Stor mäktig myrtall!
Den verkar envis. Dom brukar väl inte bli så stora?

Sveriges äldsta kända tall är drygt 700 år och en tid var det en som växte i mitt grannskap, men nu har man hittat äldre tallar norrut. Nordens äldsta tall har växt i Finland med 1029 årsringar.
Åh, så grann!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Den är inte såå lång men bred.
Nej, särskilt stora på längden blir de sällan men här nere i skogslandet blir en del otroligt mäktiga.
Nog skulle jag vilja veta hur gammal den här är….
Undrar om det går att få reda på?
Fäll den och räkna årsringarna !
Nej, jag skojar. Men nog ska det gå med en borrpipa och ta ut och räkna årsringarna. Så gör man ju på stående träd om man vill veta åldern. Fast det går nog åt skarp syn, för de lär nog sitta tätt. Och det gäller att sikta rätt så man prickar märgen med borrpipan.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Njae, det är nog inte värt mödan.
Jag låter den nog stå och se fin ut så länge den kan. Inte vill jag göra några konstgjorda hål i den, utan att det är nödvändigt.
Det kan tagga hackspetten eller ännu värre, spillkråkan, att börja hacka i den.
Den är så fin där den står! Den ser nästan ut som dom afrikanska träden som står på savannen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag hörde för ett tag sen någon som sa att sveriges äldsta (kända) gran är 4000 (??) år gammal, och den växer ovanför trädgränsen. Vet någon om detta stämmer? Hur gamla kan sveriges träd bli?
#11 det äldsta säkert daterade trädet man känner till i Sverige är en tall. Jag minns inte den exakta åldern nu men kan kolla upp det senare.
Jag såg även ett repotage på tvén om denna Svenska äldsta funna gran,här kan man läsa mer om den…http://www.info.umu.se/NYHETER/Pressmeddelande.aspx?id=3061

Den gamla granen som har åldersbestämts till 9550 år är en ungefärlig ålder genom kol14 metoden.
Sveriges äldsta ek anses vara 850 år men kan inte säkert åldersbestämmas då den inre delen av stammen är borta.
Sveriges äldsta tall anses vara 725 år.
Sveriges äldsta enträd anses vara omkring 600 år.
Oj, tack för fakta!

Och jag som tyckte granskogen var gammal när den var 80 år….
Tänk vad dom har varit med om!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

De gamla granfynden gör att hela granens invandringshistoria måste omvärderas. Det har ju alltid räknats med att granen invandrade från nordost efter istiden, Nu måste man räkna med att granen har funnits kvar även under istiden efter norska västkusten och invandringe skedde från väster eller nordväst till Sverige.
Ja tänk om de kunde tala!
Vad roligt att få tillgång till så mycket fakta, vad duktiga ni alla är! Jag blir imponerad!
Nog faller tanken lockande att få veta hur omgivningen har ändrats under alla sekler som den stått där.
Det lär vi aldrig få veta, men fantisera kan man ju göra!
Man har spekulerat i om det kan ha funnits sk, nunataker dvs snöfria områden på hög höjd som legat ovanför inlandsisen där växter och djur kan ha överlevt. Jag vet inte om man med säkerhet har fastslagit att sådna har funnits i skandinavien för isen var ju ändå rätt mäktig men vissa toppar kanske smälte fram ganska tidigt.
Att granen invandrat väster ifrån tror jag inte däremot från nordväst. För man har kartlagt granens invandring ganska väl i södra Sverige genom att studera pollen i torvmossar och rekonstruerat hur arter har invandrat med tiden.
Det är klart att isen smälte undan lite olika beroende på läget.
Jag har för mig att jag har hört att det kan finnas trädstammar i torvmossar, av arter som nu inte kan leva här uppe . Är det fler som har hört något liknande?
det beror ju lite var "här uppe" är någonstans? Majortiteten av våra lövträd har inte naturligt apridit sig norr om Limes norrlandicus den naturliga norrlandsgränsen. Sen finns det undantag som att kusttrakter är mildare och enstaka ekar mfl kan växa lite längre norrut nära kusten men inte i inlandet.
Efter inlandsisen hade dragit sig tillbaka så var det en tillfällig värmetid då klimatet var varmare än idag men svängningarna i klimatet jämnade ut sig och efter järnåldern blev det kallare. Kanske lyckades några arter tillfälligt sprida sig över större område.

De senaste granfynden tyder på att kustremsan har varit isfri under istiden. Det har länge spekulerats om det funnits en isfri zon för både växter och djur (kanske till och med människor) efter kusten. Detta förstärker dessa teorier.
Granen kanske till och med sprider sig från sydväst till nordligaste Sverige under sista istidens slutfas.
Under värmeperioden var det gott om hassel i mina trakter, då man hittat ganska mycket makrofossila rester av dem. Ek och hassel fanns bland annat i Jämtland under värmeperioden. Fortfarande finns några relikter av hassel vid sydberg, liksom även andra värmekrävande arter som lönn, lind och alm.
Senare undersökningar har också funnit kottar av sibirisk lärk som varit 8000 år gamla och räknas numera som ett inhemskt träslag som också kanske växt vid norska kusten. Det har dock varit utdött under lång tid och kanske försvann den under värmeperioden. Sibirisk lärk återplanterades i Sverige under slutet av 1800-talet. Europeisk lärk blev införd på 1700-talet.
Väldigt intressanta fakta som ni delar med er av !
Jag bor intill en mosse där det bröts bränn-torv under de båda världskrigen, och där hittades trädstammar på 3-4 meters djup. Så där hade det varit skog en gång i tiden.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, det är just det "890-3", som jag menar. Jag har för mig att det har hittats gamla trädstammar i torvtäkter även här uppe. I mellersta Norrlands inland. Men vad det var för trädslag minns jag inte utom att det var något som inte växer här nu.
Lärkträd har vi flera av, här intill på ett gammalt hygge. Det var en kronjägare som ville prova trädslaget men det föll inte så väl ut. Visst lärkarna växer och blir stora men de kan inte föröka sig själva, utan måste planteras. Däremot har jag själv dragit upp lärkplantor men misslyckades med att hålla dem vid liv.
Antagligen är det sibirisk lärk. Den låter tåligare.
Ek, du "Björnen", finns planterad och lever, här hos en granne. Den är många år redan men är inte stor, ska du tro. Ser lite smått lidande ut, fjärran från praktexemplaren ni har där nere.

I Sverige är sibirisk lärk ovanlig som odlad och det gäller även i norra Sverige. Japansk lärk är vanligare. Mycket sällsynt som skogsträd.
Den nordligaste planterade ek jag vet av är från Haparanda. Här omkring finns ek planterad upp till höjdlägen på 325 meter. Ett exemplar är omkring 250 år och ett stort träd. Jag har själv två stora ekar (zon 6) som planterades 1942.
Nu är nordgränsen för spontant vilda ekar Dalälven och de växer på holmar mitt i Dalälven vid Avesta. Fröspridning från planterade träd förekommer längre norrut och jag själv har kanske ett 10-tal små ekplantor som har såtts sig själv. Första vintern är svår för de späda plantorna.
Kul att ni tog upp lärken. Smbon har några jättar hos sig, men alltså, man kan ine dra upp några från frön ur kottarna?
har du någon källa till det? Stämmer inte med den kartläggning av granens invandring jag har sett tidigare. vore intressant att få läsa mer om det.

Det är fynden av de gamla granarna detta år från nordligaste Dalarna som gör att gamla teorier inte stämmer. För nästan 10.000 år sedan har inte granen kunna nå Dalarna om invandringen av granen skulle ha skett från norr och nordöst. Det är nätt och jämt den skulle ha kunnat nå svenska gränsen då från Ryssland/Finland.
#30 men vem/ vilka är det som vill omvärdera de teorier som man har då? Det var för något år sedan bara som man gjorde en modell för granens invandring i melelrsta och södra Sverige baserad på makrofossil som pollen och visade att granen är relativt "ny" i södra Sverige.

Granen har ännu inte naturligen nått hela Sverige, då delar av Skåne ännu inte fått in granen. Granen kom nog till Uppsala för dryga 2000 år sedan.
För området söder om mellersta Dalarna gör de nya teorierna ingen skillnad utan granen kommer norrifrån och på väg söderut. Det är istället norröver som man troligen måste omtolka invandringen. Möjligen har granen invandrat både från nordväst och nordöst.
Fortfarande är det många teorier och ingen forskning har skett efter de nya fynden. Det enda som är säkert är att det bevisar att det funnits en isfri zon efter norska kusten. Jag har svårt att tro på teorierna att vissa områden i fjällen skulle ha varit skonad från isen annat än möjligen kortare perioder.
Björnen. Det är säkert då, "japansk lärk", vad vet jag. Ska ta en bild av den senare. Har ingen än!
Gunilla, det går att odla dem, men de kan inte föröka sig själv, ut i naturen. I alla fall inte här uppe. Jag har som jag nämnde förut, fått fram små lärkplantor men misshandlade dem tyvärr senare, så de dog.
Men det går. Försöka duger, men ge dem vatten då, för de behöver de!
Ja, nog tror jag att inlandsisen varit här. Som barn blev jag informerad om att bergen här ser ut som de gör, just för att inlandsisen dragit fram och skalat av den nordvästra sidan. Nästan alla berg och kullar är mjukt avformade åt det hållet medan den syöstra sidan är mer dramatisk. Med ras och stup och stora stenblock.

Jag tror fortfarande att det är europeisk lärk som också är tålig. Sibirisk lärk växer ofta på områden med permafrost i Sibirien.
Lärkträd förökar sig dåligt med frön, men nog förekommer naturlig fröspridning.
Bevis kommer imogron!

För artbestämning av lärk krävs närbilder på kottar, kottefjäll och helst även av barrens ovansida och undersida. Det sista är ju nu omöjligt nu.
Ok, tack för infot. Sen en sak till angående lärken. Den ska ju enligt vissa, ha inbyggd "Cuprinol". Stämmer det?
så mycket regn som vi får.