Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 06-nära-staden
Läst 1939 ggr
Maria
0

En fråga om Kajor

Jag bor i Göteborg eller rättare sagt i kanten mot Rudalens ganska stora grönområde.

På kvällarna, om man är i centrum när det börjar skymma så kommer det enorma flockar med Kajor in mot stan. De kan sätta sig på hustak så att det blir alldeles svart och så skränar de hela tiden.

På morgonkvisten däremot när det dagas så kommer de från stan och flyger mot "skogen"

Är det så att de "festar till" på nätterna i centrum för att sedan flyga till skogs dagtid eller varför gör de annars så här?

Det är inte lite Kajor jag pratar om utan himlen blir alldeles mörk och så skränar de något enormt när de flyger.

/Maria

Anders 50
0

Det är nog så att de kommer in för att övernatta i "värmen" på säkrare plats och på dan flyger de ut till soptippar o.dyl. för att skaffa mat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ronny-K
0

Vi har samma fenomen här, fast inte Kajor utan Kråkor. De slår sig ner i en alle' mitt i sta'n och den som lämnat sin bil parkerad där över natten gör inte om det…ommålad.

Precis som 890-3 beskriver ovan om du läser om beteende i bifogade om Kråkor, Kajan är ju en kråkfågel också.

Hawknestgrove
0

Ja ett märkligt fenomen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria
0

#2 Har läst om Kråkan och det står att den om natten tillbringar tiden i någon lund eller skog.

Här i storstaden verkar det ju precis tvärtom (när det gäller Kajor) att de drar in till stan när natten faller på.

/Maria

Anders 50
0

Lite mer info om kajor  här

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Tack än en gång för all fin info ni letar fram!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenna-Gun
0

Något år har det fvarit kajor här oxå. Ett tiotal kanske. De för ett otroligt oväsen, men är ju så vackra.

Jenna  (Jämtland)