Korv-recept
Söker med ljus och lykta korv recept på när man gör dom hemma själv. julkorv. salami. kokorv , leverkorv allt ni har samlat i gamla recept böcker. kanske hade era mor och far förädrar.. pressylta som är olika i alla län och familjer. rullsylta …
Dela med er här.. det är snart jul..
KYCLINGPASTEJ
- 500 gr kycklinglever
- 1 liten gul lök
- 75 gr smör och 75 gr philadelfia ost
- salt och peppar (de kryddor du vill ha)
- 2 msk sherry eller whiskey eller portvin eller cognac
- 1 klyfta vitlök
Skär levern i mindre bitar och hacka löken och stek i stekpannan. Kör sedan i mixern med de andra ingredienserna smaka tillsist av med den pressade vitlöks klyftan. Håller sig 3-4 dagar i kylskåpet men den går utmärkt att frysa ner i små burkar lagoma att ta upp. Passa på att göra en större sats kanske.
Smakar ljuvligt på en nybakad smörgås.. och varför inte ha den på julbordet
#1 Det receptet ska jag pröva! Nu när jag är gräsänkling kan jag röra till det i köket.
Det blir en överraskning för den bättre hälften när hon kommer hem på fredag. Pastejen alltså, inte röran….. jag ska städa/diska upp efter mig.
Hoppas det blir kvar av whiskeyn så att det räcker till pastejen, hela två msk, tveksamt… 
Gud vilken läsning
. har ju sett recepten men inte i den skriften…
Ja du, jag har en riktigt läskig gammal kokbok här hemma, med gammal skrift. Äkta sköldpaddsoppa… Huuuuuuuu
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Kanske samma kokbok som jag har, anno 1880 någonting. Börjar med en levande sköldpadda (var man nu hittade en sådan anno 1880 om man inte var till sjöss).
Slakten är en grym historia som involverar ett glödgat järn.Kvalificerat djurplågeri.
Dock innehåller boken många bra recept och en del roliga, som:
-Hur man får masken att hoppa ur osten.
-Hur man gör härsket smör färskt.
Säkert inte lika roligt när det var knapert..
Recepten innehåller gammla måttenheter som kan krångla till det lite..
Tyvärr har jag inte tillgång till boken här.
Gick in på en bra sida för beg böcker och fick tag på kajsas kokbok från 1936..
Det är så mycket man har glömt bort av gammaldags matlagning som man faktiskt behöver om man vill ha mindre utav tillsatsämnen och E..
Ja, en har jag sålt på Tradera, men jag har alltså två kvar…..
Margareta Nylander ny illustrerad kokbok 1877
Zetterstrand kokbok1891
Precis det äckliga receptet finns i denna också…..
#11 Då har vi samma nu då, så nu klarar du dig utan mina recept. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Japp… Böckerna har äckliga illustrationer också…….
Inte klarar man sig utan dina recept inte… dela gärna med dig av flera..
julen är en bra tid och njuttid…om man börjar nu så blir det inte stressigt..man kan ju frysa in det mesta..
Jag gör min julkorv själv och då behövs inte mjöl..
- 250 gr kokt kålrot och rättika kall
- 500 gr rådjur eller älg, går lika bra med köttfärs
- 800 gr fläskfärs
- 3 charlottenlökar finhackade
- 1½ msk salt
- 1 tsk grovstött kryddpeppar
- 2 tsk grovstött svartpeppar
- 2 tsk malda nejlikor
- 2 tsk mejram
- 10 krossade enbär
- 4dl mörk öl. går lika bra med grädde eller vatten
- 1 pkt bacon
Skala och mosa rotsakerna, lägg i alla ingredienser utom bacon i matberedaren och blanda till en fin smet. skeda över korvsmeten till en skål och rör mer finstrimlade bacon bitar med en slev. dela smeten i ca 8-10 delar lika stora. riv av ca 40 cm långa ark av plast film lägg en klick på varje ark och forma till en korv med vattensköljda händer. Rulla ihop och knyt i båda ändarna med steksnöre. lägg i en kastrull rymlig nog och ha i lite kryddpeppar och vatten sjud på svag värme ca 45 min. Ta av plasten och du kan värma korven utan att den faller isär. går att frysa ner. Den som kan och vill gör smeten i köttkvarnen och stoppar med fjällster i stället..
Hm… Aase, kan man alltså koka Gladpacken? Eller är det en särskild sorts plast du menar?
#17 det går hur bra som helst att koka gladpacken…den är enormt god. jag har använt en mörk rökig porter öl till korven och en sats med grädde.. mumma
Tack, då vet jag! MAn lär sig alltid något nytt här!