Nu är vi där igen.
hörde på nyhetsändningen i dag 6/11 att det getts tillstånd att skjuta en varg i Stockholm som varit synlig i djurgårn o vid slottsparker, ja ni ser rätt så är det.
Ett rovdjur i storstäderna där det fins så många som vill ha dem bor där, men när de väl kommer skall de tas bort illa kvickt utan prut o debat.
Ja därt har du helt rätt Nore! Så fort vargen kommer till storstäderna, Då blir den SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ farlig……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Och vad har du för belägg för det du säger? Länka gärna lite fakta till dina påståenden
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Nu är vi där igen ja,, har städer någonsin varit det naturliga habitatet för arealskrävande stora rovdjur? Nore eller någon annan som anser sig jakt och viltkunnig som kan svara på det?
Skyddsjakt i Sthlm, nä jag tycker det är förivrat beslut. Det händer ju att både varg och björn dyker upp både här och där me nde bruakr försvinna lika fort igen när de trövar över stora områden så passerar de väl bara städer tillfälligt.
Varning
Laholmare på halkan
Denna är ju inte god
#1 Nu skall vi vara snälla…
mvh Martin

Är det detta du syftar på Nore?
I sådanafall tycker jag att det verkar som du vrider nyheterna så att det ska passa dig. Varg dödar får och det blir tillstånd att skjuta vargen. Är det inte så du vill att det ska vara?
Nore och Hawknestgrove kan inte ni starta varghat.ifokus.se så slipper vi ta denna debatt om och om igen.
Med tanke på rubriken "Nu är vi där igen" kan du förklara för mig hur man inte kan se skillnaden på en skadeskjuten älg och jaktkamrat med ryggsäck utan skjuter honom istället?
vad har jägarens dåliga skytte med vargen att göra för det är en enda jägare som inte har tränat på sina nerver. dålig liknelse med vargen tycker jag. men det finns uppätna ponnys här och inte får vi jaga vargen för det. det handlar inte om varghat utan rädsla för mycket av vår tradition och leverne. man ska kunna bo och leva utan att någon äter upp en livsnärning. säger det en gång till vargen hör hemma i skogen långt inne i skogen. kommer den in i vårt jordbrukssamhälle och i bebyggelse är det bevis på att de inte kan jaga har inte nog med mycket mat eller är för många. det är inte naturligt för vargen att leva utanför skogen…..DÄR ÄR PROBLEMET

#8 Vad har inlägg inlägg 4 och 5 med saken att göra eller ett så kreativt inlägg som #1, varför hackar du inte på dem?
Läser du mitt inlägg igen så ser du att med frågan om jägarna så syftade jag på Nores rubrik. Deras nya sajt kanske inte ska heta varghat utan viärräddförvargen.ifokus.se
Kan du ge mig uppgifter om alla ponnys som är uppätna (då du verkar ha bra koll på dessa eller är det hemliga uppgifter?) förutom den som det stog i tidningen om för ett tag sedan och sedan jämför du den siffran med alla tamdjur som är dödade av jakthundar.
Om det är vargen i länken som nore menar så ska den ju inte skjutas för att den varit synlig på djurgården som han försöker framhålla eller finns det fler vargar som ska skjutas i dessa trakter?

#8. Jo det jag menade var att vi som ser vargens härgningar nästan varge dag, jag sa nästan, oss lyssnar inte bestämmande över, men råkar det vara så några får på en sjärgårdsö blir rivna då blir det ramaskrik på folk i dess närhet.
Vi jägare o övriga glesbyggdsbor som blir drabbade blir alltid misstrodda o mistänkta för illegal jakt, våra regering har gett tillstånd att försvara våra tamdjur inklusive våra hundar, men det är även debatt mot detta, jag vet att du sysslar med slädhundar o vet ej hur många hundar du kör med i spannet, om det vore så att din hund skulle vara ensam ute så skulle möjligheten kanske vore större att den blev riven av rov.
Här om kring är det på gång att jägare skall utbilda hundar o jaga ihop en tre fyra hundar sammtidigt för att undvika varg angrepp vid jakt, för det minemerar risken för rov.
Sen att länstyrelsen försöker tysta ner många anngrep gör inte saken bätre, det vore bra om de körde med ett ärligt spel mot svenska folket o gick ut med varge anngrepp på tamdjur.
Sen vill jag även svara på det här med jägare som skjöt en annan jägare med ryggsäck, dåliga närver ihop med order från jaktledare om skadesjuten älg, kan vara en orsak om att nerver är på helspän, o i skymmning kan naturen göra en spratt med synupplevelser stubbar som rör sig o granar blir jaktkompisen en sten som liggat i många tusen år kan rent ut bli en älg, nu försvarar jag inte skytten på något sätt, för man skall vara hundra prosent säker på vad vi skjuter, men olyckan kan vara framme likaväl där som i trafiken.
Om jag inte missförstår Nore så menade han nog att alla i storstäderna tycker det är mysigt med varg. Så länge dom är någon annanstans. Men kommer dom i dess närhet blir det genast ramaskri och då vill ingen ha dom längre.
#9 Det var inte så länge sedan en liten ponny blev uppäten. Jag kommer bara inte ihåg vart det var. Barnen var förtvivlade.
Jag är storstadsbo (Göteborgare) och om inte annat för djurets egen skull så tycker jag att det är rätt med skyddsjakt. Att en varg skulle skrämma upp stadsbor har jag svårt att förstå. Skyddsjakt i detta fallet är väl för djurets eget bästa. Så otroligt stressande det måste vara för djuret att hamna i en stad eller dess närhet. Kan de vandra vidare så är det bara att hoppas att det går bra.
Jag är mer rädd för lösspringande kamphundar i städerna.
/Maria
Hej Bleenda jag är ingen jägare och kommer nog aldrig bli det heller men givetvis så tycker jag dom som är det gör det jobb som måste göras och det tycker jag är bra, Men nu till ditt svar i den här frågan jag håller med dej i det du säger låt vargen vara den springer själv till skogs när den blir upptäckt,men jag har reagerat på en sak varför ska det skrivas så mycket i våra tidningar så fort ett en varg blir synlig,jag tycker dom ska få vara om det nu inte är så att dom skadar någon men det risken tror jag är liten för vargen är ju rädd för människan och det har ju sina förklaringar heller hur. Hej från Cuyo som oxå önskar er en härlig dans kväll på TV 1 kl 2000
Tjena på dej Cuyo! Det var nog lite det jag menade. Så fort den visar sej i stan så blir det hetsjakt. Men är den i byarna så är det på avstånd från stan och då blir det inte samma reaktion från stadsborna, för då är det lite avstånd.

#10 Bestämelserna lyssnar inte på er eftersom det enda förslag på lösning ni har är skjut och utrota så att det inte händer igen.
Sedan låter bra att några jägare hos er faktiskt försöker hitta andra sätt att bedriva jakten med hund på än dagens sätt.
#11 När det olika trådar hävisas till uppätna ponnys så trodde jag i min enfald att det fanns länkar eller annan fakta som kunde styrka detta förutom "ponnyn korven".
Nore och #11 jag viste inte att Åkersberga och Norrtälje låg på en skärgårdsö och jag har även missat att Djurgården låg på samma ö, tänk vad fort landhöjningen går.
Nore om myndigheterna försöker mörka alla rovrivna djur så är det tur att ni kloka jägare och glesbygdsfolk finns som kan ringa media så att de skriver samt att ni för ut pålitlig fakta till oss andra som bor i storstan och bara vill gossa med rovdjuren.
PS. jag har 1.5 mil till närmsta busshållplats, 3 mil till tåget, 1,5mil till närmsta gatlyckta, 1km till grannen 3.3km(bilvägen) till postlådan. 100m till älgslakt ladan, 400m till gårdagens lospår, 600m till närmsta björnobservation. TUR ATT MAN BOR I STORSTAN SÅ MAN SLIPPER UMGÅS MED NATUREN OCH DESS DJUR.
Så kan vi inte sluta med påstående att det är storstadsborna som vill ha rovdjur /trorn inte att stockholmarna skulle bli rädda om det var en varg på djurgården utan åka dit för att titta och skrämma livet ur vargstackaren) och landsortsbefolkningen bedriver jordbruk och jagar för att överleva som inte vill ha rovdjur.
Jaa, och så får vi återigen låsa en tråd. Annars så förstår Bleenda precis hur vi menar. JAg hatar inte varg. Men jag vill inte heller ha den nära mig. För det är väl det som stadsborna tycker också.
End of discussion.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....