Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 2831 ggr
Anders 50
0

Älgjaktspremiär

Nu på måndag är det älgjaktspremiär i södra Sverige. Älgjakten bedrivs i olika former, beroende på bl.a. markstorlek. Lite info:

Älgskötsel-område : Stort område där många jaktlag går samman och bedriver jakten med  gemensamma regler. Bestämmer själva avskjutningen. En plan för avskjutningen är godkänd av länsstyrelsen, och gäller minst tre år. Jakttid minst 70 dagar. 

A-licens-område : Ett område där flera markägare går samman och får tilldelning av länsstyrelsen på det antal älgar som är lämpligt för storleken på marken. Jakttid minst 70 dagar.

B-område : Ett litet område som får skjuta 1 älg. Jakttid 5 dagar eller kortare, beroende på län.(Här 3 dagar, vuxen älg endast första dagen.) 

Enkalvs-område: En liten mark, minst 20 hektar, som får skjuta 1 kalv. Jakttid 70 dagar. 

Kalv-område: Ett oregistrerat, oftast litet område, som får skjuta obegränsat antal kalvar. Jakttid 5 dagar eller kortare, beroende på län. (Här 3 dagar)

Förra året sköts det i Sverige drygt 80.000 älgar, varav ungefär hälften i svealand och götaland. 250.000 jägare beräknas jaga älg, och lägger tillsammans ner ca. 2,5 miljoner dagsverken på älgjakten.

Köttet som älgjakten ger beräknas till ca. 12.000 ton.

Du som jagar älg, hur och när jagar du ?

God jakt !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Hej! Jo, vi är än så länge med i ett område som är ett älgskötselområde. Men vi tänker gå ur.

Sen har vi en liten mark, sominte är med i det, ett sk kalvområde. Men att få kalv på fem dagar(vi har fem) är i det närmaste lika med noll. Sen är sambon med i ett granlag, då han delar hund med dem. Så där blir det väl förhoppningsvis lite kött. Vi själva har fått nerkrympt till en kalv, så det är inte mycket att springa efter. Vi tar det lungt. Vi  börjar inte på allvar förrän om 2 veckor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

LiindaH
0

Dom började idag hemma vid oss :(.

// Liinda

Hawknestgrove
0

Liinda, var inte lessen för det. Älgkött är gott och nyttigt och det mest naturliga "krav"märkta man kan tänka sig.

Vi har hittills kammat noll. Älgen kommer mitt i natten. Dessutom av fel sort.

Vattnadal
0

Här började de igår. Lite tur i oturen att jag är sjuk, så då behöver jag inte lida av att inte våga gå ut och gå. Hundarna får inte vara lösa på tomten heller. Nedanför vår lada ligger nämligen en till, där tre jaktlag har slakteri. Igår kom de med en tjur på släp, och gissa om hundarna tycker att det luktar intressant. De har en kontainer som de lägger allt "bös" i, och den torde locka både huskynäsor som goldennäsa…

Misstänker att den här veckan blir intensivast, så nästa vecka kanske det går att börja ta skogspromenader igen, fast med hundarna i koppel, vilket varken gammeltant eller valpar gillar… Vågar nog gå utåt, mot samhället, men inte längre in i skogen…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

corabora
0

#3 Då kan du titta på denna sida och vara avundsjuk på de som haft bättre lycka.

aase-andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo i vårt jaktlag efter en timmes folkdrev så sköts det en udda 18 taggare, det största vi skjutit någonsin här, de är väldigt ovanliga för det brukar vara mer norr över sådana exemplar finns.

Vattnadal
0

Nyss passerade ännu en bil förbi utanför fönstret, en död älg skumpade runt på släpet, såg inga horn, så en ko, eller stor kalv månne…

Tycker på ett vis att det är obehagligt, men så länge balansen i naturen är rubbad förstår jag att det måste jagas… Dessutom verkar jägarna här snälla och trevliga, inte som jaktlagen vi hade runt knutarna innan vi flyttade!

MVH Elin

LiindaH
0

#3 - Nääh jag  har inget emot älgjakt på så sätt.
Men jag är livrädd för att stötta ihop med en sjkuten älg :O
Den synen kommer sätta sig på livstid.

// Liinda

Anders 50
0

#6 Det var en vacker tjur.

Här nere i mina trakter syns nu resultatet av några års sparande av älgtjurar. Många fina tjurar har setts och tjurar med 10-15 taggar har skjutits.
Hittills har jaktlyckan varit god, och på torsdag börjar vi jaga här på hemmamarkerna. Vi har 9 älgar att skjuta här, och det tror jag vi kan om hundarna och skyttarna gör sitt bästa. 

#7 Då har du ju alla chanser att tigga om lite fina märgben till dina hundar när det blir styckningsdags !

Vattnadal
0

Jo, vi kan nog få en hel del slafs oxå. Hundarna är väldigt intresserade och skulle nog fförsöka ta sig in i kontainern om de kunde!

Ben ska jag försöka tigga åt mig, inälvor och annat snusk vet jag inte…

MVH Elin

Hawknestgrove
0

Vatnadl, just slitrorna är ju väldigt högklassigt foder för djuren. Så tigg, tigg för allt du är värd. Men jag håller med, inälvorna får vara. förutom hjärtat. Har flera stycken som ligger i frysen sedan tre år, som skall  rökas. Tungan tar jag också reda på och saltar in och kokar.

MEn jsut slafsköttet är väldigt värdefullt för mig,för vi har ju en liten allegisk kisse här. Så då kokar jag  en del kött med två delar ris och några rivna morötter. MAler köttet efter kokning och kokar alltså om med ris och morötter. Sen fryser jag in det i plattor som jag bar bryter loss lagom bitar av.

Vattnadal
0

Ny älg passerade utanför fönstret på kärra, ännu mindre än den förra, stack inte ens ut ben utanför…

MVH Elin

LiindaH
0

:O . Usch. Jag hade börjat grina.

Men tydligen så ska jag få ben till mina hundar :)
Så jag kanske inte ska klaga.
Men det får dom äta ute i hundgården.

Det kommer inte innanför mina dörrar vill jag lova.

Sen ska jag få älgöron. *spyr*

// Liinda

Hawknestgrove
0

Åh, LInda! dina vovvar kommer älska det. Ok, men visst kan du ta i älgbene om du kokar dem! ett litet tips, får du fina märgben, koka en underbar värmande köttsoppa på benen åt dig först och sedan kan du ge vovvarna benen inne! JAg tror, att du hittar recept här inne på älgsoppa!

Här!

LiindaH
0

Gunilla, NEJ aldrig, jag skulle inte klara av det, seriöst.
Ryser bara jag tänker tanken att ta i det :O

Du vill inte råka komma på Kaffe när jag får älgbena??

Jag äter inte älgkött ;O

// Liinda

Hawknestgrove
0

Så synd… MEn fö r både din och hundarnas skull, koka benen i alla fall. Luktar fi donc om både hundar och ben annars….. Dessutom, så håller de längre.

älgklövar gillar hundar också… Men dem kokar jag inte. Zita får en som hon har väldans kul med länge…..

LiindaH
0

Men uschi vad äckligt.

Men kanske borde sluta tänka på vad jag tycker är äckligt och börja tänka mer på hundarna. Har ju faktiskt en sambo som säkerligen ställer upp.

// Liinda

Bleenda
0

Jag har två lyckliga norrbotten spetsar som ligger och gnager på älgben ute i hundgården. Det har dom jobbat duktigt för, så det är dom värda. Även valpen har fått smaka.

Hawknestgrove
0

Ja , Liinda, men som sagt, ett gott råd, koka benen. Då blir de mindre äckliga.

LiindaH
0

Nä jag tänker inte koka, tänker inte ens vara hemma. sambon får fixa, om jag inte har en Gunilla som vill ha massa tårta ;)

// Liinda

Anders 50
0

Hundskall i fjärran, men älgarna kom ej hit !

Hawknestgrove
0

Liinda, för din egen skull, koka.. Annars kan du inte ha hundarna i hus. Fisvarning! Snacka om miljöförstöring!

JAså, 890-3, här komer det bara en ko arje natt och äter sig berusad på äpplen. Hon är ensam. Så det är alltså både fel kön och fel storlek för oss. Vi har bara lite drygt 200 ha, så vi får bara skjuta kalv. Förra året hade vi både stor och liten.

Men nästa vecka, så ska Jane gå med laget som äger andra halvan av Zita, så då kan dt nog bli älg. Men jag gråter inte, vi har kvar, så världen går inte under om vi inget får.

Vattnadal
0

Kokar man benben splittras de lättare i vassa flisor. Gröp hellre ur lite märg, när de är ovana.
Eller se till att ge hundarna märgben ofta, inte bara under jakten. Något de får ofta tål de, och då fiser de inte.

Vi ger märgben från nöt i vanliga fall, och blir det för långt mellan varven blir det fart på hundmagarna. Då skärper vi till oss och ger oftare!

MVH Elin

LiindaH
0

Gunilla, som sagt sambon får koka. Jag rör inte grejjerna.

// Liinda

Vattnadal
0

Och jag upprepar, koka inte!Flört Splittringsrisken ökar redigt! Det där med f-ben man inte ska ge gäller tillagade f-ben. Men även tillagade icke-f-ben blir vassare av kokning.

MVH Elin

Hawknestgrove
0

Ja vad vi har gett här, är råa då vi har hunden i hundgård. Men hundarna har även fått de urkokta märgbenen från soppa. Det är egentligen bar skånkarna de får. Numera, så blir det inte så mycket, då vi styckar anatomiskt och då blir nästan hel skelettet kvar helt och det får vissa nassar att leka med.

Anders 50
0

Idag har jaktlyckan varit god, allt har gått perfekt ! Två vuxna älgar och två kalvar är dagens resultat. Är aningen trött i benen efter att ha gått med hundarna hela dagen.
I morgon tar vi nya tag…fem älgar kvar på tilldelningen.

Bleenda
0

#27 Grattis till älgarna. Gubben sköt en kviga i tisdags. Det är det enda, än så länge. Han måste banda med dom eftersom det synts varg i närheten och det blir lite trögare då.

I måndags när hundarna var lösa fick 1 åringen tag på ko och kalv och skötte sej otroligt bra och det var första gången han tog upp själv. Men dom var fredade. Sen på eftermiddagen så dom vargen.

Själv var jag på jobbet och hade telefon kontakt under dagen baraRynkar på näsan

Nu är även tjurarna fredade och det blev jag faktiskt glad för. Det finns en stor tjur med en 16 taggars krona. Och han får fortsätta leva vidare till nästa år och hinner med att yngla av sej lite till förhoppnings vis. Korna vill ju ha lite snyggt till kommande generGlad

Hawknestgrove
0

Hmpfh denna dag intet liv………..

Anders 50
0

#28 Tack ! Ja, här sparas tjurar nu, vi hade lätt kunnat skjuta minst två till idag, men nu har vi tagit de vi ska utav småtjurarna. Nu ska vi försöka ta en i den större klassen. Sen fredar vi tjurarna.

Men nu börjar vår nedvandrade björn hjälpa till med älgjakten, ett grannlag hittade en älgko i går som han hade tagit. Han hade släpat den en bra bit, och det fanns spår och spillning på platsen.

Bleenda
0

#30 Vore björnen smart skulle han hålla sej till räntan. Då har han ju buffeSkrattande

Hawknestgrove
0

I morse så kunde sambon skjutit fin tjur och kviga om han hade velat vara olaglig. Båda gick nere i havren och på Himmelska Fridens Torg. Men vi har bara kalv. Så jag hoppas det händer mer på torsdag, när han går med det andra laget som äger andra halvan av hunden.

Anders 50
0

Idag har älghundarna verkligen fått bekänna färg. Jag och en kompis har försökt smyga på en älgkviga som hunden har hållit på med hela dan. Den höll sig bara i de tätaste skogsplanteringarna, så den var inte lätt att komma åt. Men nu på eftermiddagen lyckades vi fälla den.  Årets mest spännande jaktdag !
 Resten av laget har försökt hitta en tjur av den större storleken, men har bara sett sådana som vi ska spara.

Bleenda
0

Här har vi en årskalv som springer omkring. Första gången vi såg den hade inte jakten börjat ännu. Vi har sett den nästan varje dag. Men den har alltid varit på kommunens mark. Vi har ringt polisen, men dom har inte hört om någon trafikskadad ko. Så vi ringde kommunens eftersöks gäng. Okey, dom skulle kolla upp det nästa dag. Onsdag alltså.

I dag kom han ut ur skogen  hos oss. Såg helt apatisk ut. Blängde lite och sedan sakta lunkade han i väg mot kommunens skog igen. Vi har inte jakten kvar här på gården och gubben var inte hemma.

Det gör så fruktansvärt ont i mej att se denna kalv. Någon måste ju ta tag i det här.

Anders 50
0

Märkligt att ingen tar tag i det där ! Sådana som håller sig på samma ställe brukar ju inte vara så svåra att ta bort. Ibland räcker det med att sätta sig och locka, då brukar de i regel vara lätta att få fram. Så har jag gjort med kalvar som blivit moderlösa.

Bleenda
0

Den håller sej på några km radie och jag tycker kommuns jägare borde kolla upp det här. Händer inget kommer jag gå vidare. Vi hade ingen aning om att den även uppehöll sej här i skogen. Gubben kommer hem i morgon och ska försöka reda ut det här. Finns han här på marken tar vi den direkt. Måste prata med markägaren först givetvis.

Vår lilla norrbotten spets valp på 4 månader fick först vittring på den. Hon blev stel som en pinne och vädrade i luften och sen reste hon ragg. Lilla fröken.

Anders 50
0

Idag har det gått bra…för älgarna ! Vi har haft flera framför geväret, men inte av det könet eller storleken som vi är ute efter. Men trots detta så har vi haft en trevlig dag i skogen.
Nu tar vi en veckas paus här på detta området, fyra älgar återstår att fälla, och det ska säkert lyckas före första februari, då jakttiden är slut.

Bleenda
0

Dom har lyckats få en kalv på gubbens undomsläger och hade även gris på gång men dom sprang vidare. Det är kul att det händer lite när det är en massa ungdomar med.

Den ensamma kalven hoppas jag har fått avsluta livet nu. När jag rastade hundarna så small några skott åt kommunen till. Det är svårt att jaga där på grund av att det är öppna fält och inget kulfång. Och mycket hästar och ryttare och även annat folk som är ute och rör sej.

Anders 50
0

#38 Då var det en lyckad dag på flera sätt !

Bleenda
0

#39 Mmm, hoppas det.

Hawknestgrove
0

Ja och här är fel storlek och fel sort här vid fel tidpunkt varje dag…………

Bleenda
0

#41 Det där låter bekant.

Hawknestgrove
0

Ja de har tryckt i sig två skottkärror med äpplen i natt…….

Anders 50
0

#43 Inte kul när älgarna inte är jaktintresserade !  Skrattande

Annat var det när jag började jaga, då var allt lovligt utom ko med kalv. Då var det lättare. Men nu är det andra tider, och det börjar märkas att älgstammen blir bättre.

Men nu har jag jagat älg sju dagar i sträck, många älgar har fällts och allt har gått bra. Men nu ska det faktiskt bli skönt att jobba några dagar.

Hawknestgrove
0

Ja här är det inte alls gott om älg. Der här fina älgskötselområdet har i många å praktiserat att skjuta av både kapital och ränta, dvs varannan ko. Sen befrämjat kalvavskjutning. Så mig veterligen, har inte pojkar börjat få barn, inte ens bland älgar.

Martin
0

När katten är borta dansar råttorna på bordet.

I älgjaktstider borde det innebära att när jägaren i huset är borta så kommer älgarna fram och äter äpplen.

http://www.gt.se/nyheter/1.1339833/sambon-pa-jakt-da-slog-algarna-till (bild)

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Jo tack, det där känner vi igen. De är så fräcka så det går in på gårdplanen och käkar emellanåt. Ok, det var några år sedan de gjorde det, men vi har ögonvittnen som kan intyga det!

MEn nu så äter de på Himmelska fridens torg och det kan de göra, för man får ju inte ta det man ite får ta, i synnerhet inte mitt i natten.

Anders 50
0

Hoppas på skapligt älg-väder i morgon, inte för mycket blåst utan att hundarna hörs.

Anders 50
0

Perfekt älgväder idag !  En kalv blev dagens resultat. Vi har en tjur kvar på tilldelningen, men någon som passade vår avskjutning hittade vi inte. Däremot såg vi 4 fina tjurar som vi sparar för framtiden.

[Chano]
0

Har en "kompis" som bor i ett mindre samhälle.
Han förordar älgjakten mer än någon jag känner fast han inte själv jagar.
Han menar nämligen att alla damer i byn blir mer lättåtkomliga när männen bor borta i skogen.
Ja. alla har vi olika förhållningssätt till jakten:)
-Anders

Anders 50
0

Ja, han försöker ju också att komma i skottläge!    Skrattande

Hawknestgrove
0

HAha, Ja , än så länge har vi kammat noll. MEn vi ger ite upp hoppet!

Nore
0

Ja ni älgjakten är trög i år, bara två kalvar hitils o en liten galt på strax över hundra kg, råbockar några st o rävar som varit för sugna på räntan efter älgen, men dessa grisar är luriga djur utfodrar med äpplen o potatis o majs, men denna nattajakt är inget för en äldre jägare.  Men gläds av att haren är på väg tillbaka, det syns när man tar bort fiender till dem så återhämtar de sig rätt snabbt, räv o lo är riktiga styggingar på harrov, men det fin som sakt medecin för detta Norma.

aase-andersson
0

Vi är färdiga i dalarna fått kvoten där.. våra hundar var med på 6 st sammanlagt känns roligt. nu har vi jakten kvar i mitt lag där vi ska ha 3 st till och det blir till helgen. och sedan ska vi jaga på vårt eget och där är det 2.

tog en räv i fällan idag..fast den bara varit uppe i 3 veckor…

här finns det nästan bara tysk hare. ser man en svensk så kommer det 4 tyskar efter. de har liksom tagit över..

hare tar ju alla kroknäbbar med tyvärr och harungar tar grävlingen. och tamkatterna tar många de med..

Anders 50
0

Här nere verkar det som några års återhållsamhet bland tjurarna och korna och hög kalvavskjutning gett resultat. Flera fina trofeer har hittat ägare och många tjurar har det lyfts på hatten åt när de passerat. Likaså har det varit gott om två-kalvs kor.

Så det verkar gå på rätt håll nu när fler och fler jaktlag märker att det gör nytta att inte skjuta första bästa älg som dyker upp.

Hawknestgrove
0

Ja min benämning på älgskötselområdet är algköttsområdet. För de är alldeles för hungriga.

Ja och i vår atrakter, så har mården varit hård på hare och fågel. Så sambon har under två vintrar tagit 7 mårdar. Så nu kommer det tilbaka tjäder, konstigt va?