Björn
Hittade den här filmsnutten om en björnattack.Platsen är Hykieberg N.O om Älvdalen, en intessant plats inte bara för nallarna.
Carl Von Linne' besökte den här platsen för dess ovanliga flora.
Själv besöker jag området varje år, vi har en liten sommarkåk några km bort. Utmärkt fiske, vacker natur o trevliga människor.
Fotografen och "bärplockaren" verkar i alla fall ha is i magen, tur för dom tror jag

Hykjeberget är en av de nordligaste sydbergen med mycket reliktväxtlighet.
Såg den på TV för ett bra tag sen, den mannen hade ju inga problem med björnfrossa! Tur att han hade en filmare med sig.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Har ni sett björnungen som sitter i trädet till vänster?
JA såg den lille… Hu, här hade jag nog fått det blött i byxan i alla fall….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TYdligen är det vanligast att björnen gör detta skenattacker för att skrämmas. Står man kvar och pratar lugnt som han gör, vänder de så gott som alltid. Fast det är inget jag skulle våga!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hej
Bor i något björntätt område.
Här har alla lämnat stället.
D V S staten Jägarorg, Vetenskap, Forskare, och alla Björnvetare.
Det gör mig inget.
Men jag funderar ibland över att ingen utnyttjar vår björntäthet.
Nåja..skit i det.
Jag gillar björnarna.
Ett otroligt fint djur som gör mig glad.
På 14 dar har jag vi björnkontakt 5 ggr och älg en gång.
Hatar dock björnhonor med ungar.
Inte hatar så…men blir lite sur på skenanfall.
Alla går undan men ibland så anser björnen sig inte komma undan.
Då blir det jobbigt för dom och oss.
Förbannat svårt att veta när man ska skjuta.
Hittils har jag inte skjutit men jag skulle inte förebrå någon som gjort det. Rör sig om metrar.
Det finns inga fasta regler att följa.
Det finns ingen som med all säkerhet kan säga vad någon annan skulle ha gjort eller upplever i ögonblicket.
Ingen kan heller tvärsäkert säga vad som blir slutet på en attack.
Och ingen kan göra fel.
Man måste helt enkelt inte bara se till hur björnen beter sig.
Man måste också se till hur olika våra egna gränser är och godkänna dessa.
Ingen gör fel.
Även om jag är en som inte skjuter och har råkat vunnit mina psykiska fajter med björnen så betyder det inte att jag en dag borde ha skjutit.
Jag skulle aldrig se ner på en som sköt.
Vi och de som bestämmer måste börja se inte bara till björnens skenutfall utan också ge den som faktiskt inte klarar av det och skjuter sin rätt att göra det.
Det låter som att det händer mig varje dag.
Det gör det inte.
Men det har ändå hänt så många ggr att jag nu ser de som skjuter som vanliga användare. (vanlig jägare) som möjligen aldrig ens tänkt tanken förut.
Tiden är knapp för att säga ingen..pang..
Jag tycker det är helt ok.
I dag ska vi inte se ner på en som skjuter en skenanfallande björn.
Slutressultatet kan ingen veta. (En av våra jaktgrannar dog i ett anfall från ett ide)
Däremot att skjuta skitskott på björnar som springer förbi. Då får man skylla sig själv.
50 meter och stilla eller som mest vanligt är att björnen går, är det som gäller.
Eller locka fast en björnn som springer/går..Pang.
Bara ett ljud. Vissling,älglock, eller vad som helst.
Funkar inte jämt…och då..skjut inte på springande björn.
Att välja när björnen anfaller borde vara upp till var och en och är väl det i dag???
Jag skulle i alla fall efter de skenanfall jag varit med om inte skylla något på någon som sköt.
Min tanke var från början bara att jag skulle förvärra sittsen med ett eventuellt dåligt skott och därför sköt jag inte.
Nu har jag börjat tro att de björnar som vi har här troligen eller mest troligt vet vilka vi är genom att vi lämnar doftspår.
Helt klart är att älg björn och alla andra djur känner till markerna, alla övergångar skog rislundar och allt.
Dom lever ju där.
Och nu pratar jag om kvadratmilar.
Och troligen känner dom också till oss genom doft.
Nu vet dom att dom kan skrämma mig även om vi delar revir.
Dom vet också att jag kommer tillbaka hela tiden.
Nåt slags överenskomelse har getts.
Har jag då i alla fall fått för mig.
Men vi litar inte på varandra.
Som besökare i deras värld så känns det ändå för mig som vet att hon har full kontroll över allt i sitt revir.
Som en ynnest att bara bli tillrättavisad att hålla mig till mitt.
Eftersom jag känner så mycket för "mina"björnar så är mina råd absolut inget att lita på.
Jag skulle troligen skjuta en anfallande grizzly i Canada.
Vilket jag inte heller gjorde när jag var där.
Men grejen är.
Det är faktiskt upp till dig.
Jag skulle skjuta fort som fan ibland.
Att jag fortfarande kan skriva betyder inte att andra inte ska skjuta.
Vi är alla olika..Tack och lov.
Mvh/-Anders (som tänker tillbaka och tar sig en pille)
-Anders

#7. Mycke intresant läsning o jag har endast sett död björn i det fria sen att jag sett spår men aldrig dem som gjort dem strax innan jag kom på den platsen, jag har talat med många jägare uppifrån o alla säger att björn är ärlig i sitt sätt att vara, mot andra rovdjur menar de.
Det rov vi har här nere är ju örn o vargen o lon o räven förståss som går hårt o rådjurskidden, medan ni norrbottningar har det tunga rovet hoss er.
Från en som tagit en wirre för att förebygga förkylningen
#7 Det var många kloka ord. Såna som dej med sunt förnuft skulle man ha med i jaktlaget
Ja Anders, jag gillar alltid det du skriver. OCh vem glömmer din underbara björntrofe?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Bara som kuriosa.
I dag har min kompis tagit en fruktansvärt svår väg i bäcksvart mörker.
Väglöst land i det stora.
Vi vet att åtmindtone 2 björnar ligger där på slutttningen Robban blev tvungen passera.
Det trista är att vi om vi ska gå längst bak i området måste passera området i mörker på väg tillbaka (pannlampa)
Som jaktledare blir man både frustrerad och arg. Mest på sin jaktkompis som inte kommer i tid. Men nu är korta dar så alla som jagar längst bort får ta den risken att gå i mörker till vägen eller ligga i skogen. (jag föredrar att ligga på stället)
Men eftersom vi här alla jagar gående så är allt möjliga vägar ok.
Vi passar sällan.
Nåja.. Robban vet var idena är och kom till vägen.
Hunden verkade också skita i idena.
Efter 2 timmar i kolsvart mörker kommer robban med hunden till vägen.
Man andas ut.
Även om jag tycker det är kul med björnar så har jag en stor respekt.
Jag skulle aldrig ha en björn som kompis även om det skulle vara kul.
Men jag älskar björnarna och vi försöker nu ta hänsyn till deras sovplatser,
Ofta är det skenanfall men…nu är annat
-Anders (som inte alls tar risker och skulle skjuta på en gång den här årstiden vi en attack.) (möjligen är jag okunnig)

#11. Nej apsolut inte okunnig men erfaren av dessa djur, det fins andra djur man kan vara kompis med, du nämde kortta dagar när ljunar det nu hoss er o när går solen ner o det blir mörkt, jag kunde titta i jaktabellen men det kanske fins läsare på sidan som inte har dessa kalendrar
Skriv gärna lite mer om björn o gärven o dess vardagsliv för er där uppe
Ljusnar nu vid ca 7.30 Mörkt för att inte säga svart ca 15.00 Korta dar. Just nu ingen snö. Jo lite, men inte så att det tar på kondisen. Snön ger ju lite ljus också. Våran björnhund????? Hade en björn nu i snön i en dunge som vi ringat. Hunden valde bilens värme. Undrar om hunden visste att björnjakten var slut. Järven hade gått efter vägen i morse. Kul typ det där. Nyfiken men svårfångad..om man säger. -Anders,
Har föresten blivit tvungen att skjuta några rävar i kväll. Känns trist..väldigt trist. Skabb. Vår tamaste räv som går in i farstun fick det först. En av de som har svarträvarnas päls. Den andre en ”släkting”. Finns bara att skjuta alla. Känns våldigt tråkigt. Skjutit 3 rävar vid bron i kväll. Känns inte kul. Mycket trist. -Anders

#13. Jo jag kan tänka mej att gärven är svårfångad
här är det vildsvinen som är besväliga att komma på vid ljusa tiden, här ljusnar det vid 08- 16,15 så det är rätt lagom dagar, du nämde snö, ja vi får väl se om det blir någon, rent utav jaktbart med tax året runt.
Som du vet är ju Lon rätt lätt att fånga. Förutsägbar. Järven är inget undantag. Bara man är fler så. Dom där lurviga typerna vid namn björn är nu det som tar kraft. Och jag älskar det med vissa förbihåll. Honor med ungar ger mig frossa. Men det är smällar man får ta.:) -Anders
Intressant, är lon lätt att fånga? Trodde det var en smart krabat, lurig och skygg. Menar du fånga som i att se, eller fånga i fälla när man inte är där? Mycket nyfiken på Lynx Lynx, som är ett av mina favoritdjur i den svenska faunan. Har aldrig sett ett, men missat ett med två minuter en gång. Jag grämer mig fortfarande…
mvh Martin
Här nu på morgonen så kom det en eländig räv gående… Vi har tagit 3 skabbisar redan. Det vi förfarar mest är att det vackra lodjuret också tyvärr har det. Har sett det på håll och det sätter sig och kliar sig vilket de annars inte gör under smyg.
Vi har en rävfälla uppsatt här och där har vi tagit de andra skabbrävarna så jag hoppas att den jag såg i morse går dit. Tänkte sätta mig i ef och passa. jag avskyr när de lider så.
Lätt är väl att ta i kanske.
Men är man ett par stycken som passar och vet hur Lon rör sig så är det inte i området där jag bor så svårt.
Eftersom det är så stora myrkomplex mellan bergen.
Få passager med skog.
Torde vara betydligt svårare södrut där ni har mer ris och skog.
Tänkte inte mig för där.
-Mvh/-Anders

#19. HIHIHI jag nog hittar vi lokatten i riset här, ganska lätt om jag får säga det
Alla vet väl i det vid här laget att jag älskar björnarna.
Och i september kan jag ta skenanfallen från honor med ungar.
Svårt men det går. Man får stålsätta sig. Hatar det dock.
En björn utan ungar skulle jag skjuta direkt. För då finns inte björnens tanke på andra.
En ensam björn utan ungar som anfaller skjuter jag på en gång. För om en björn utan tanke annat än på sig själv anfaller är risken betydligt större att det fullbordas.
Så tänker jag i alla fall. Har funkat hittills. Kan säkert inte alls funka.
Problemet är när man inte vet att det är en hona som skenanfaller.
Har hänt att honor skenanfaller på 200 meter.
Hade jag då inte sett ungarna så hade jag skjutit henne när hon kom..
Tror dom som bestämmer inte riktigt vet vad som händer när en björn väcks i idet.
En ensam björn som anfaller är en helt annan sak än en hona med ungar.
En hona med ungar försöker skrämma dig och vill inte alls riskera sitt eget liv just för ungarnas skull,
En ensam björn som kommer från idet vill vara ifred och det för hela vintern. Skjuter.
Skjuter alla som kommer från ide.
Trist men så funkar det.
Mvh/-Anders
Det lite trista är att det säkert händer mer än vad vi får veta..och då tänker jag på Lappalnd.
Människor här är vana vid att klara sig själva och hålla tyst.
Det gör också att vi inte får ta del av den kunskap som finns.
Möjligen funkar människor på samma sätt i andra delar av landet/glesbyggden.
Inte veta hur det går och varför, i bjönmöten.
Helt klart är att man som bärplockare på hösten eller som vandrare inte alls eller mycket otroligt kommer att möta en björn.
Det är vi jägare med hundar och smygande som får möten.
Inget konstigt med det egentligen.
Synd att det ska vara vår enorma pappersexercis som gör att många inte vill träda fram.
Vi borde också få veta när det gått bra.
Istället för att bara få läsa om där det inte gått bra.
Känner i min närhet många fall som slutat bra men som inte kommer till forskningens tjänst s a s.
Där alla har gått från stället med livet i behåll i jakten.
Borde det inte finnas en bank där man kunde lämna sådana uppgifter så andra fick ta del av.
Mvh/-Anders
Du har - som vanligt - mycket sunda tankar Anders! Absolut borde det finnas en sådan bank!
mvh Martin
Här är det gott om björn, många möten har skett och hittills har det gått bra. Sämre för björn ibland.