Varg spår eller...?
Var ute med hundarna när jag fick syn på dessa spår. En bra bit längre bort såg jag sedan en hund elller en varg luffsa iväg mot skogen. Hann aldrig hem och hämta kikaren.
Min hand är lika stor som spåret. Och min känga är stl 37, så ni kan jämföra.
Det kan ju vara en stor hund på villovägar, men då jag bor alldeles nedanför kilsbergs reviret så kan det även vara en varg som är på genomresa.
Vad tror ni?

Ja du Bleenda det var nog besök av gråpälsen du såg, av dömma på din beskrivning så var det varg, o på den platsen också så var det sannolikt riktigt du såg
Jag läste lite och spåren är ca 10 cm. Jag ska mäta lite i morgon och kolla hur långt det är mellan avtrycken. Spåren var liksom målmedvetna, om man säger. Inget fladder hit o dit som hos hunden. Och det jag läste stämde in ganska bra.
Jag har en granne som är varg spårare. Jag skulle kunna prata med honom. Men man vill ju inte störa för en sån här grej på julafton. Men det skulle vara intressant bara.

Hadde jag varit i dina trakter o du haft kaffehurran på hadde jag titt över, hadde du hund med o gick spåret var hunden vaksam eller ivrig, går hundar i regel på rov spår så blir det en tvekan .
Verkligheten springer ikapp.
Verkligheten som vill ha bevis.
Som en som inventerat rovdjur en hel del så.
<går inte säga hundra vem som gjort spåret.
Fota alltid även gångart. Hundar har samma spårstämpel.
Ett fotavtryck säger inget, annat än för nore.
Han ser vargar överallt.
Nästa gång så fota avtryck och en bild(översikt på hur den rört sig.
Förmodligen travat men jag vill se hur.
Och sen.. vart slutar spåren….hemma hos nån eller..
Oavsett vem, kan ingen sääga vilket djur det rör sig om.
Men ett hunddjur är det utan tvekan av din bild.
Kul att du lägger ut den och frågar.
Nore får vara hur säker han vill…han kan ha rätt….mern också fel.
Du får helt enkelt vänta och se om fler obsar kommer in.
Och då blir din "varg" mer trovärdig.
Mvh/Och God Jul -Anders
Efter att ha inventerat och följt rovdjuren hela mitt förbannade torftiga liv så blir jag så förbannad när folk är så jäkla självsäkra på en spårstämpel.
Ett jäkla avtryck ger bara art. Katt eller hund möjligen mårddjur.
Sen om ha drömmar om det ena eller andra.
Det är skitkul från den som drömmer men jävligt trist från de som bestämt vet.
Jag vet aldrig bestämt men kan möjligen hjälpa att komma närmare sanningen.
Hm…Fööressten sitter en mård just nu på fågelbordet.
Bild kommer förhopningvis

Ja du chano det är det som är problemet med alla myndigheter om vi djurägare anmäler o tar ut spårläsare, alla tvekar o säga att det är rov, varför jo trycket för vissa grupper o de som blir lidande är vi djurägare men det är väl kanske det skall vara så, jag tycker det är fel.
Men så hittar de en skjuten varg eller lo, oj ett skjutet rovdjur, vem kan gjort det? rovdjurshatare tamboskapuppfödare eventuelt en jägare men helt anonym, o varför detta jo det är värre o dräpa ett rov än något annat grovt brott i sammhället.
sen att du kanske har mer erfarenhet av rovstämplar än oss här nere o det är förståligt, men stor del av svenska befolkningen vill inte ha rov på skogarna, o jag är en av dem, sen om vi är hysteriska i era ögon låt gå för det då om ni tycker det då.
Konstigt jag har släktingar i norrbotten o de har förbaske mej inte din inställning till rov, det är sådant man inte talar om, det blir bara så. MVH Nore
#8 På den här bilden ser det ut som järv, eller…? Spår är spännande.
Jag såg hunden eller vargen längre bort. Det fanns inga folkspår omkring spåret. Det var därför jag började fundera. Den försvann upp mot skogen. Jag ska kolla upp spåret igen i dag.
#3 Jag hade 2 taxvalpar i kopplet och dom bara busade. Men därimot hade jag en stövare som kände doften efter ett lo djur som pinkat mot en en. Hon reste ragg och smög stel som en pinne.
Jag är inte heller världens bästa barn om man säger så.
Lapplänning som man är tar man väl lagen i egna händer ibland.
men jag försöker ändå att se nån slags helhet.
Och jag förösker också vara en motpol till den lättaste vägen.
5 är varg som gått i rentramp.
6 är varg som sprungit i skoterspår
7 är lodjursdödad ren.
8 visst är det så Bleenda, Järvspår. Naturens egen punkare.
9 Lodjursdödad och sen upäten av korp och räv m fl.
Samt ett ganska onödigt grovt inlägg som jag ångrar.
Var inte så grovt menat som det ser ut när man läser det.
Älskar er alla så att säga.
Mården är där ute igen nu. Men det blir inga bättre bilder än så där…för mörkt.
Och det här är en björn som av allt att dömma har tappat mobilen.
Har i alla fall god smak för märke.
Mvh/-Anders
Var en kille hit i dag.
-Du har mårdspår runt huset. Säger han.
-Jo jag matar den.
-Men varför skjuter du den inte.
-Varför skulle jag det. Det är kul att ha den här.
det är dessutom inte så mycket mård nu.
Han tittar på ekorrarna på fågelbordet.
-Mården äter upp dina ekorrar och all skogsfågel.
-Nix det gör den inte. Den äter det jag ger honom och behöver inte slita med att jaga. Ser du inte kötthögen där.
-Du måste skjuta den ändå för det ska man.
-Nä här ska man inte det.
-Och du har ju en räv där också..det är ju sanlöst. Fortsätter han.
-Jo det är sanslöst kul att få ha den förmånen att få vara en del av deras revir. Och dom får också ta del av maten. säger jag.
Mvh/-Anders
#15 Du är allt en skön typ du
Det skulle vara intressant att få tillbringa en dag i skogen med dej, med dina kunskaper och syn på livet Haha
#16 Ja Bleenda det var min tanke med. Tror man skulle bli en hel del upplevelser rikare och ett par goda skratt på vägen.
//Pia

#15. I dag har jag varit ut o sett lo spår o vargspår, vad jag anser är rovspår, gick till ett klippe som vi brukar elda när vi vill ha lä o så gjorde vi dag också, men tänk vad kattpiss det lukta på denna plats, vi har sett lo som ligger o passar just på detta loberg som vi kallat det minst 35år.
Men det som är allra värst är att naturvårdsverket o andra instanser har kommit på att vi reder inte ut detta skulle nu alla följa deras uppmaning så skulle det vara helkört, men nu är vi några som sköter oss skälva utan dessa instanser, o det funkar hundra o har gjort i många år
ja nog ser det ut som det……jag vill inte gratulera dig..men känslan är tvetydig. jag älskar vargen är helt facinerad av den och hur de lever. Men jag vill inte ha den runt mitt hus som det ser ut nu…
#15 "-Du måste skjuta den ändå för det ska man."
Skönt att du kan ge svar på tal när du får höra sådana påståenden
Nu har det varit allt annat än lätt att diskutera attityden till vilt spec rovvilt på denna sajten. Men jag tror ju att även jägare ibland behöver fundera över vad de håller på med och vad som är fakta och vad som är åsikter baserat på tro och gammal vana. Skönt att det finns jägare som kan vara nyanserade.
Många intressanta inlägg i den här tråden.
Chano, tack för alla bilder! Och som Bleenda sade, skulle varit mycket intressant att tillbringa en dag (eller en vecka!) med dig i skogen. Tänk så mycket ett betengbarn som jag kunde ha lärt mig :o)
mvh Martin
Hm..det trista är att jag är samma skit som alla andra.
Bilden tog jag på en kompis vid flugfiske.
Önskar man vore lika rakt ut ärlig som den nakne flugfikaren.
Men man gör som Nore faller hela tiden in i retstickans tecken då argumenten tryter.
(jag gillar dig Nore och jag är ingen bättre typ)
Nåja…..
Jag har tillbringat en jävla massa tid med mig.
Har inte lärt mig ett skitt.
Snarare tvärt om.
Mvh/-Anders
Sen tycker jag…att ni snackar mycket utan bilder.
Lägg in fler bilder när ni likaså håller på. Skitbilder är också välkomna.
Järvdödad ren.
Alla har vi små egenheter.
Även järven.
Punkaren som skiter i allt och springer okontrollerat hit och dit.
Plötsligt blixtrar han till och fokuserar.
Möjligen är man släkt med punkarn.
Mvh/_Anders
Refuserat av sajtvärden
Nore är väl skön på sitt sätt och sina kunskaper han också. Man måste kunna se helheten
Nu vill jag börja med flugfiske……
#20 ja nu ser man att du inte läste hela texten….. hoppas att det inte alltid är så, för då förstår jag alla missförstånd
#27 Ja med Ja med. Nu förstår jag faktiskt fashinationen med just flugfiske
Hoppas bara han vet att hålla ordning på var kroken är
Men ärligt talat så ser det riktigt trevligt ut.
Men ärligt talat så ser det riktigt trevligt ut.
Flugfisket eller han? Sorry, kunde inte låta bli :o)
mvh Martin

#25. jovist är jag en surkart i mångas ögon, men vad rätt jag har i mångas ögon.
Min ålder har ingen betydelse i detta fallet, jag har varit med i jakter så många år innan du sket i trasor, vist käns det att vissa stunder käns livets fåror värre än för er ungtuppar, skilnaden mellan en gammal räv som jag o er ungtuppar är att jag har mer tålamod o uthållighet, jag har kamperat med mej skälv i många år i skogarna o tycker jag är rätt trevlig, ja varför säger jag detta till en person som är rädd för att ge sig till känna, jo ja kan förstå dej om du inte har rent mjöl i påsen.
MVH Nore

#23. För ett år sedan ville jag lägga in några bilder, men det passade inte in för det kunde väcka ont blod, det var vad er vän vargen tagit på några månader i hundväg o får o kalv.
Mvh Nore
#31 Du har ingen aning om hur gammal jag är, Kalle77 är inte mitt födelseår. Jag är äldre än du men rider inte på det som du gör.
#30 Både och
KAlle77, här inne går vi INTE på personangrepp! Läs våra trivselregler. En gång till och du får skrivförbud. Sån här stämning vill jag inte ha på min sajt.
OCH NOre, ok, för bilder. Bara bilderna är dina eller om du har tillåtelse att lägga ut dem här. MEn en liten brasklapp. ÄR det väldigt slafsiga bilder, så lägg dem helst inte direkt i inlägget. Dett kan vara folk som är känsliga.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Även jag tror att Nore är en riktig liten filur om man träffar honom. En med glimten i ögat och har en hel del kunskap och erfarenheter. Det är inte alltid lätt att tolka saker som skrivits på det sättet som den som skrev det menade. Nore kan skämta en hel del och det är inte alltid man hänger med i svängarna
Men precis som Gunilla säger ovan om ni har bider som ni vill visa gör det men lägg en liten varning i texten ni skriver och sen lägg inte bilden direkt i inlägget utan gör det som en klickbar bild som man får öppna.
Vi har väl en del sett ekorrbilden som Gunillas Arne lekt med… eller och den var lite slafsig, eller vad säger du Gunilla? 
//Pia

#36. Jag tackar för att ni tar mig för den jag är, men så vild är jag inte sängen
vad tokigt det kan bli när tryckfelsnissar är framme.
MVH Nore
Ha ha ja du Nore tur att du fattade vad som skulle stå. Ser att fler bokstäver hoppat ur i texten vilket inte är ovanligt med mitt tagentbord. Måste nog skaffa ett nytt snart eer fixa det *fniss*
Bäst att fixa texten så inte folk får fel uppfattning och missuppfattar *fniss*
//Pia
Tänk vilken vändning det kan ta av ett par varg spår?

#39. Ursäkta mig men jag måste ta denna tjangs att få vara lite full i flis
Men åter till dit spår du såg har det rapoteras någon plats i din närhet, jag menar om det raporterasom försvunnen hund eller något annat rivet eller iaktagelse
Pratade med grannen och hon hade sett den på väg in i vår trädgård! Men där har jag inte sett några spår. I somras såg hon den lunkandes längs med skogs kanten.
Jag ska ta mej en ordentlig koll i skogen i morgon. Det finns fortfarande lite snö att spåra i.
Hon trodde det var en riktigt stor schäfer.
Jag har för tillfället inga löptikar som kan locka.
Yepsi pepsi….tack Bleenda för din ärlighet.
ärligheten är det enda som räknas i längnden..
Jag är dock inte något att lita på.
Mvh/-Anders
Nore är heller inget att lita på

#43. Ja det är tvekan som kan vara farlig, minsta krusning på en vattenspegel så kan det vara ett odjur
, o här i skogarna smyger det omkring en luring beväpnad till tänderna, en del tror han inte har något boende o familj, man ser vad tankar kan göra en spratt