Tvestjärtar
Dessa äckliga kryp (tycker jag) fast man kan inte låta bli att bli farcinerad av deras liv,då mamman vårdar både sina ägg och barn ett längre tag. Tvestjärtarna har ett väl utvecklat komminications system sinsemellan.
Det finns 4 olika arter i Sverige.
Vingarna viker dom ihop med hjälp av den bakre tången för den ska få plats under deras små täckvingar.
Här är bild på hanen.
usch hatar dem men bilderna är döfräcka.
//Pia
Dessa kryp har fått husera i en burk efter att jag har fångat dom inomhus,just för att jag villa fota dom. Denna feta spindel fick också hamna i samma burk…döm om min förvåning flydde spindeln i ren förskräckelse inför tvestjärtarna
Dom är riktiga tuffingar dessa tvestjärtar.
Spindeln kommer i egen tråd.
#3 Fina Bilder!
När jag var liten kallades tvestjärten "öronstört" och skrönan gjorde gällande att den kröp in i öronen på folk som sov, vi ungar skydde den som pesten.
Den heter Ørentvist på danska o Earwig på engelska.
Sweet dreams…!!

Jätte fina bilder på dessa läbbiga kryp, ja de sa hemma också att de kröp in i öronen. Jag trodde det var det jag fick när jag var 11 år eftersom jag sov på en vind vid tillfället, men det var öroninflammation men gud så rädd jag var.
Jag hade ingen aning om att de hade vingar. Kan de flyga?
/Maria
HAha, ja vem har inte hört skrönan om öronen!
Det var en gång en liten pojke, som hade varit på kollo. När han kom hem, så hade han såååå ont i öronen… Han blev så sjuk, så han blev tvungen att opereas, men han dog på operationsbordet, för hela operationssalen blev alldeles svart av miljarder tvestjärtar……
Inte undra på att man blev rädd!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Usch vilken hemsk historia, men det är nog inte helt osant att skalbaggar och kryp som gillar mörka och fuktiga ställen kryper in.
Såg nyligen ett program tv 4 fakta kanalen om konstiga operationer och där plockade de ut en äcklig skalbagge ur en kvinnas öra. Det var inget lätt jobb de fick vara försiktiga så de inte skadar nåt i örat, jag tro inte det var bluff för det sker så mycket konstigt i världen och människokroppen.
Ja och jag var ju på kollo varje sommar…. Så gissa om jag drog täcket över huvudet!
MAn tackar för infot!

huuga!!