Svampar

#2 liknar mest finluden stensopp.
#3 liknar mest tallsopp (rävsopp).
#4 2,an trodde jag var kj för den var gul på undersidan och blev inte missfärgad då jag bröt en bit av hatten
3,an växer bland aspar, så därför chansade jag.
Tack för att man får lära sej så mycket

Många av sopparna är mångformiga och mina förslag får inte ses som facit.
#6 Kanske det. Men du är förbaskat duktig
Jag skulle säga att #2 (och #3) är någon typ av strävsopp (alla strävsoppar är ätliga), men jag är inte 100% säker.
"Strävsoppar (släktet Leccinum)
Strävsoppar är en grupp svampar som är lätta att skilja ifrån andra soppar, de har små tofsar eller "fjäll" (prickar) på foten som gör att foten känns sträv när man stryker fingret över den. Tofsarna på foten går i olika färger beroende på art (viktig karaktär vid artbestämning).
• Hattfärgen varierar mellan vit, orange, brun och svart i olika nyanser. • Rören är vita till gråa. • Foten är vit med vita, bruna-rödbruna eller svarta fjäll (tofsar).
Det finns över 17 arter strävsoppar i Norden och alla är ätliga." [källa]
Det var en jätte bra länk. Tack ska du ha.
Ja, när det gälle soppar, så är det ju alltid ganksa enkelt, tycke jag faktiskt. MEn bara tar en liten tugga och smakar. Är den OK, då är den OK. LIkaså med kremlor. Alla milda kremlor är ätbara. Men tyvärr så har de flesta blivit angripna av svampmyggor och annat proteinrikt innehåll.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

plockade massvis med svamp häromveckan med mor och far, tyvär fick nästan allting slängas för de var otroligt maskangripna..Man borde vara blixtsnabb med svampplockningen, så att de inte hinner dit för att lägga ägg..
Lärorikt för mig iof, se alla maskar och deras gångar.. men lite småläbbigt var det för de var verkligen jättemånga!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#12 Men, vilken kul svamp. Jag har aldrig sett något liknande.
Åh, Tina, är det samma som Scharlakansröd vaxskivling? De växte nere i Skåne, där jag bodde förut. Jättegoda……
Jag har varit ute i regnet och plockat en ny skörd kantareller. Mellan 3-4 liter på en plätt som är ca 50 meter i fyrkant i min trädgård.
Helt otroligt. Jag har spanat på dom länge och vågade inte vänta längre på grund av allt regnande. I morgon ska jag gå till kohagen där jag plockade 13 liter förra gången. Så får vi se om det kommit upp några nya igen.
Sen så är det väl dags att hugga in på trattisarna. Dom kommer med en väldig fart nu. Dom brukar jag torka. Gott att ha till stuvningar och annat smått och gott.

Grattis Bleenda till alla godingar du hittat.
Till #14 Här kommer bild på Scharlakansröd vaxskivling.
De växer på min tomt just nu. De är inte så vanliga så jag plockar dem inte. Har åxå svart trumpetsvamp på tomten på tillväxt. Här ska väl ingen komma o sno dem, eller……….? I svamptider kan man inte lita på någon 
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

# 2 kallar jag tegelsopp
# 3 är inte lätt att säga om man inte vet vilket träd den växte vid.
Tall,asp eller ek ?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#17 Den växer vid asp och därför tror jag det är en aspsopp. Dom här röda svamparna, går det att färga med dom?
Ser ut att vara släkt med de där ostronskivlingarna…
Bleenda, scharlakansröd vaxskivling är god att äta. Jättegod. Vet ej hur det är med den andra. Men när man tillaar den, så tappar den färgen

Så söta små fingrar!

Hm, släkt med röksvampar och äggsampar i allafall….. Du kollade inte, om et rök om de äldsta? Ja, det är vådligt, vad mycket trattisar och gula trumpeter det kommer nu!
#24,25
du har lämnat svampriket och har fotat "djur". Det se ut somvargmjölk Lycogala epidendrum, en av våra vanligaste slemsvampar.
Hm Bleenda, hjärnsläpp just nu….. Men är det inte d3n, som är så lätt att förväxla med honungsskivling?

Jag tror att de allesammans var alldeles för "unga" för att röka, hi hi. De största var ju bara ca 5 mm i diameter och resten var ännu mindre. Jämför man dem med tallbarret på första bilden så ser man hur små de var. Kul att få veta vad det var i alla fall. Konstigt att jag aldrig sett dem förr om de är så vanliga, jag springer mycket i skogen under svampperioden och har aldrig stött på dem tidigare. Men man lär sig alltid något nytt om man ser sig omkring.
Det är inte så konstigt att man inte lägger märke till dem. Slemsvampar är små och kortlivade dessutom har de en ganska udda livscykel. De sprids som sporer vilak kan ligga i vila länge tills det blir tillräckligt fuktigt för dem att växa till. Sedan utvecklas sporerna till ett amöbaliknande stadie som kan ta sig fram och är ganska rörligt. Sedan delar de sig och tillväxer i storlek tills de blir "mogna" och kan producera sporer. Det stadiet du har fotat är det sk. plasmodiestadiumet då de är under tillväxt och mognad.

Intressant! Ni är så snälla och letar reda på fakta som jag inte orkar/kan söka upp. Jag är urusel på att söka efter specifika saker på internet. Tycker aldrig jag får några bra träffar. Tack för spännande läsning
Ja då återstår svampen i inlägg 28 då….
Får den till antingen Fjällig tofsskivling, elleer Svavelgul tofsskivling. Den första är ätlig, den andra är oätlig. Troligtvis den andra, då den växer ofta på barrträdsstubbar, som denna på bilden.
Var och släppte karelar hanen igår…. och då plockades det 4 plastkassar med gula kantareller…. ni kan gissa vad jag fick rensa…. och klart blev det sent igår kväll.. 9kg rensad och packeterad ligger det i frysen nu…
Tänk vad gott det är med svamp.. ska plocka trattisar och lägga in som syltad svamp.. har allt förmycket torkat ännu….

Åh, såna såg jag också ute i går!

de är så oda! HAde stekta såna till middagen idag… Mums…..
Jag har massor av trattisar på tillväxt i en ungskog där ingen hittar dom. En vecka till så….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Då kan du gå dit och skörda med sax…. Verkar vara det bästa sättet att plocka dess läckerheter
Tror jag tar lien..Sambon räfsar.

#45 Vilka vackra svamp bilder! Den sista var ur läcker. Det ser ut som om skogen brinner i bakgrunden.

Visst är den läcker. Jag har den på datorn som skrivbordsbild nu. I det formatet ser man verkligen hur solen skiner igenom skivorna på undersidan av svampen.
Så duktiga ni är1 urvackra bilder ju!
# Oj, vilka läckra färger. Verkligen fin bild.

#49 är svavelticka. Unga ex är ätbara , sägs smaka kyckling.
Mycket vackra.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#51 aha de smakar kyckling, jag trodde det var pga den kycklinggula färgen som de kallas chicken of the woods på engelska.
#53 klubbsvamp kallas de för….
Kul namn. Tackar
Arten kallas förvClavariadelphus. I min svampbok, så beskrivs 3 arter. Alla har en stjärna, dvs ätliga…….MEn nä……

Tina, jättevackra!

Åh, sån fin bild på blomkållssvampen! Synd bar, att den inte är lika god att äta, som riktig blomkål. HAr provat. Ingen höjdare…..

Sickna jättar!
#62 Vilka jättar. Kul att få hitta sådana. Åt ni en var till kvällsmaten, du och gubben? Eller orkade du med båda själv?
HAHa, BLenda, när de väl är stekta, så blir det ju inte mycket kvar……Just fördelen med trattisar och trumpeter är ju, att de fortsätter att växa, även efter frosten.

Hi hi Bleenda nej vi hade ju fler så det räckte gott och väl åt båda, hittade även vanliga gula kantisen och lite taggsvampar.
Är det inte ett rekordår för kantareller och trattar i år ? Jag tror i aldrig att jag plockat så mycket som i år. De finns ju överallt och på de mest oväntade ställena.
#67 Vi plockade 13 liter gulingar på ett ställe! Helt otroligt.
Och trattisar har vi plockat massor av. Dom torkar jag. Det blir inte mycket kvar av dom, men dom är goda att ha ner i såsen eller stuvningen. Kul att plocka dom när dom är frusna. Det klirrar i korgen som om dom är gjorda av glas.

Åh, Salo, så gott! Konstigt, hur man än vrider och vänder på det, så är faktiskt Champisar godast!

#70…Utom champ i burk, fast de duger iallafall.
Här i krokarna har jag himla mkt av blek taggsvamp, har hittat drygt 15 lit på bara ett par timmars långsam skogspromenad med mina småtjejer i släptåg, så det är inga långa vandringar vi har gjort.
Hittade också ett ställe med jätteröksvamp, där det finns ca 10 st ca stora bollar som håller på att mogna, samt att där också växer någon mer typ av ``röksvamp``, ca 30cm hög, klubb/cylinderformad med slät/platt ovansida. Mörbkrun. Nån som kan gissa vad denna heter?
Långfotad röksvamp gissar jag själv.

Ja burkchampignoner är ingen höjdare. De duger på pizza.
Vackra svampar, de vita….. Ka de höra till skålsvamparna?
Jag brukar bara äta vanlig färska champinjon men har förra året och även detta ibland köpt hem lite kantareller (gula, är det de som är tratt?).
Gillar dem, och har fått mersmak. Tips på vad som kan göras med dem? Har oftast bara lagt dem i stekjärnet ihop med lite andra grönsaker/rotfrukter.
mvh Martin
Oj, MArny, har du KÖPT kantisar?
Man kan stuva dem och man kan sylta dem också!
Är det ingen som vet vad svamparna heter som jag plockat?
JA du skålsvamp är det i alla fall. länge än så kom jag inte, trots två bra svamböcker och google….

Svampar på bild 72 och 73 är med säkerhet ingen skålsvamp, det är helt uteslutet. Jag gissar på ringmussling (Pleurotus dryinus) istället som växer på lövträdsstammar. Men det är bara en gissning. Vad växer de på för stubbe ?
Åh, tack! Ja erkänner, att jag faktiskt bara tittade på bild nr 2 av dem. MEn då fick vi vetskap! Bjornen, du är en klippa! Tack!
#80 Ledsen, men jag kommer inte ihåg vad det var för stubbe. Men det växte svampar på backen runt omkring med en radie av ca 10 meter. Både barr och lövträd.

#72 Jag har sett såna här omkring. Speciellt mycket finns i en ung, tät granskog där de växer på stubbar. Blek ostronmussling tycker jag att de liknar efter att ha googlat, tycker inte alls att de liknar ringmussling som ju är lite mörkare i färgen.

Ok! Ja hos oss har vi mycket av de brandgula skålsvamparna.

Tack för vackra bilder! Fick vi lite mer att fundera på!
#86 Tack så jätte mycket för svaret. Nu har jag lärt mej något nytt i dag också
Ja det är faktiskt den stora fördelen med den här lilla sajten. Man får lära sig så mycket, för här är det så många duktiga folk!
Men jag är imponerad av era kunskaper om svamp….Hmmmmmmm, jag kan bara skilja på röd Flugsvamp å Karl Johan..Ni kan ju svampar jag inte ens visste fanns..Den röda svampen var ju så vacker…Nu vet jag var jag ska vända mig nästa höst om lusten faller på för svamp-plockning../Catfoot

Rutbläcksvamp (Coprinus picaceus) som är tämligen allmän i Skåne och i huvudsak i bokskogar och sällsynt i angränsande områden.
Tack!
Har försökt hitta mer info om den på nätet men fjällig bläcksvamp verkar vara den enda (?) bläcksvamp som det går att hitta bra info om på nätet. Är de andra ovanligare eller ngt sådant?
mvh Martin

I min svampbok omnämns totalt 14 arter av omkring 50 av bläcksvampar. Rutbläcksvamp är utpräglad sydlig och inte vanlig.
Ok, tack!
mvh Martin
Är den ätlig? Eller är det samma försiktighetsåtgärder som vid grå bläcksvamp?

# 98 Rutbläcksvampen har ingen antabusverkan men är ändå ingen matsvamp. Dessutom är den ju ovanlig och bör sparas.Finns inga massor söderut hellar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Åh, Tina så vacker bild på denvita! De är faktiskt goda!

Jättevackra bilder! Snart är det väl slut på svamperiet för i år, kan jag tänka…..

Svampsässongen tog slut för mig i och med att älgjakten började. Då törs i alla fall inte jag ränna i skogen.
Det sista jag fick med mig hem från skogen denna sässong var en fästing. Hualigen. Har gått några veckor nu och än har jag inte sett någon rodnad runt bettet som tur var. Förhoppningsvis har jag klarat mig. Det var en liten rackare och den var död när jag upptäkte den efter ett par dagar. Den satt bak i knävecket och var inte större än en mm. Vad skulle den på mig att göra? Verkar som den fick mer än den tålde eftersom den dog.

Så gullig den ser ut!

För mig är inte svampsäsongen slut,matsvamparna hopar sig inte förstås. Det finns vinterskivlin, ostronmussling och frostvaxingar.
Men är man intresserad av de icke ätbara , trädlevande musslingarna och har lite tur kan man få se de här sköna snåttingarna på ett par cm. Lilamusslingen.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Jisses vilka skönheter det finns i svensk natur.Jag käde inte ens till en tredjedel av dem.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tusen tack för vackra bilder!

Oj så vacker! Vad är det för svamp och vad är de undergörande egenskaperna?

Kan det vara Lackticka? Fast jag tror att den jag hittade var mera åt det vinröda hållet. Dvs mörkare röd.

Ja det är lackticka Ganuderma lucidum.
Här kan man läsa om den: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/lacktickorochplatttickorslaktetganoderma.1558.html
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Tack!
OCh här är egenskaperna!
Modern läkemedelsforskning har visat att lacktickan har egenskaper som hämmar inflammationer och allergiska reaktioner.