Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 2060 ggr
Nore
0

Vad fins ni?

Jag är inne o tittar på en sida som heter svensk natur, men det var inte mycke natur där inte, har det gått från en natursida till en diversse ……. jag vill inte säga det så ni tar illa upp, men inte är det någon natursida inte.

Skriver man ett inlägg som handlar om nuet i naturen är risken att det blir raderat, nä man skall skriva om sådant som inte har ett dugg med svensk natur för att det skall vara några utvalda som debaterar eller rättare sakt talar om oviktiga ting.

Ja nu är Nore ute o gör lite oro på diversse sidan, som vore ett aldeles utmärkt namn på denna sida, med både tomtar på loftet o olika marinader, visserligen passar detta in på julen, men eftersom en del får mindre i lönekuväret så blir det ingen julchoklad i år.

GOD JUL FRÅN EN NATURMÄNISKA,

Nore

Maria
0

God Jul själv, från en stadsmänniska…

/Maria

[Cuyo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Nore jag har inte varit och skrivet så mycket på den här sidan om naturen,det har blivet mest artiklar av olika slag så jag kan förstå din besvikelse,för du är ju en naturmänniska som nästan bor i skogen numera.men vi får väl se om inte det här inlägget du skrev kan sätta lite press på sidan igen.

Hej CuyoGlad

Mina hundar får symbolisera naturen.

ANNIA
0

Det här med diverse så är det så på väldigt många av iFokus sajter. Dom sajter som håller sig till vad sajten egentligen handlar om har många väldigt låg aktivitet en del nära nog noll. En del sajter har plockats bort bland annat för det var så låg aktivitet.

En sajt som håller på att byggas upp verkar ha "dött" innan den ens har lanserats. Så diversesnack blir väl ett sätt för medlemmar att "prata" med varandra för man känner att man i alla fall vill "prata" med dom andra.

Ofta är hög aktivitet på en sajt när den är alldeles ny eller när det kommer in nya medlemmar men sen ramlar det ner ganska snabbt i aktivitet.

God jul är väl lite tidigt att önska men önskar det samma. Från en som hamnar nånstans mittemellan natur och stad.

Nore
0

#2. Vist är det natur bakom dina djur, allså ett passande inslg på svensk natur.

#3. Jag förstår presis vad du menar styr man en häst med en tömm så hamnar man fel i naturen.

Du har väl några buskar o trän i stan också o det fins mycke vilt i en stad ekorrar som gör sina hyss, du har säkert rådjur o harar o därför pasande på svensk naturFlört

ANNIA
0

Jag har nog mer djurfauna på min egen tomt än många som bor alldeles vid skogskanten,Obestämd För trots att jag bor i ett ganska ordinärt villaområde, visst har lite åker runtomkring. Jag brukar ha både rådjur och harar. Sen har jag troligen haft både grävling och räv som haft lekstuga här på tomten. Även haft både ekorre och hackspett här så nog har jag mycket natur och det på min egen tomt. Brukar vid nåt tillfälle även högt i skyn se nån rovfågel men aldrig sett dom så bra så jag sett vad det varit. Ja inte att förglömma en massa småfåglar också.

Enda jag kan komma på som jag aldrig sett till (av de vanligare djuren) ända här vid mig är väl älg.

Antar att dom trivs här då jag har en uppvuxen trädgård med många stora träd numera, av olika slag. Gran/tall/lönn/rönn/björk/oxel/ek plus en del buskar. Så djuren har ju skydd även när dom är här.

Ronny-K
0

Visst har du rätt Nore.Hade inget färskt från naturen att bidraga med.

Eftersom jag stod för marinaden får jag väl försvara mig med att sillen ingår i den svenska naturen, ……tillsvidare.

Likaså grisarnas vilda kusiner + deras 2 benta som skräpar ner där dom står o går. Skam sägandes så är mina fiskebröder bland de värsta. Trött på att plocka upp ölburkar, engångsgrillar och nystan av fisklina. Speciellt det sistnämnda, har fått befria mer än en fågel från otyget.

Men det kanske blir bättre efter Jul….Vi tror väl på tomten..Oskyldig

Eller som den ena grisen filosofiskt frågade sin kompis:

- Tror du på ett liv efter Jul?

Ha det gott i julstressen alla!

aase-andersson
0

väntar på jakt sidan. har haft en mörk helg med kompisars hundar.

catfoot
0

Men skygga katter är väl oxå djur å en del av naturenObestämdFlört..Eller??

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

corabora
0

#0 Lås inläggen #2, 16 och 18 i tråden "Hej djurvänner!" så ser du att det så sajtvärden vill ha "sin sida". Fler exempel finns i de flesta trådar.

#7 Visst vore det trevligt med en sida där ni kan berömma varandra och hela tiden berätta hur färträffliga jägarna är. De jägare jag känner är vanliga människor och är inte bättre på politik och hur landet ska styras eller att köra bil och kan inte speciellt mycket mer om naturen än vad jag kan utan tycker bara om att jaga.

Jag tycker även att det klagas en hel del på "stadsborna" som inget begriper om djur och natur (om de inte är emot rovdjur), men de ska inte lämna städerna eftersom allemansrätten borde förbjudas så att man själv får bestämma vilka som ska få komma nära sina marker.

Sedan förstår jag inte varför de icke jägare som har åsikter ska hånas som i tråden om demonstrationen mot päls.

Cristine
0

Det jag kan berätta Nore är inte mycket för jag törs inte gå ut. Har vi inte skridskobanor runt huset så är det snömodd och stora vattenpölar och lika förbaskat halt. Men jag kan njuta av rådjuren som går på lägdan på andra sidan vägen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bleenda
0

#7 Har det hänt något tråkigt med vovvar?

Jag väntar också på "Jaktsidan"

Noooorrreeee, vart har den tagit vägen.Cool

Sukram
0

För ovanlighetens skull håller  jag med Nore Förvånad

När det gäller marinader så finns matlust.ifokus vilken är en jättetrevlig sajt för oss matlagningsintresserade som jag rekomenderar.

Sen har det varit mkt norgehistorier etc som inte har med något på iFokus att göra alls.

Jag hade själv kunnat tänka mig att skriva några inlägg och starta nya trådar men jag har tappat lusten lite att bidra med något dels för att sajten fått en sådan slagsida mot jakt så den har blivit "jakt.isvensknatur.ifokus " och att det varit en allmänt tråkig attityd gentemot oss som inte bor mitt i skogen och äger ett gevär.

Om sajten hade mer bredd så tror jag att fler hade varit aktiva och man hade inte behövt "utfyllnad" med roliga historier och annat för att hålla sajten levande.

Vattnadal
0

#12 Måste säga som dig. Håller med Nore, inget vanligt förekommande fenomen!

Det finns ju en humor.ifokus, vad sägs om att hålla alla historier od där?

Jag är med på ett flertal sajter här, och ingen är så här "oämnig" dvs handlar så lite om det den borde. Det finns ca 500 medlemmar här, hur många är aktiva och skriver?

Jag tror att en jakt.ifokus skulle behövas. Då kunde jägarna hålla till där, och de som har ett naturintresse i övrigt, hålla till här. Det finns många naturälskare som bor i naturen eller i staden och bara besöker den mellan varven, utan att för den delen vara jägare. Som den här sajten känns nu är det några få foton på svampar och insekter, en himla massa trams och så några trådar där det hatas olika olämpliga djur.(huggormar kan bita katter, så de borde utrotas, vargar tar älgen så jägarna blir utan och kan ta jakthundar, tom gamla ponnys som är älsade husdjur, björnen kan anfalla jägare, örnar kan ta jakthundar, lodjur tar katter osv)

Jag älskar naturen, och även om jag inte gillar myggor, knott och fästingar, så tycker jag att de hör till. Tom fästingen, som inte ens fyller någon vettig funktion som föda åt någon annan. Däremot tycker jag inte att en massa trams hör till svensk natur.

Jag vet att de som håller i iFokus gärna ser att sajterna är renodlade, så att man inte bör skriva om skötsel av ödlor inne på exotiskadjur.ifokus, eftersom det finns en reptiler.ifokus. Då boprde ju alla trams och flams höra till humos.ifokus. Om ni jägare startar jakt.ifokus så kan allt sådant höra dit, och det här bli en renodlad natursajt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nore
0

GladCoolOskyldig Tänk vad lite det behövs för att få igång en liten debatt, presis som jag vill ha svensk natur, lite glimten i ögat i inlägg även om ni är stadsbor eller naturboende, det jag önskar är bara att flamssidorna som inte tillhör naturen håller sig till de sidor de hör hemma. #8. katter om de hör till naturen ja om de har tofsar i öronen o det är licensjakt på dem, de katter som du tänker på är råttjägare o knävärmare.

#9. Du som kallar dej hundförare o håller på med hundspann, det måste du väl göra i naturen, sen om du vill ta upp träning av dessa hundar för att dra spann, det tillhör hundsidan o det gör även träning av lydnad av jakthundar, men sedan är det så att vi använder våra hundar vid jakt i naturen så därför hör de hemma där. Sen att många markägare är i mot allemansrätten det beror på folk som inte följer reglerna utan låter markägarna vara sopkörare, ta ett exsempel du är ute med dina hundar o de råkar trampa o skära sig på en sönderslagen flaska, nog tusan skulle du reagera på detta, o det gör vi markägare också.      Debatten om päls har också med sättet o sabortera o förstöra för andra, pälsuppfödare skall rätta sig efter de protesterande menas de som protesterar inte behöver ta hänsyn till någon, nämner man då att det är tokigt då säger dessa att det är inte vi som gjort detta men vi håller med dem, det blir lite dubbelmoral där.

#12-13. Ni ser det är inte bara nattsvart med gammla Nore, o jag får grattulera till era kloka ordFlört

ANNIA
0

Det jag skrev i mitt inlägg #3 stämmer för dom (ca dussinet) sajter jag är in på varje dag.

Att dom som är renodlade är det väldigt låg aktivitet på. En sajt som bara är nån månad gammal där är 99,9% av alla trådar startade av värden och värden är nära nog den enda som skriver på den sidan över huvudtaget. En annan sajt som funnits runt 6 mån var det inte för så länge sen en omröstning (från värden) om sajten behövdes eftersom det skrevs så lite. På en sajt var värden för inte så längesen på väg att lägga ner eftersom medlemmar inte skriver utan det mesta som skrivs på den sidan är från värdar och Medarbetare. Och bara idag så nu när jag var in och kolla dom sajter jag brukar kika in på så finns det en tråd från Medarbetare om att det är låg aktivitet och lite att man inte behöver skriva om enbart det ena inom ämnet. Och dom fyra jag tagit upp (utan att nämna sajtnamnet) är renodlade sajter. Och som jag sa i mitt 3 att en sajt som inte ens lanserats än i princip "dött" alla redan.

Det med vad som skrivs det är ju upp till medlemmarna hur ett forum blir. Blir ju bra tråkigt för värd och Medarbetare om inte medlemmarna skriver så vad ska dom göra.

Visst det finns sajter som har hög aktivitet fast dom är renodlade men dom är inte så många, åtminstone inte bland dom sajter jag är in på.

Om man vill skriva eller inte. Blir lite moment 22. Om det inte skrivs just nånting så vill inte personer skriva för dom tror att risken finns att dom inte får nå svar. Skrivs det mycket utanför ämnet kan man tro samma sak, att man inte får respons om man skriver inom ämnet.

Jag personligen har inte så mycket att skriva om när det gäller svensk natur, har för tillfället inte heller några frågor. Men kikar in varje dag och kikar om det finns nå intressant att läsa eller om jag kan svara på nåt. Så egentligen borde jag ta bort sajten från min lista eftersom jag inte är så aktiv inom ämnet.

En sajt blir bara vad medlemmarna gör den till. Så dom som vill läsa mycket om svensk natur kanske ska börja skriva för då blir det ofta automatiskt så att det ger nya infallsvinklar och nya trådar om svensk natur.

Nore
0

#15. Går du aldrig utRynkar på näsan JO men då är du ju ute i naturen, det kan vara några svanar eller stadsduvor, så nog kan du vara ute på svensk natur

Hawknestgrove
0

håhåjaja, det är väl ett fritt land och de som knorrar värst…. Alltså Nore, det gäller INTE dig, utan andra, som kommer med fina pekfingar i PM, det är fritt att gå in här. Om man inte vill, så strunta i det, eller starta en egen sajt. JAkt i fokus har vi frågat om, men det har itne gått att få till. Det var på det viset jag hamnade här, då förre sajtvärden vill h någon, som höll i jaktavdelningen. MEn som sagt, även där, be my guest, starta jakt i fokus, ingen blir gladare än jag.

Roliga historier har sin avdelning, så det vill jag ha här. OCh sajten blir inte bättre än vad vi själva gör den till. Att jag sedan låser elelr tar bort en del inlägg när jag tycker det går över styr, det måste ni förstå? eller ska vi göra så, som de gör i riksdagen, sätta ett streck i förväg om, hur lång en diskussion ska bli?

Säger på ren norgbohuslänska: gör det sjôl, ni som är så redia……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ANNIA
0

Nore inte så jag mena. Utan bara det att jag vill helst vara aktiv och bidra både med egna startade trådar och svara på inlägg i andra trådar på dom sajter jag är medlem på och det helst inom ämnet. Och oftast så blir det ingetdera för min del när det gäller svensk natur.

Nore
0

#18. Du har massor o göra inlägg om, när du är ute o åker på skoterled o gör dina upptäkter både dåliga o posetiva, det kan ju vara intresant för oss andra, o likadant när du badar i havet, naken.

Vad tror du jag fått detta frånFlört

Nore
0

#17. Jo vist skall vi ha en jaktsida men när inte tid o ork har räkt till eftersom det varit fullt upp i år på jakten.

sen har jag inte fått ett godkännande från fokus om att starta, har varit lite löst tal om hur det skall byggas upp, o regler om hur de som vill ha en jaktsida hur den skall byggas upp för att inte snylta på denna sida som heter svensk natur, för jakt o fridluftsliv är svensk natur så att kalla det för jakt så blir man lite instängd, o göra de som vill ha svensk natur som en diversse-sida.

Säger som du Gunilla, ta inte illa upp men nog är de så.

catfoot
0

Lite humor skadar väl inte Svensk natur…???????????????..Det känns som om man skämtar så syndar man mot naturen!!!!!..Jag tycker ni är lite väl svart/vita om ni inte vill ha lite humor här…Catfoot har talat…

OT/Snyggt ....

aase-andersson
0

#9 får man inte ens önska sig något utan att bli påhoppad. har fullt upp just nu med att starta eget företag och att jaga.

känner lika mot oss som jagar man kan inte ens yttra ett ord utan bråk. och det skiter jag i just nu.

Sukram
0

ifokusnätverket är stort och rymmer många sajter idag. Uppenbart är vi på olika sajter för på litteratur och matlust tycker jag man ägnar sig åt just böcker respektive mat. Givetvis kan det variera väldigt mycket mellan sajterna. Men jag tycker nog att all "utfyllnad" med irrelevanta inlägg gör sajten tråkigare.

"En sajt blir bara vad medlemmarna gör den till. Så dom som vill läsa mycket om svensk natur kanske ska börja skriva för då blir det ofta automatiskt så att det ger nya infallsvinklar och nya trådar om svensk natur"

Absolut, hålelr med dig. Tyvärr har intresset minskat från min sida för sajten pga de bråk o tjafstrådar som har varit men får jag ny lust så kanske jag ska bidra med något.

catfoot
0

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Visst jag förstår er naturmänniskor som lever kanske för jakt å fiske etc….

Men om vi tar Hittekatter, alla trådar handlar i stort sett om hittekatter, men många goda skratt å råa skämt i trådarna…Man måste kunna variera sig, ha kul på vägen..Nu känns det som om ni bara vill vara strikta å prata enbart natur od. utan skämt…

Ok, om det är så det ska vara…men nog är livet lite roligare om man kan skratta mellan raderna..

OT/Snyggt ....

Nore
0

#25. Jo hittekatt har jag varit in o sakt några sanningens ord o det har inte varit omtyckt, kritik till kattägare lika med att man pratar skit.

Att kritisera en jägare politiker stadsbo lantbo bilist eller vilken saijt som hels o det möts med fientlighet, nu talar jag för oss jägare o naturfolk, det fins rötägg inom vår kattogori som i övriga.

Skämt ja till viss del glimten i ögat kan man kalla det, men om man går in o ändrar innehållet i saiten så man inte känner igen sig på sidan var man är då är det på tok

[Cuyo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Hej Nu har jag nästan läst allt vad ni har skrivet i den här tråden,och det var bara bra svar så här är inte mycket att tillägga hi hi.

Men som dom flesta vet som känner mej,så gilla jag och skoja med folk,det var visst 21 som kom med den roliga kometaren lite humor skadar ju inte,så nu kommer det lite av den varan.

Hej från Cuyo som oxå säger God natt i Stugorna

Under älgjakten

Bonden och drängen var ute och jagade. Plötsligt fick de syn på en älg i skogsbrynet. Bonden sköt och träffade.
- Vi fick den, vi fick den, sa drängen.
- Vilka vi, svarade bonden.
De gick fram för att titta på bytet och såg till sin förfäran att det var grannens ko.
- Jäklar, vi har skjutit grannens ko, sa bonden.
- Vilka vi, svarade drängen.Skrattande

ANNIA
0

Nore vet precis vart du fått det där ifrån.Flört Men du missade visst meningen som står alldeles före det. Där står "resten blir lögn" fast det där med skoter, dom gånger vi har ett skapligt snötäcke så brukar en av grannarna åka förbi här på skoter.

Sukram iFokus har ju 130 +- sajter så vore konstigt om vi var på exakt samma sajter. Och jag skrev ju också att det finns dom som har hög aktivitet fast dom håller sig till ämnet. Så visst finns det såna.

Emellanåt tycker jag också det blir tråkigt på en sajt om den innehåller för mycket ot. En sak som jag också helt håller med dig om, en sajt blir tråkig om det är mycket bråk. Då tappar man lusten att skriva överhuvudtaget även ot-inlägg.

Det är svårt att hitta rätt balans på en sajt. För en sajt som har låg aktivitet mår nog bra av att även ha lite socialt ot så man känner att sajten fortfarande "lever" men det får ju inte ta överhanden. En sajt som har hög aktivitet inom sitt eget ämne har inte samma "behov" utan där brukar det då slinka med nåt litet i dom trådar som finns. Så en knivig sits.

Men en sak som dessvärre väldigt tydligt drar ner aktivitet åtminstone just där och då när det händer är bråk och tjafs det har jag även sett på en annan sajt. Att just när det blir bråk och tjafs så slutar folk skriva överlag och drar sig undan ett tag. Och sen brukar det ta ett tag innan man börjar komma tillbaka till vanliga ämnena.

catfoot
0

#26..Det jag menade å tog bara Hittekatter som ett exempel, det finns flera forum här som har ungefär samma…

Att man kan skämta i allvaret, annars blir livet rätt trist å grått..Det är viktigt för mig i varje fall…

OT/Snyggt ....

Nore
0

#27-29. Inte skall det vara en dyster samling som är inne på sidan, det har jag inte tänkt mej, men att olika saker hör till sina fack, nu i klartext menar jag som så en försvunnen katt hör inte hemma på denna sidan, o inte hemlösa katter heller o den meningen har jag besvarat på kattsidan varför jag tycker så.

Sen att vi debaterar natur med humor det är helt ok, för det fins både glädje o sorj i naturen, o detta område är så stort så det rymmer mycke intresanta saker att debatera, utan man behöver ta in inlägg som passar på andra saiter.

Ha inte lågnt till ett skratt, livet går lite lättare dåFlört

Puma77
0

Konstigat att vi får göra trådar om våra hundar och inte våra katter. Inte konstigt att kattens status är i botten. Sen behöver man inte alltid föra en debatt om saker och ting. De flesta gånger som det blivit debatt härinne är när det kommer rovdjur på tal och det har ju bevisats ett antal gånger att många inte kan föra en hyffsad dialog utan att det ska gå överstyr.

Man kan göra inlägg och trådar om andra saker som till hör svenska natur men oftast blir det ingen debatt utan kan ge nyttorik information. Ta alla blomtrådar, insekttrådar.

Måste ändå säga att all den negativa energi som blivit i många jakt och rovdjurstrådar har fått en del att försvinna och många av dem är just såna som kan mycket om insekter, blommor m.m.

Sen är det ju så bara för att en tycker en sak behöver inte alla göra det.

//Pia

catfoot
0

"Konstigat att vi får göra trådar om våra hundar och inte våra katter. Inte konstigt att kattens status är i botten."

Ja, Puma precis så är det, har inte kunna sagt det bättre själv….En jakthund det är grejer det, men en skygg kisse som behöver ett hem, är inte värt att ha som inlägg…Det är Svensk natur det..Jajajjaa..Blir lite småsur, hur folk tänker…

OT/Snyggt ....

Vattnadal
0

Fast katten förstör svensk natur. Den dödar massor av smådjur och det är helt OK för det är kattens natur. Tamkatter är ett stort problem i många länder, tex australien. Tänk vilket liv det blir varje gång en hund springer lös och jagar!

Jag är inte en kattmänniska, utan en hundmänniska. Hundar skriver jag om inne på hundar.ifokus. Om jag gör något naturigt med hundarna, elelr för den delen jaktigt, så länge det inte finns en egen jakt.ifokus, hör det hemma här.

Börja gå naturstigar med katterna i koppel eller så, så får ni skriva óm dem här. Är det sommarkatter i naturen, hör det hemma på hittekatter, om ni nu inte vill diskutera skadorna katterna gör på naturen när de lever vilda.

MVH Elin

Puma77
0

Måste faktiskt erkänna att denna sajt borde döpas om till jakt i fokus. Inget annat verkar vara relevant. Därav har mitt intresse både som medlem och Medarbetare totalt tappats.

//Pia

Nore
0

#34. Såå jaa det var det jag väntade mej från er kattägare ut med klorna med en gång, tänk er att vi går in o debaterar jakthundar på kattsidan, skulle det ses med blida ögon, tror inte det utan vi skulle säkert bli tillrättavisade vad vi hörde hemma där, ni vill inte tala om att katten är vild det fins inga vilda katter, om ni säger att det fins o det går göra dem tama, då gör ni något som är fel o olagligt, man får inte ta ett vilt djur o göra det tamt enligt lagen.  Så nu till frågan Puma är katten vild eller tam? tänk dej för innan du svarar, jag har motfråga på gång.

När jag varit in på kattsidan o ställt frågor om katter som är hemlösa o hur ni skall lösa detta utan avlivningar så viftar ni bort detta, eftersom ni skall jobba med o ta hand om alla katter, hör ni inte hur dumt det låter, nej en odentlig avskjutning en gång om året så kommer vi få mer småfåglar o mindre hemlösa katter.

Så då kan man säga att ni gör ett naturinsats o skulle eventuelt platsa in här på denna sida

Sukram
0

Nore nu är du onödigt provokativ och bidrar inte till att göra stämningen bättre. Katten finns vild i nordafrika och Europa men de som föds som tamdjur är givetvis tamdjur. Även om det finns en europeisk vildkatt så är ju majoriteten av alla löspringande och tama katter av "bondkatt"-typ, den noblaste av alla kattraser.

Puma77
0

Jag poängterat det förrut til dig Nore och du vet mycket väl att det endast finns en vil katt i Sverige och det är Lon. Vilda tamkatter har vi aldrig pratat om för det finns inte. Det enda som finns är förvildade katter och det är en helt annan sak.

Du tror det är så enkelt med en avskjutning en gång om året löser ingenting, kanske bara för stunden men sen är vi där igen. Likaså att mata hemlösa katter utan att ha en plan är fel. Det gör bara att fler och fler bidas då de alltid har tilgång till mat.

Sen att du får mothugg på kattsidan har mer att göra med att du i dina inlägg låter som om du vet bäst. Har inte sagt att det är så en många får den uppfattningen och att du inte kan se ur andra synvinkar än din egen.

Då måste jag fråga dig Nore. Får det endast prata katter härinne om det handlar om avskjutning? Hör inte du hur idiotiskt det låter?

Visst hemlösa katter är ett problem, både ur katternas och naturens synvinkel så då borde de även få en plats här, de lever ju i naturen.

Du är bara ute efter debatter Nore och jag tycker det är så himla tråkigt med en massa debatter överallt. Inte undra på att man tappar intrsset.

//Pia

Nore
0

#35. Jo vist vet jag att det fins vilda katter som du nämde, men nu talar jag om svensk natur o då är det enda vilda katten lon.

Det jag reagerat på är detta om saker som inte hör hemma på svensk natur, för då har sidan fel namn i sådana fall, i svensk natur ingår jakt rovdjur o andra naturupplevelser, fiske är en sak som hör hemma här blommor o buskar o fåglar rov som flyttfåglar.

Det jag reagerar är att kattsidorna får vara hur breda som helst, men om det debateras om hur det är i verkliga livet i naturen då har det stoppas av den andledning att det varit vissa som inte tycker om att vi jägare har viss inställning i naturen.

vist starta en sida om jakt, men varför igentligen, eftersom vi är de som är i naturen o upplever förändringar o nyheter, o tillhör svensk natur helt enkelt.

TinaNordberg
0

Kallade du på mig? Här är jag.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Vattnadal
0

Men om ni jägare ser till att det bara blir jägare kvar här, kanske det är bättre att ha en jaktsida, och så en svensk natur för icke jägare.

Det är många som tycker det är bara jakt här nu, och så trams förstås!

MVH Elin

Puma77
0

det handlar inte om att jägare har en viss inställning som en del inte gillar utan hur man uttrycker sig.

Sen tycker jag inte att kattsidorna är hur breda som hest. De finns i naturen lika mycket som VI så likamycket som VI får vara på denna sida likamycket ska katten, hunden och alla andra djur och växter få en plats.

Allt som inte hör till jakt verkar inte vara välkommet härinne. Se bara hur många som förr skrev om mycket annat som blommor och insekter som dag inte är härinne längre. De får inte plats och sen måste jag hålla med sukram att du gör inte stämningen bättre Nore. Allt behöver inte handla om att debattera.

Men eftersom du är jägare och tillhör svensk natur då du upplever förändringar och ser nyheter och jag är en stadsmänniska som inte har så mycket tillgång till naturen och upplevelserna så kan ju jag likagärna vara som de förvildade katterna. Inte höra hemma här.

//Pia

Nore
0

#40. Jag menar inte att vi skall dela på svensk natur på något sätt, jägare är naturfolk bärplockare o lika så svamp o övriga naturintreserade är så välkommna o debatera men tjafs om sådana saker som inte hör hemma här på denna sida.

Så om jag säger så här alla är lika i naturen men det är uppdelat så att humor är en sida o detta kattfolk får gärna vara med i naturen bara de har katten utanför på sin sida eftersom det är ett tamdjur enligt dem.

En sak är säker det är ingen konst att få igång en debatt varför har det varit så svårt förut med det, kan det möjligen vara så att det är ointresanta saker som tagits upp, jag skrev detta inlägg i förgår tror jag det var o redan 40 inlägg.

Puma77
0

Du talar emot dig själv Nore. Vi är alla lika i naturen. Men det som inte passar dig ska vi alltså inte ha härinne. Katten är ett tamdjur visst men de förvildade katterna är inga tama katter och de lever helt kart i naturen. Likaså är de utegående katterna ute i naturen, kanske mer än vad du är Nore. Men DU tycker inte att de hör hemma där så därför ska vi inte prata katt härinne på svenska natur.

Tycker du ska starta en egn sajt där du kan styra och ställa precis som du vill och ha dina regler.

Vi har olika åsikt om vad som kan höra hemma i svensk natur men nu är denna sajt så att katten är välkommen här så varför respekterar du inte det?

Ingen konst att få igång en debatt? Nä du har inte det men jag ska upprepa det jag sa innan. Jag gillar inte en massa debatter, tycker det är ent ut sagt skittråkigt. Debatter leder oftast ingenstans och stå och trampa på ett enda ställe är inte min grej. Sen kan det vara så att det är fler än jag som inte vill ha en massa debatter därav så blir det inte så många.

//Pia

catfoot
0

Ta bort inlägget Hjälp skygga mamman…Här ska det vara jakt å natur..Katten hör inte hemma här..Det har de flesta här klargjort..

OT/Snyggt ....

Martin
0

Det här verkar vara debatt-på-sandlådenivå.ifokus, eller har jag hamnat på dagis.ifokus?

Just det, jag är ju vilse.ifokus.

Min åsikt, och det är bara min och inte säkert rätt för er andra (men dock för mig) är att en sajt med för smal inriktning troligen blir tråkig och händelsefattig. En för bred sajt, innebär ett stort brus och risken är stor (överhängande) att det finns för mycket man inte är intresserad av jämfört med det man är intresserad av.

Jag tycker att sajtvärden överlag har gjort ett mycket bra jobb med hjälp av sina Medarbetare. Det finns på sidan många väldigt duktiga, läsvärda och intressanta debattörer. Några har katter, andra hundar. Själv har jag dammråttor (fast inte i SvenskNatur). Skämt åsido. Min åsikt är att allas åsikter är lika värda. Jag har inte alltid tyckt att folk uttryckt sina åsikter på ett bra sätt, men jag har själv slängt sten i glashus och jag har själv gått över gränsen (även om jag aldrig varit varnad eller fått skrivförbud). Därför lämnade jag också den här sajten - som jag tycker är värdefull - som Medarbetare. Rimligen måste man kunna bete sig bland folk, för att ha ett förtroendeuppdrag och det blev uppenbart att jag inte kunde det.

Som ni nog märkt har jag kraftigt dragit in på antalet inlägg senare tid och det beror såklart på en mängd saker. Allt från privat och på min fritid till att det är vinter (nåja, regn och rusk) och jag därmed inte är lika mycket ute i naturen som under vår/sommar/höst.

Jag kommer att fortsätta vara medlem på den här sidan ett tag till - jag hoppas att jag återfår intresset för den. Just nu är det dock inte speciellt mycket här som intresserar mig och då jag själv inte är ute i naturen för tillfället har jag själv inget att bidra med. Just nu är det mest en tävling om vem som är bäst, och det paradoxala i det hela är ju att det inte ens är vilken person som är bäst, utan det är ifall det är katten eller hunden (eller möjligen kattägaren eller hundägaren) som är bäst.

Jag tycker att många diskussioner här inne har varit relaterade till Svensk Natur, men allt beror på hur man definierar. En vargattack på får t.ex. Är det något för SvenskNatur? Enligt vissa ja, då vargen finns i naturen. Men, skall man hårddra det så finns det ju de som menar på att det enbart finns i grunden tama vargar (utsläppta från djurparker) och att den inte ingår i svenska faunan. Och får är såvitt jag vet ett tamdjur, och ingår inte heller i den svenska faunan. Så då kanske den där vargattacken inte skall hanteras här utan på skadedjur.ifokus.se eller på the-never-ending-story-debatt.ifokus.se?

Jag för min del har för länge sedan gjort mitt i de frågorna. Jag har fått ta spott och spe för det, ibland har de som kommenterat mig blivit censurerade, och jag är överlag emot censur. Men ibland blir det för mycket, och då har sajtvärden gjort (i mitt tycke) bra ingripanden efter att jag pm:at.

Men tills att jag har något att bidra med här, eller tills jag finner intresset för sidan tilltagande igen, så stillar jag mina behov av katter (med och utan tofs), hundar, jakt, rovdjur, svampar och blommor på annat håll.

Dock så kommer jag fortsätta läsa, till och från. Den dagen jag inte gör det, då avslutar jag såklart även mitt medlemsskap, och så långt vill jag inte gå.

Fram tills att vi hörs nästa gång - tack för mig och tack för denna tiden. Det gäller alla, ingen nämnd och ingen glömd.

mvh Martin

Nore
0

#43. OK vi säger så, men kom då inte o ge oss jägare pekpinnar bara vi är inne på svensk natur, så kanske vi kan tillåta att en katt går förbi.

NU var det du som sa att en förvildat katt är vild, det tog jag upp för länge sedan för det står nämligen vilda katter får avlivas i lagen, men det gick ni inte med på vid den debatten.

Det att du tycker att jag skall starta sida som jag styr över, där har du fel för ni har styrt över svensk natur förut eller?

men fins det en kattsida låt katterna vara där o vi som är inne på natur o talar om den låt oss göra det, varför skall det annars vara olika saiter när man kan blanda hej vilt.

#44. Du behöver inte ta bort något alls, jag gick in o kollade om det var en ensamstående mamma som bodde övergiven i skogen, nu såg jag att det var en katt o gick därför till nästa inlägg.

Puma77
0

Har jag någonsin klagat på jägare? Nej aldrig som jag sagt innan så har jag en hel del jägare i familjen och då skulle jag klaga på dem vilket jag aldrig skulle komma mig för. Jag uppskattar köttet de lägger fram på bordet m.m.

Men att säga att NI skulle kanske tillåta att en katt skulle gå förbi? Men Nore nu är du väl lite barnslig. Du styr inte över sajten eller vad som anses förekomma i svensk natur.

Ja vad skulle jag skriva om att en förvildad katt är tam eller? Nej och du verkar ju inte förstå vad jag skriver. En förvildad katt är en katt som tappat förtroendet eller aldrig haft något för människa. Den lever i naturen och vad naturen ger den. Den tilhör varken de vilda eller de tama.

Jag förstår inte vad du menar med att jag tycker du ska starta en egen sajt att styra över är fel???? På den sajten får du ju i så fall diskutera det du tycker man ska diskutera om. Du får ju skapa dina egna regler.

Sen åste jag fråga tycker du verligen denna debatt/diskution leder någonstan? Tycker du verkligen den är givande? Tycker du verkligen denna debatt/diskution hör hemma i svensk natur?

//Pia

catfoot
0

Ja, jag skulle ju annonsera över en ensamstående mamma i urskogen på Svensk Natur????????????????????????????Å dessutom Skygg ensamstående mamma????

OT/Snyggt ....

ANNIA
0

catfoot jag tycker inte alls att din tråd om skygg mamma som behöver hjälp behöver tas bort. Trådar om andra djur tycker jag mycket väl kan tas upp här på sajten. För för min del så alla djur hör väl på sätt vis till naturen. Åtminstone tycker jag det.

-

Jag tänkte likt marnyman det där med vargar som river boskap. Boskap är veterligt att ses som tamdjur så då borde såna trådar inte heller förekomma.

Min tråd om programmet som handlade om hästar som blir misshandlade borde heller inte skrivits här inne då eftersom hästar är tamdjur och dessutom finns flera sajter som handlar om just hästar.

Så vad är svensk natur egentligen. Nog är det väl mer än vad som finns inne i skogen. Går jag ut på tomten räknas det till natur eller inte.

Om min tomt inte räknas till natur i ordets rätta bemärkelse så borde mina trådar om vad jag haft påhälsning av inte heller sett dagens ljus.

Så det är som jag skrivit förut en balansgång om vad som ska finnas på en sajt, speciellt en så bred sajt som faktiskt svensk natur innefattar.

catfoot
0

Tack Annia..Så är min syn oxå på våra djur, vare sig det är hund eller katt, varg eller lo…Alla tillhör naturen på nått vis..

OT/Snyggt ....

Puma77
0

Jag håller med er båda ovanstående.

//Pia

Hawknestgrove
0

Stööööön! Ok, en jaktsajt är för min del bara bra om det startas, det kan ni som är intresserade helt välsignande av mig det kan ni i så fall hälsa fokusgänget. Då skulle jag med glädje kunna föra över de alltför vågade diskussionerna till den sajen, så fick ni se hur kul dtet är att alltid ha en del diskussioner på gogodaddanivå. Hänvisa till mig om ni tar kontakt och vill starta

När det gäller sajtens natur, så STÅR det faktist på välkomstsidan, att eftersom mitt hjärta klappar för katter, så har de plats här hos mig. Så inga inlägg om katter ska bort här inte. MEn de får som sagt inte dominera, vilket de inte gör. HAr för mig, att det är en tråd just nu, så det är väl inte så mycket att det är i överkant?

Då är vi där igen, ska jag förbjuda alla rovdjursdiskussioner?

Nore
0

#52. Ja det skulle inte förvånar mig , du har ju en viss vana o göra det gunilla sen tidigare, o något som jag förundrar mig är att du inte låst sidan när jag öppnat den, det har ju hänt tidigare.

Vi är där igen som det tidigare har talas om förvildade tamkatter, vad har ni gjort jag ser ingen minskning tvärt om en ökning av dessa, så vad gör ni kattvänner för att vända på detta, jo ni tar hand om en o det blir fem nya, det är den bitra sanningen, än hur duktiga ni vill vara men det är dålig handling i dessa fall, med ord föder ingen katt, det blir bara mer lidande. Säger som du gunilla Stön för dessa kattfanatiker.

Puma77
0

Tar en och det blir 5 andra? Nu talar du i nattmössan. Vet du vad kastrering är? Tydligen inte och det är såna som inte vet vad det är och inte förespråkar det som är en av orsakerna till att det finns onödigt många katter utan hem.

Du pratar om den bittra sanningen Nore men jag tycker du ska hålla dig till det du kan om istälet för att ge dig in och tro att du kan i sånt du inte vet något om. Håll dig till bössan och dina jaktmarker istället.

Jag börjar undra lite smått om du bara är ute efter att mucka gräl egntligen för något vettigt verkar du inte komma fram till. Jag har frågat innan om du verkligen tycker denna diskution leder någonvart? nej ja tror nog att det är grälsjukan som är framme och såna behöver vi inte härinne.

//Pia

Nore
0

#54. Jag skall tala om för dej att jag vet presis vad jag pratar om, dessa förbannade kattägare som inte tar hand om sina katter det får jag o många flera i vårt land ta hand om åt kommunerna, ****************** i år har jag avlivat 112katter från kattungar där familjen inte velat ha katterna kvar eller annars är det på sådana ställen där katterna räknas som sanitär olägenhet, sen även av dessa är det några som blivit påkörda av bilar o tåg, så kom ur din lilla bubbla o se verkligheten, En fråga bara Puma hur många katter har du plaserat ut så du vet hur de har det, jag har plaserat utett tio tal till bönder runt om här där vet jag att de får mat o värme o en liten klapp i mellan åt.

Sen att gubben är grälsjuk, kanske det men håll katterna på kattsidan så lär jag bli trevligare.

Refuserat av sajtvärden

Sukram
0

#55 Nore,

de katter du placerade ut hos bönder, du har väl försäkrat dig om att bönderna kastrerade de katterna de tog emot så de inte ger upphov till 5 nya???

Nore
0

#56. vist gör jag det en lantbrukare har i regel ständig vetrenärbesök o knösa en katt är lätt

Puma77
0

Du drar alla kattägare över samma kant. Hoppar på mig och undrar hur många katter jag placerat. Komma ur min bubbla minsann? Nä som du dikuterar verkar du inte ha så stor koll på hur arbetet går till med de hemlösa. Jag har inget med att de hemlösa springer därute att göra så sluta anklaga oss på kattsidan för sån skit. Jag sysslar inte med placeringar för jag har andra uppgifter. En del är jourhem, en del förmedlar, en del samlar in pengar en del… en del….. Som sagt du verkar inte vara insatt i hur det funkar.

De katter du placerat hos bönderna. Har du koll på o de kastreras och får sina vaccinationer. Är de inte kastrerade och inte blir så är även du en av de som är orsaken till att det finns så många som springer vind för våg.

//Pia

Nore
0

#58. Det har jag tänkt på, så där är jag oskyldig, jo vist gör ni något men inte tillräkligt, sen är det säkert många av er som jobbar häcken av er menas andra rider på er o sitter med armarna i kors o talar hur bra ni är, var int ledsen för det så är det i alla föreningar

Hawknestgrove
0

Nore, nu blir jag lessen. Ge dig inte på Puma, hon är guld värd och som sagt, att BARA skjuta av hjälper inte! Vi måste få till att folk tar sitt ansvar för sina husdjur! Ingen skulle ha en tanke på, att handha en hund på detta vis, elelr ens en vandrande pinne.

Förresrten, varför handlar denna tråd om katt? det kan jag inte begripa.

Vi har EN läs En tråd om våra vanliga huskatter här. Blanda inte in katter i denna tråd också.

Slutar inte tjafset, så tar jag bort hela denna diskussion

kjell-t
0

Ny här på siten o läst lite.     Men här inne va det livat. Är det nån som vaknat på fel sida ?

Nore
0

#60. Jo vist förstår jag dej, hon har samma inställning som dej, o att säga emot dessa gunslingar kan kosta en skrivrätten som jag känner till sen tidigare.

#61. Ja gjorde ett inlägg om svensk natur o undrade vad de tagit vägen som debaterat tidigare, sidan hadde som gått o blivit oaktiv, så jag undrade vad dessa naturmäniskor tagit vägen, tror du inte att efter några inlägg så kom det in om katter o det var det jag reagerade för, du kan gå in på många sidor o nog hittar du ett kattinlägg, nu är jag ingen katthatare men katter har sina sidor o tycks kunna hålla sig dit, vi med jakthundar håller till hundsidan o natur som hunden använs som eftersök o ett redskap i jakten o hör därför hemma där.

Om jag vaknat på fel sida, det tror jag inte är rätt fredlig av mej, men jag vill ha en viss ordning , du som jägare vet väl om att det är noga med vad man använder för skott du kan inte använda 222skott till älgstudsaren 9,3,57, är det inga bestämda regler utan man kan blanda hur som helst så går det åt helsike, så lite ordning i leden skadar aldrig.   Vi jägare springer inte på grannmarken som vi inte har jakträtten på.       Så att jag är på dåligt humör det stämmer inte, men vist kan jag bli iriterad när ordningen är till belåtenhet.

catfoot
0

ObestämdTänk va en liten katt kan göra….Eulalia har fått några att gå i taket…

Undrar ändå om man gått i taket om det gällde en hund som behövde ett hem..

Jag älskar verkligen hundar oxå, även dom är bättre än många människor..Men kan ändå inte släppa att hunden är så mycket mer värd än katten..

OT/Snyggt ....

kjell-t
0

Jag tycker här finns mycke värt att läsa på svensk natur som jag sett hittills. Hittat många godbitar.

catfoot
0

#64..Här finns det mycket läsvärt..Välkommen hit../Catfoot

OT/Snyggt ....

Puma77
0

Men Nore detta är ingen jaktsida och att du rycker en sak betyder inte att det ska vara så.

Gunilla är Sajtvärd och anser att katten får vara med på ett hörn härinne precis som andra djur varför kan du inte respektera det?

Sen att du har förlorat dina skrivrättigheter för har inte med att du skrivit om katten utan hur du har skrivit och gjort folk upprörda och triggat till bråk. Jag anser att du fortfarande triggar igång saker här som är ganska onödigt.

Att du inte gillar att det skrivs o katter härinne vet vi för det har du klagat på förr men det är tillåtet.

Så jag tycker du ska tagga ner lite Nore.

//Pia

Hawknestgrove
0

http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ

och med denna glada goa sång, så låser jag denna diskussion!

Inlägget är låst för nya kommentarer