Sensommar
Härligt med sol! Nu är det höst men det känns fortfarande som sommar. Alla njuter av värmen och vi säger det här är bra för oss svenskar, vi behöver all sol vi kan få. Även jag njuter av värmen.
Jag skulle vilja höra vad ni naturvetare anser om det här, att det blir varmare och varmare. September räknas snart som en sommarmånad istället för höst.
Tycker att det är intressant. Jag vill gärna höra era synpunkter!
mvh Lisbeth
Jag är ju ingen naturvetare men jag tycker att våren och försommaren har blivit liksom svalare och höstarna varmare. En förskjutning där kanske.
Vad det beror på har jag ingen aning om.

Jag är absolut ingen naturvetare. Men om man tänker tillbaka på de tidigare årstiderna vi haft så känns det som om vi är inne i en kombination av förskjutning och uppvärmning.
Skulle tro att den globala uppvärmningen har börjat och det ger oss varmare årstider men även en förskjutning av dem. Hösten kommer senare, är varmare. Vintern kommer senare och är även den varmare. Så visst är det något som sker, och att det är vårat fel är inte heller något jag betvivlar. Frågan är väl vart det hela slutar, knappast som vi vill ha det i alla fall.
länder där det aldrig snöat, där det inte ens säljs vinterdäck råkade förra året ut för snöstorm. Hela städer stod stilla. Ja, vad säger man om det? Något händer. Så enkelt är det i min värld. Fast jag är långt ifrån naturvetare.;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag är inte heller någon naturvetare. Men jag tror att det är dags att vi vaknar upp. Även om vi älskar värme.
Från Aftonbladet 2006-09-30
" Det var i torsdags som TV-tittarna fick höra Holmgren i något så ovanligt som en väderleksrapport präglad av rädsla"
" TV meteorologen Per Holmgren sa. Jag kan få en liten klump i magen av oro. Vädret är verkligen i obalans. Väderskeendet vi ser nu är ett bevis för klimatförändringen."
meterologiprofessor Erland Källen bekräftar trenden.