lite skoj i mörkret!
Här hittar du jobben
081109
Varselvågen som sköljer över Sverige beräknas ha drabbat 79% av den arbetande befolkningen vid årsskiftet 2010. Men det betyder inte att det inte finns nya arbetstillfällen. Det kommer faktiskt att finnas gott om arbeten för uppsagda jobbare. Arbetsförmedlingen tagit fram en lista över de branscher där arbetskraftsbehovet blir som störst:
Arbetsförmedlare; behovet av förmedlare har naturligtvis ökat lavinartat.
Frisör; alla arbetssökande måste vara välklippta för att ha en chans på arbetsintervjuerna.
Socialassistent; någon måste kontrollera alla som får socialbidrag.
Journalister; som skall skriva om allt elände.
Hjärnkirurger; är alltid efterfrågade, snabbkurser kommer att ordnas för de mest svåranställda.
Alkohol- & drogterapeut; för att sköta alla som har krökat ner sig.
Populistpolitiker; arbetslöshet skapar stor efterfrågan på populistpolitiker.
Finansministrar; regeringskansliet förväntas införa femskift på finansdepartementet.
Kopruttproblematiken löst
081105
Jordbruksverket har i samarbete med japanska Fujishiba och Biomanipulativt Centrum i Uppsala lyckats syntetisera en ko som inte släpper ut växthusgasen metan. En speciell sorts bakterie som trivs i kons tarmar får gräs att sönderdelas i bensin och diesel. Behållare för uppsamling och avskiljande av vätskorna kommer att subventioneras av EU. I ett senare skede hoppas forskarna kunna skilja fraktioner i kons spenar. 95 oktan, 98 oktan, E85 och diesel i var sin spene.
Hur drivmedelsskatten ska utformas är ännu oklart men en schablonbeskattning är ett klart stalltips.
Sveriges mest kända konspirationsbedömare, Baja-Maja Bovin, befarar att OPEC kommer att köpa patentet för att kunna avvärja konkurrenshotet, precis som de tidigare stoppat den hallonsaftdrivna wankelmotorn.
Eftersom djuret förökar sig hastigt tros det bli årets julklapp och de stora elektronikkedjorna har redan börjat göra plats på hyllorna inför decemberruschen.
Pension avskaffas
081101
Ett förslag att höja pensionsåldern till 70 år har fallit i god jord. Nu beslutar riksdagen att höja pensionsåldern till hela 80 år i ett första steg. Senare skall pensionering avskaffas helt. Staten beräknas spara cirka 800 miljarder över en femårsperiod.
- Vi har bett arbetsförmedlingarna förbereda för en anstormning när långvården töms och anmoda arbetsgivarna att anpassa arbetsplatserna till senildementa, säger finansrådet Sven Andersson i en intervju med Organet. Det går ju i alla fall inte att finansiera alla fyrtiotalister som tror dom ska kunna ha lata sötebrödsdagar, så vi börjar redan nu med att statuera exempel för framtiden.
För de som inte genast får jobb kommer universitet och högskolor att sänka intagningspoängen så alla gamlingar kan vidareutbildas.
En av de lyckliga som redan passerat den nya lägre intagningsspärren till kemilinjen på KTH är Lars Grisberg, 98. När Organet ringer upp för en intervju är Grisbergs tillstånd livshotande men stabilt.
- Jag har alltid velat bli kemist, menar Grisberg lyckligt. Långtidsverkningar av kemikalier som kroniska förgiftningar och strålskador oroar mig visserligen, men jag ser fram emot att äntligen lära mig att själv koka brännvin hemma på spisen - eller åtminstone instruera hemtjänsten.
Kakorna är slut, men mu-finns och en väldans massa-riner. Hör vi oväsen så är det kanelbuller.
Hört på en restaurang:
- Sätter ni aldrig ut tandpetare till gästerna på det här stället?
- Jo, vi gjorde det ett tag, men gästerna satte aldrig tillbaka dem.
- Hovmästaren! Kan jag få beställa grönsakssoppa, köttfärs och krusbärskompott?
- Har min herre redan sett matsedeln?
- Nej, men bordsduken.
- Hovmästaren, det är en surfingbräda i min soppa!
- Det är nya flugan.
En person går in på en amerikansk restaurang och beställer en pizza. Sen frågar kocken om han ska dela upp den i 4 eller 8 bitar. Svaret blir: - Skär det i 4 bitar, för jag skulle aldrig orka 8.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Får dem via mail av en på nätet! De är verkligen skojiga!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....