Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 1961 ggr
Inanna
0

Rävar på Koster

Hörde på nyheterna ikväll att rävar på Koster har någon olustig sjukdom (minns inte vad den hette) och att man därför vill skjuta bort alla rävar på Koster.

Någon som vet mer om detta och har några synpunkter?

aase-andersson
0

Låter tyvärr som om de är tvugna till det..

Nore
0

#0. Hjärtmasken är en sjukdom som slår ut inre årgan, både på räv o hund tyvärr, så det vill till att skjuta bort alla rävar o om hundarna inte gått för långt med denna sjukdom kan det gå att medenecinera dem i bästa fall, när alla rävar döda o hundarna symtomfria får de inte vara på ön på två år.

Smittan sprids genom avföringen o sedan att sniglar är magasin för smittan, så det räcker att hund o räv slickar på något som en snigel varit för att bli smittade.

Här har vi ett typiskt exsempel på vad naturen gör djurbeståndet blir för tätt, med inavel o dålig jakt på räv, o vilka plågor dessa djur går igenom, o i sista ändan skriker folk på jägare, nu klarar vi inte detta, jägare gör något.

Det är ju tråkigt att det kommer bli hundförbud på koster i två år, turismen blir drabbad o även fastboende.

aase-andersson
0

Ja ett jobbigt beslut men nödvändigt. har bekanta som har sommar hus där och de har hundar. Men de vill hellre att hundarna mår bra än dör. Det värsta är väl att när man tar bort alla rävar så kan rävarna på fastlandet gå över isen och i värsta fall simma dit. men vi får hoppas att jägarna är noga nu. tyvärr är det uteslutet med jakt med lösdrivande hund och grythund.

Hawknestgrove
0

Ja, fördelen är ju, att Koster är en ö och när man väl fort bort alla rävar, så är det väl inte så lätt att det kommer igen. Fruktansvärd parasit det där….. Fy……

Ska ta och Googla, så får vi se

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Bleenda
0

Tack och lov att det är på en ö.

Det blir tyvärr så här när det kommer in hundar utan kontroll. Smuggelhundar mm.

Tråkigt för räven. Den gör ju lite nytta.

Nore
0

#6. jo det har du rätt i, dessa smuggelhundar o likaså dessa som kommer med båtsemestrande till våra öar.

Men att minska drastiskt på räv är inget fel, för den tar många kidd per säsong, men vist den tar mycke sork o möss o andra mindre djur, o någon tjäderhöna stryker med också tror jag.

Mitt motto när jag jagar är att när jag sitter på pass o det kommer räv så skickar jag honom till sälla jaktmarker.

Hawknestgrove
0

Ja vi har ju rätt gott om dem….. Finns så många andra som tar hand om sorkarna också. Bara det sker i rätt årstid.

Sukram
0

#7 med andra ord så har inte jaktetiken utvecklats sedan 1800-talet… Vad spelar det för roll om räven råkar ta ett rådjurskid när rådjuren ändå fryser ihjäl på vintern.

aase-andersson
0

#9 här fryser aldrig rådjuren ihjäl på vintern. vilken inställning till naturen. gör inget om räven äter den dör ju i allafall…

det är ju kedjan som är i  naturen äta eller ätas.

och jaktetik är ju att hjälpa alla djuren och vissa år får man skjuta mera rävar pga att de inte ska få skabb och sprida andra sjukdomar. en del år får man jaga bäver så det ryker för att de dämer mer vatten än naturen klarar av. osv osv

Sukram
0

det är väl knappast en nyhet att djur dör i naturen? Att rävar äter ett och annat djur anser jag inte vara ett problem då det är helt naturligt för rovdjur att göra så och deras bytesdjur brukar kompensera för detta jakttryck genom att ge rätt mycket avkomma.

On Nore skjuter alla rävar han ser, är det då att "hjälpa alla djur" som du kallar det?

aase-andersson
0

skjuter man en räv kommer 3 nya säger alla ädre och gamla människor detta pga revir så vi lär aldrig kunna utrota räven.. fast på en ö går det om alla samarbetar.

ja de flesta andra djuren får en chans att leva om predatorerna kommer bort. fasaner, svanar tjäder orre alla fåglar som lägger sina bo på backen är utsatta av räven.

men det är min åsikt, och du har din

Sukram
0

Att fasaner har svårt att klara sig beror till väldigt stor del på jordbrukslandskapets förändring med färre småbiotoper som bryn, gärdsgårdar, åkerholmar etc så har fältfågel färre områden med högre vegetation att gömma sig på. Räven tar sin del iofs men utan ett landskap som kan ge skydd och föda så är det ändå ganska kört tyvärr. På naturbruksgymnasiet jag gick satte de ut fasaner varje år och fick aldrig någon bestående stam ändå.

Tjäder och Orre har liknande problem i skogen då storskaligt hyggesbruk inte gynnar skogsfågel..Att skjuta alla rävar man ser är bara att utse en lämplig syndabock för större strukturella problem.

Hawknestgrove
0

JAg tror inte att Nore leker High Chapparal och skjuter alla rävar han ser. HAn är, vad jag förstår en seriös jägare. Ok, vi här gör likadant, är det lovligt att skjuta räv, då gör vi det när vi kommer åt. MEn nån utpräglad rävjakt ägnar vi oss inte åt.

Inanna
0

Skillnaden på att "skjuta alla rävar man ser" och att "skjuta alla rävar man kommer åt" kan tyckas hårfin.

Hawknestgrove
0

Här hos oss är de tyvärr skabbsmittade de flesta. Så det är oftast en välgärning. Vi har denna jaktsäsong skjutit sammanlagt tre rävar, det är allt. OCh vi tar dem itne i allafall för att de är konkurrenter till vårt vilt, utan för att de är spridare av skabb.

kjell-t
0

#15 Ögonen räcker längre än geväret! Du kan se en räv, men kan inte skjuta. Däremot kan du komma åt en räv, då är han inom räckhåll. Så skillnaden är inte så hårfin.

Men jag anar att varken du eller Sukram har någon större sympati för varken jakt eller jägare, och jag tänker inte försöka omvända er. Alla får ha sin åsikt. Vi lever i ett fritt land.

Hawknestgrove
0

Ja och jag unnar faktiskt ormvråken  och de övriga rovfåglarna sorkarna mycket mer än rävarna.

OChsom Kjell säger, alla har rätt till sin åsikt.

Nore
0

#11.13.15. Räven lever mycke på sork o möss, men rådjurskidd har jag skälv sett när geten har varit på väg o få andra kiddet när räven tar det första kiddet när hon inte kan försvara sina avkomlingar.    Sen att jag skjuter alla rävar som jag ser stämmer, men inom skotthåll o på min mark, har jag tur så går de rävarna som inte är i skotthåll i fällan o då går den samma väg till mötes. 

Utplantering av fansan är inte ovanligt särskilt på gods o herresäten, sedan bjuds det in vist folk som vill kalla sig jägare o skjuta bort dessa tama fåglar, du som är skolad vet väl om att fansan hör inte till svenska faunan från börgan.  Tjäder o orre har minskat dramatiskt, beroende av att skogsbruk har ändras, men huvudfienden för dessa markhäckande fåglar är räv o lo, o även korpen tar äggen.

#15. Jo du man kan säga på ditt sätt att det är hårfint, men nu är det så att du debaterar med folk som är uppfödda med jakt, o det var långt innan dina ider kom på tapeten, för var det inte ett hushåll på landet o öar som inte hadde en bössa hängde i hallen under hatthyllan, att om vända dej #11. till jägare det är jag heller inte intreserad av, kan säga som så ni platsar inte in i mitt lag, att sitta på skolbänk o läsa natur det är en sak men verkligheten är någon helt annan, kommer i håg från min uppväxt o skolgång, det var bilder på vajande sädesfält o grönskande skog o framför allt välskötta skogar, det var inte tal om missväxt o översvämmade klövergärden o inte så var skogen heller på vägo dö som det är nu på många ställen, skall inte ge mig in o debatera det här om nationalparker o ekoparker, nej en skog skall skötas som o skördas o ge virke till nybyggnaskon o värme

Sukram
0

#19 jag är medveten om att fasanen i har inte är inhemsk utan en bastard av 2-3 olika importer av olika raser som har förvildats. Men jag invände emot att räven skulle vara huvudsakliga orsaken till att fasanen inte klarar sig bättre och dessutom var det ett svar på #12 som atalade om fasan och andra fåglar.

Du vill gärna få rovdjur till att vara största hotet mot skogsfågel jag menar att det är skogsbruket. Varför ar det alltid varit så svårt att återinplantera vitryggad hackspett tex? Jo därför att biotopen de lever i inte finns längre. Det kvittar hur många ägg man tar tillvara och ruvar i kläckmaskiner finns inte livsförutsättningar så finns det inte och då kommer det aldrig att gå. Vilda djur har utvecklats i samspel med rovdjur och de flesta djur svarar på predationstrycket genom att tex ge mer avkomma, sällan har rovdjur i sig utrotat en art.

Inanna
0

"nu är det så att du debaterar med folk som är uppfödda med jakt, o det var långt innan dina ider kom på tapeten"

Glad

Jo, jag förstår ju at vi talar olika språk. Men ändå. Alla mina förfäder, så långt jag vet, har varit småbönder, och där har nog jakt förekommit även om just min far inte var någon storjägare.

Tycker nu inte att jag skrivit så mycket om "mina idéer" - men här låter det som om man tar mycket för givet utifrån ett mycket magert underlag.

Undrar just vilka "mina idéer" är?

Kanske blir jag ihopbuntad med ett gäng andra individer? Vem vet.

Flört

Nore
0

#20. Det att vitryggad hackspätt försfunnit beror helt på att skogsbruk ädras, likadant med rapphönan den försvann när bönderna börgade beta utsädet o när täckdikningen kom så var det dödsstöten för dessa arter, där är jag överens med dej, men sen att försvara räven, det kan jag inte göra jag vet på 70talet när det blev problem o sälja skinn från räv inga skottpenninger o jakten tog så gott som slut på räv, det blev fullkommlig explotion på räv, men sen skötte naturen detta skälv o fixa till rävskabben som skördade många av dem, o helt plöslig ökade arter som tjäder o orre o andra skogshöns, men då kom lon o börgade beta av dessa arter igen o nu är det en nedgång på skogsfågel på en del skiften. Så det här att försöka kläcka ägg o plantera ut fåglar sedan är lönlöst, det kommer aldrig lyckas, vi ser bara detta med fredning av korp, där har vi en riktig boplundrare, det är lätt o säga att det blir fel när vi mäniskor blandar oss i, jakt har förekommit så länge mäniskorna funnes o de sköt o jagade den arten det fans gott om, o därför var det en balans i naturen.

Nore
0

# 21. Det skall du vara stolt över att din far inte var någon storjägare utan tog för husbehov, det är vad jag kallar jägareFlört

Dina tankar runt jakt o natur skall du hålla i, det gör att du mår bra, när jag tar hund o bösse med mej ut i skogsbygden mår jag bra, du ser bara på denna lilla tid har vi två personer som mår bra av vårat levene i naturenGlad

Att binda ihop med andra grupper, njaa det väntar jag med liteFlört,

Hawknestgrove
0

Ja för en gångs skull så är det en lugn diskussion här inne. Det tackar vi för.. Stormar rejält på annat håll. KUl att se att det är vuxet folk, som kan ha åsikter utan att det hettar till för mycket.

Öst är öst och väst är väst och aldrig nånsin mötas de två……

kjell-t
0

Visst är räven ett djur som hör hemma i vår natur. Men en jägare som värnar om småviltet på sina marker han håller rävstammen på en lagom nivå.

Sen tror jag inte att minskningen av rävjakt har något samband med dalande skinnpriser. Jag har aldrig träffat någon jägare som gått på rävjakt med den inställningen att skjuta räv och tjäna pengar. Möjligen så skedde detta i början på 1900-talet.

Räven är en svår motståndare att ha att göra med när det gäller jakt. Därför är rävjakt med en duktig stövare näst efter björnjakt det villebråd som jag helst mäter styrkan med. Och då bryr jag mig inte om vad skinnpriset är.

Rävskabben är inget som uppkom i Sverige,den fick vi in från öst via Finland av invandrade rävar och sedan spred den sig söderut.

Angående skogsfågeln så kan nog inte allt skyllas på skogsbruket. På flera platser finns gott om fågel i ungskogsytorna och på en del platser i södra sverige har tjädern ökat de senaste åren. Till och med där stormarna härjade som värst.

aase-andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en ryssövare som jagar räv så man får gåshud.. känslan att höra henne skalla i skogen och på åkrarna är värt alla timmar vi stått ute i regn och rusk med yxa och motorsåg och kapat träd till skogsfåglar att gömma sig i. då har hon fått söka ut under tiden.

Här i vårt område som är väldigt stort hade vi möte med de flesta av skogsägarna och kollade hur de hade med sin predatorjakt. Jakt sa de…nej ingen jagar grävling och räv något mera. Så vi fick tillåtelse att gå på deras mark och kolla gryt.

Men det handlar ju inte om utrotning utom viltvård, för två år sedan när vi startade samarbetet så fick vi mest skjuta skabbrävar. Och det tråkiga var att det förts över på lokatten som det absolut inte bara går att skjuta.

Fågelbeståndet har ju minskat mycket också pga mink och herrmelin som heller inte jagas längre. Sen har vi ju den fridlysta ekorren som verkligen är en av de största äggtjuvarna både i träd och på mark.

man får hitta en balans mellan alla djur i skogen, och planering av viltskötsel är också roligt. men det är ju bara sådant vi jägare och skogsägare kan göra för de som inte har mark får inte……

Man kan ju fråga sig om alla småfågel matplatser hur salmonella spridningen är där när det finns matholkar att köpa som de kan skita i maten och äta samtidigt… trodde ju efter förra utbrottet att folk lärt sig hur en matplats ska se ut men nej….

Här har vi planering om en viltvatten damm i anslutning till huset, 100 meter från. Och de regler och förordningar som finns angående det var många. Och då kan man inte ha ett för stort bestånd av räv och grävling.

Naturen är min plats att hämta andan i…

moondancer
0

#19  angående det här:  "Tjäder o orre har minskat dramatiskt, beroende av att skogsbruk har ändras, men huvudfienden för dessa markhäckande fåglar är räv o lo, o även korpen tar äggen."

Jag pratade lite med min lärare i ekologi (som även är en entusiastisk och mycket kunnig ornitolog) om det här. Först frågade jag vad för inverkan korp och räv hade på tjäder och orre. Kjell svarade så här:

"Korp tror jag han kan glömma helt. Även om korpar säkert sätter i sig några skogshönsungar finner jag det högst otroligt att en födogeneralist som korp nämnvärt skulle påverka orre eller tjäder på populationsnivå. Räv är lite intressantare, men jag tror inte att denna predation heller är avgörande för populationstrenderna!"

Efter det här gick han ytterligare in lite djupare i ämnet och sa så här:

"Orre. Långsiktigt minskande (tidsperspektiv 100 år). Senaste 30 åren: stark minskning. Senaste 10 åren: stabil. Även om rävar tar orrar finns ingen anledning att tro att den långsiktiga minskningen på något sätt skulle vara kopplad till predation från räv. Med all sannolikhet handlar minskningen om storskaliga förändringar i skogslandskapet - orren gynnas visserligen delvis av kalhyggesbruket, men har missgynnats av den omfattande dikningen.

Tjäder. Långsiktigt minskande (tidsperspektiv 100 år). Populationen stabiliserad (på lägre nivå än tidigare) de senaste 30 åren. Predation från räv, skogsmård m fl påverkar tjäderbeståndet, men snarare gällande år-till-år-variationen än den långsiktiga trenden. Precis som för orren handlar minskningen med stor säkerhet om förändringar av skogens utformning. Arten missgynnas av dikning (hönorna lever i ganska stor utsträckning av späda skott av tuvull) och brist på gammelskogar. Tjädrar trivs i heterogen, bärrik äldre skog, och missgynnas av fragmentering av sådana miljöer och anläggning av monokulturer av tall och gran. Svensk fågelatlas (1999): "Helt klart är att skogslandskapet idag ur många aspekter utgör en sämre miljö för tjädern än under början av 1900-talet. Kraftigt ökad skogsdikning, mer enhetliga bestånd, minskad areal gammelskog, ökad fragmentering, minskad lövandel och ett kraftigt utbyggt skogsbilvägnät är exempel på förändringar som missgynnat tjädern".

Summa summarum: för orre, och med stor sannolikhet även för tjäder, är det förändringar i skogen som ligger bakom de långsiktiga minskningarna snarare än predation från räv."

Det här kanske kan ge en lite mer nyanserad bild av vad som påverkar de stora skogsfåglarna.

Jag är ganska förvånad att du fortfarande tar upp argumentet "att sitta på skolbänk o läsa natur det är en sak men verkligheten är någon helt annan". Detta stämmer inte speciellt bra. Visst, det man lär sig i grundskolan och gymnasiet är förenklingar av verkligheten, men man lär sig ändå grunden av vad som händer i verkliga livet.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sukram
0

eftersom man inte får skjuta skogsbrukare så är deras påverkan på faunan ointressant.Flört

Nore
0

#27. Men det är då märkvärdigt att fort det talas om rovdjur så fins de inte, o det kan du hälsa din mentor att korpen går mycke hårt åt både skogshönsen genom plundring av deras reden, sen att räven tar sitt som blir över, och de stora skogsbolagen är också bovar i dramat.

jag har aldrig betvivlat att skolning inte är bra, men eftersom jag hållit jaktkursser för blivande jägare, så har jag vid flera tillfällen varit mycke frågande till vad det skrivits i uppslagsverken, där rena fel varit med, hadde jag då som lärare utan kännedom om vad jag lärt ut detta eftersom det stått på pränt o trott det varit riktigt.  Det kunde fått ödestigra konsekventer när det gjäller säkerhet under jakt.  Sidan om rovdjur skulle tittas på om tillfälle gavs, helst skulle man hoppa över detta kapittel o fortsätta med följand kapittel.

Hawknestgrove
0

Haha inte skjuta skogsbrukare!!!!! JAg som trode det var skottpengar på dem!

Sambo med en……..

kjell-t
0

#27 Jag måste ge din lärare en eloge för att han inte nämner jakten som en bidragande orsak till skogsfågelns minskning. Jakt och jägare brukar ju ofta nämnas när något går snett i naturen.

Visst kan det förändrade skogsbruket vara en orsak till minskningen, men i de stora privat ägda skogarna i södra sverige där det verkligen finns biotoper för tjäder är det också ont om fågel.

Märklig är att i en del trakter där stormen Gudrun härjade som värst och gjorde hela gårdar skoglösa kan man nu se en ökning av främst orre men även tjäder.

Så jag köper inte resonemanget om att skogsbruket är största boven.

Det vore även intressant att få veta varför man de sista 10-20 åren funnit så många reden efter orre och tjäder där äggen inte kläckts fram, varit spruckna, haft dåligt skal.

Där tror jag att vi har en stor orsak till minskningen!

Sen får man inte glömma att räv grävling och korp är flitiga gäster i redena. Särskilt grävlingen.