de tar till vara på pälsen är helt ok tycker jag.

Vem tusan säger att en drevervalp inte kan vara familjehund, o den kommer säkert inte lida om den får daglig motion, ja övriga jakthundar också för den delen.

men nu skall vi tala om riktigt djurplågeri, övergödda hundar som har dubbla vikten o med höftfel o dyligt på grund utav mäniskor så kallat älskar sina djur, men detta är det jäkligt tyst om.

catfoot
0

Det jag reagerade på var att hundarna tydligen fick svälta ihjäl när vintern var över..För då var dom tydligen inte till nytta längre..Detta är väl ändå vansinnigt om dom så är Grönlänningar eller svartskallar eller vanliga vitskallar..Det kan man inte försvara på nått vis../Catfoot

OT/Snyggt ....

Nore
0

#9. Djurplågeri går inte o försvara på något sätt, men tittar vi i vår närhet eller är vi hemmablinda när det gällerdetta problem.

Vi skall vara glada att vi inte har detta i vår närhet, men hadde vi varit grönläningar så hadde vi inte reagerat, eller om vi varit från något land med deras sätt o slakta på som bär oss emot här, detta är en liffstil som de har.  Titta på våra fiskare som låter fisken dö av kvävning, är det humant, det tycker inte jag men äter gärna fisk med god aptit, kräftor o räkor kokas levande, ja listan går göra lång, o detta är helt plösligt legal djurplågeri.

catfoot
0

#10..Men reagerar vi inte = vi bryr oss ínte…Jag bryr mig fast det inte gäller Sverige, kan aldrig acceptera det dom gör mot sina djur..Å sen om det är Fisk, Hund eller Människa, ja det spelar ingen roll, jag bryr mig vilket som..Vi har ingen människa rätt att låta våra djur plåga till döds../Catfoot

OT/Snyggt ....

Nore
0

#11. jag förstår du är vegitarian eftersom du protesterar mot detta plågsamma, jag protesterar också men jag äter gladeligen fisk o skaldjur fast de kvävs o kokaslevande

catfoot
0

Fisk är sällsynt i mitt hem, skaldjur äter jag väldigt sällan…Å sen om jag äter eller inte, det jag menade var, att slutar vi reagera och bry oss, kommer djurens värld att bli ännu värre..Sitter vi alla likgiltiga å rycker på axlarna, ja skit det samma då!!!!!!!!!!!…Låt dom plåga djuren till döds, låt grannens hund svälta till döds, jag bryr mig inte…Vem bryr sig???..En filosofi som inte stämmer med mig…Å sen om det är en annan kultur eller inte, så måste jag få uttrycka min förtvivlan hur djuren behandlas..Eller??????? har jag fel…

OT/Snyggt ....

Nore
0

#13. Du har inte fel i detta, men det jag menar är att folk överreagerar många gånger, hur jag menar skall jag förklara.

Jag är ute o åker bil en kväll, o rätt som det är springer en katt ut o jag kör på den, det ser illa ut o vad skall man göra, jo man försöker förkortta lidadet, så man tar en grov gren o slår igjäl katten men i samma ögonblick kör en bilist förbi o ser detta, denna bilist tar kontakt med tidning som i sin tur polisanmäler händelsen för djurplågeri o det blir en utredning som tar mycke tid o förhindrar övrig brottutredning.     JA JAsäger du men så går det inte till, jo säger jag så går det till. Det fins en paragraf om att man inte skall åsamka djur onödigt lidande, men det berör inte skvallerpressen o de som kallar sig ……….. .

Nore
0

#0. Läste på sida i exspressen om en dam som gjorde mössor o väskor av kattskin, det vore kanske något för vårt land som har så mycke hemlösa katter.

Nu har jag rört om lite igen.

catfoot
0

#14..Ja, är man vän av djuren kanske man överreagerar ibland…Å så kommer jag nog alltid att göra…Min far var jägare, han sköt sina jakthundar själv när dom inte dög nått till längre, det var en snabb avlivning utan smärta..Vi bodde i Jämtland i en liten skitby, det var så man gjorde då..Idag finns det även andra lösningar, vi kan låta våra djur sluta på ett värdigt å bra sätt…Varför ska vi låta dom pinas till döds då för??…Min far var djurvän, fast det inte låter så..Jag grät många gånger, när jag fick veta att han skjutit bland annat min favorit gråhund..Men i min fars ögon var hunden oduglig till jakt…Så visst jag vet vad du pratar om, är ingen fisförnäm statskärringFlört som inte vet vad det handlar om..

#15..Det vet jag att du inte menade…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Ja som vi pratat om i en anna tråd, den död du är ovetandes om, är en human död. OCh att förkorta ett lidande med vad man har  att tillgå, är inte fel. HAr hitills aldrig behövt slå ihjäl en katt på grund av att jag kört på den, men hoppas, att Gud ge mig styrkan att göra det, om jag skulle råka ut för det. Men nu har vi två trådar om död och förintelse. Vi kan väl hålla oss till det som det rörde sig om i början av dena tråd? Att hundarna helt sonika lämnades att svälta ihjäl.

catfoot
0

ObestämdJa, men bägge trådarna handla om brutal död..FlörtMen visst vi sköter dösnacket i en annan tråd…Fnisssss, Catfoot

OT/Snyggt ....

chik
0

Jag är ute o åker bil en kväll, o rätt som det är springer en katt ut o jag kör på den, det ser illa ut o vad skall man göra, jo man försöker förkortta lidadet, så man tar en grov gren o slår igjäl katten men i samma ögonblick kör en bilist förbi o ser detta, denna bilist tar kontakt med tidning som i sin tur polisanmäler händelsen för djurplågeri o det blir en utredning som tar mycke tid o förhindrar övrig brottutredning.     JA JAsäger du men så går det inte till, jo säger jag så går det till. Det fins en paragraf om att man inte skall åsamka djur onödigt lidande, men det berör inte skvallerpressen o de som kallar sig ……….. .

jag måste fråga om detta stycke?

Har du varit med om detta?

Mig vetligen så skall man slå i hjäl smådjur.större skall man kontakta markägaren o polis.

Sen håller jag med o civilkurage..                           Lena.P.Ä.

Lena.P är jag i verkliga livet.

aase-andersson
0

kontakta polisen gör man om det är rådjur och där över. men kör man på en katt eller hund så frågar man väl närmaste hus vem som äger detta. ingen har någonsin ringt oss om de kört på en hare eller räv eller grävling på vår mark.

katter blir tyvärr överkörada i parti och minut här och det är jobbigt för alla som älskar dom.

Och mina jakthundar som hatar vetrinären kommer inte dit för att få en spruta och dö vilken skräck. det får vi göra själva under en "jakt" med en go köttbulle i munnen. snabbt och dom vet ingenting förrutom att de gått en go runda med husse eller matte.

Nore
0

#19. Jo du en en käring från en av våra större städer, detta hände på 70talet, var inne på förhör två gånger, de försökte först med olaga jakt o sen djurplågeri, men som jag redan viste från börgan blev målet nerlagt.

#20. Det är riktigt som du säger om mindre djur o större djur, men du som bilist ringer polisen i storlänet o anmäller en olycka med rådjur så sitter det en telefonist o säger märk ut platsen så skickar vi en patrull till platsen senare, dagen efter är det någon som hittar ett skadat rådjur, o säger som så dessa förbannade bilister som inte tar ansvar o förästen vad gör dessa jägare igentligen som inte kan ta hand om dessa skadade djur.

Hawknestgrove
0

Ja Nore, jag är enig med dig i detta. Skulle jag ringa polisen här, ifall jag jade kört på en katt, hade de skrattat  på sig. Sån mentalitet är det här…….