Klimatförändringar!
Hur upplever du klimatförändringarna i din del av Sverige?
Här i medelpad har många sålt sina scotrar för det kommer så lite snö på vintrarna. På sommrarna regnar och blåser det mycket..det är inte alls som i min barndom, när det snöade kom det mycket ..och jag tyckte sommrarna var stabilare
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Än så länge är det bara inom den normala variationen. Förra vintern var den allra kallaste på 30 år globalt. Men genom att vinterhögtrycket låg onormalt långt österut så blev vår vinter mild.
1970- talet hade många barmarksvintrar. Vi skördetröskade i januari då.
Före de tre stora krigen (tysk-franska och världskrigen) var det varma vintrar som följdes av onormalt kalla vintrar.
Det jag personligen märkt är att det kommer mer nederbörd.
Så mycket snö som vi hade förra vintern har gamla gubbar som vet allt, aldrig upplevt under sin tid här på jorden. Hoppas att vi slipper en sådan vinter till.
En annan sak som absolut måste ha med vädret att göra är växterna ut i trädgården. Perenna växter, alltså de som är fleråriga, klarar sig oftare nu än på 80-talet. Vi har haft växtzon 8, nu är det zon 6 eller 7.
Det kommer allt som oftast konstiga fåglar och fjärilar hit, som inte har synts här förut. De äckliga fästigarna har upptäckts, inte på vår gård men i närheten. De har inte funnits här förut.
Sedan en sak som jag defenitivt kan gå ed på är att trädgränsen har dragit sig uppåt. Ett bevis på det är ett berg som vi besökte förra sommaren. Mina föräldrar var allt som oftast dit och även jag som barn. Det ligger så till att utsikten därifrån är underbar. Man kan se längs en lång sträcka av Laisdalen därifrån.
Vi brukade ibland gå upp på midsommar, minns jag. När jag så kom dit förra sommaren följde min mamma med och vi blev nästan stumma av förvåning. Så mycket sly och buskar och björkskog. En stor förändring hade skett under de sista åren. Så mycket, att det var svårt se någon utsikt alls, utan att klättra ut på branten.
Svårt och farligt, särskilt som vi hade barn med oss. Vi fick istället sätta oss att fika på toppstenen, där en burk fanns kvar, med anteckningar, gjorda av de som var dit för länge sedan.
Stenen står där, mitt i snårskogen -
och ungefär samma fenomen har jag sett på många andra ställen.
#1 Visst finnsdet många normala variationer men jag håller med
Skogstrollet att det har förändrats väldigt mycket på ett år..jag har satt blommor som aldrig har växt här förut..har också många fåglar och insekter jag inte sett här förut och dom äckliga fästingarna har vi gott om nu och dom fanns ju inte förut. Det som skrämmer mej är det där med trädgränsen och snön och isen på polerna.
Som Bjornen skriver kanske det ligger inom den normala variationen. Men en stor förändring för mig som skåning är att under min uppväxt på 60-talet frös Skälderviken, som är en vik av Kattegatt, till så gott som varje vinter.
Var ofta med min far ut och pilkade torsk på isen.
Nu tror jag inte viken har frusit till sedan någon udda vinter på åttiotalet (1987), dessutom finns det knappt någon torsk kvar. Men det ska vi nog inte skylla på klimatet.
Jag undrar vart vintrarna har tagit vägen. Dessutom undrar jag vart somrarna är också. De två senaste har inte varit mycket att hurra för
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Prexis!

Den här vintern har det varit 13 grader kallt.
Förra vintern 23 grader kallt.
För två år sedan 32 grader kallt.
Det är klart det blir en snabb klimatförbättring, med 10 grader per år.
Ca. 1980 var det nästan 2 veckor då temperaturen inte steg över 35 minusgrader och som mest 45 minusgrader.
Ca: 1967 var det nästan 40 grader kallt och åtminstone under 38, då kviccksilvertemermometrar frös sönder.
1980 (ca:) är kallaste sedan 1940-talet.
Visst varierar det. Det som jag märker mest är att det sällan blir någon tjäle att tala om numera på vintern. Den gångna vintern var den första på många år som det inte blev någon köldperiod i februari. Då, om inte annars brukar det knäppa till här nere. (småland).
Jag tycker att det blivit fler milda och snöfattigare vintrar.
Nåt skumt är det med vädret, det var bättre förr!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
HAha, ja på sätt och vis är jag enig i det,890-3
#9 #10 Jag också!