Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 4306 ggr
Nore
0

Sjön gryten i Surehammar

Nu skall ni få höra årets nyhet, en varg hittades fastfrusen under isen i sjön gryten, nu är det så det är jägare som drängt vargen enligt rovdjursvänner, så vi jägare tjuvskjuter inte bar vi dränker rovdjur också o väntar till isen lakt sig.

[Chano]
0

Djur brukar gå i vatten efter skadeskjutningar eller vid sjukdom.
Ser det ytterst svårt att tro att någon dränkt den..vem säger det??
Mvh/-Anders

Sukram
0

Det var kanske naturvårdsverket som släppte ned den på fel plats Flört

Erla
0

Nore så kommer censuren  detta va inte bra

Nore
0

#1. Vist vet jag också att djur drar sig till vattendrag när de blivit påskjutna, o jag vet djur som gått ner också av sjukdom.

Detta utaland kom från en förening som gjort utalande i tidning, sen att jag har en tagg i ögat för just dessa gör inte saken bätre, o då passade det så bra med lite galjhumorObestämd

Martin
0

Den enda kommentar jag sett i tidningsartikel var att polisen inte såg det som ett brott utan att vargen såg hel ut.

Förstår inte varför du alltid bara skall ta upp en sida.

Oavsett vilket, gott nytt år.

mvh Martin

Nore
0

#5.  Jo just för när det hittas ett rovvilt så nog tusan är det tjuvskjutet, o vad kommer detta antagande från, inte från jägarhåll iallafall.

Att jag nu vinklar det med viss inrikning, har jag gjort med flit, för att se om det är någon som vågar säga att djuret varit sjukt eller dött av naturliga skäl, nej det är ingen som vågar säga detta, risken är då stor för trackaserier från vissa håll.

O ETT GOTT NYTT ÅR PÅ ER DEBATÖRER

Balgeting
0

Tyvärr så har NORE rätt. Läser ni forskarna på Grimsös definition av vad illegalt dödad djur är så kan detta vara en exempel på det enligt dom.

Bleenda
0

Men det är ju otroligt vanligt att vilda djur trampar igenom svag is och drunknar. Tragiskt men sant.

Även våra tam djur.

Sukram
0

#6 nu är ju jag mer försiktig med att dra förhastade slutsatser om saker och ting. Har någon påstått här att det är tjuvjakt ? Så som det framstår nu så kommer ju faktiskt påståendet att vargen föll offer för tjuvjakt från jägarhåll eftersom det kommer från dig.

Ser inte meningen med att provocera !?

[Chano]
0

Än så länge är det ingen som påstått att djuret blivit dödat av människan.

Ändå sätter många upp försvaret för ALLA jägare…varför.

#7 Och vadå ??? Varför ska man på en gång utesluta människan i en utredning. Man ska väl vara öppen som utredare.

#8 Visst är det så. Här går många älgar ner sig och kommer inte upp.
Järvarna man hittar under broar och dammar har varit mer självmordsbenägna. Dom har alla skjutit sig och sen kastat sig i vattnet…för att vara säkra på utgången kanske.

För egentligen vet vi ju alla att människan aldrig har eller kommer att ta död på rovdjur. Så att ens undersöka ett rovdjur efter skottskador eller gifter är ju bara trams. Krossade skallar betyder att dom slgit varandra med påkar. En gammal rovdjurstradision speciellt på vintern.
Att rovdjuren är otroligt självmordsbenägna går inte att komma ifrån.
Mvh/-Anders

Martin
0

#6 Du skriver att den är tjuvskjuten. Jag skrev att jag läst att den inte verkade vara det.

Såvitt jag vet är du jägare, och jag är det inte. Alltså är det väl då från jägarhåll som det kommer.

#10 Ja, där ser man.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

HAr bara sett på nyheterna om detta. Kan ju faktiskt vara en helt normal hanne som gått ner sig och inte kommer upp. "pistolen" hindrar att ta sig upp ur vaken……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

Här är för övrigt länk till artikeln, samt bild på vargen. Ingenstans står det att den skulle vara tjuvjagad. Den enda jag har hört det ifrån, är en jägare, här på sidan.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1417483/hittade-dod-varg-fastfrusen-i-isen

Och det är inte bara vargar som går ner sig i isar. Det gör även rävar (som borde raska över isen). I norge. Ganska fascinerande bild också.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1416276/raven-raskade-inte-over-isen

mvh Martin

[Chano]
0

Den räven har inte gått ner sig.
Nåt annat har hänt.
Antingen har någon slängt den där eller så har den av sjukdom gått ner och dött.
Är den skadskjuten eller…det ingen som bryr sig om det.
Där kan jag hålla med Nore och Norske vännen som byter ident hela tiden.
Att man inte utreder andra djurs bortgång.
Men och andra sidan så är räven inte ovanlig eller inte statens vilt enligt deffintion.
Där kan jag försvara jägare som mig, Nore och Norrmän.
Att utredningar på andra döda djur inte är så prioriterad.
Men är det så konstigt …nej.
För djuren är vanliga.
Men om man gjorde en större utredning t ex på den räven.
Så fick man en bättre bas i andra fall.
Och för forskningens skull vore det bra att veta varför den gick ner i skön.
Sjukdom, förgiftad, skadeskjuten mm.

En sak är säker…hade räven drunknat på grund av isen så hade den haft huvudet mot närmaste land.
Samma är med vargen.
Och samma är för alla andra djur som drunknar.
Sjuka eller skadade djur tenderar dock att inte var lika hjärnflexibla utan vill bara kyla sin febriga kropp.
Polisen har inte en tanke alls. Konstigt att inte forskare vill veta mer.
Nåja..nu har vi har lärt alla tjuvjägare hur man fryser inne nån man inte gillar.
Lägg svärmo..förlåt järven så att huvudet pekar mot land.

Det som retar mig är att forskare eller stat inte är mer intresserade och inte tar hand om räven.
Ett vanligt djur visst.
Det är bra att man tar hand om våra stora rovdjur för att säkerställa deras död.
Även om man kommer fram till att det är självmord.
Man hittade en björn här i våras t ex.
Den utreddes och visade på samma fenom som vanligt.
Den hade skjutit sig.
Troligen hade någon kompisbjörn tagit vapnet som inte återfanns.
Möjligen skjuter den sig också.
Eller så finns en mördarbjörn som skjuter andra.
Vilket troligen är väldigt ovanligt då aldrig någon björn med skjutvapen påträffats förut.
Men var aldrig för säker,,tänk på att alla björnar du möter kan vara den som bär på stulet vapen.

Mvh/-Anders

[Chano]
0

Sen så försvann inlägget där jag sa att det alltid funnits varg i Lappland och norrbotten. På 70-talet många och även på 80-talet.
94 hade vi revirmärkande vargar.
Lapplänningar säger dock inte nåt.
orsakerna varför försvann också.
Trist eftersom det är avgörande orsaker för vår vargstam.
Nåja..Någon måste ha blivit retad av fakta till den milda grad att den personen efter att ha haft faktatorfta svurit.
Mvh/-Anders

Nore
0

Presis detta ville jag få fram i mitt inlägg om vilka djur som blir utredda en död räv en knyck på nacken det var bara räv, en död lo eller varg ramaskri den är tjuvskjuten måste utredas helst mycke skriveri i tidningen om TV kommer så är det bra.

GOTT NYTT ÅR

[Chano]
0

Hej tänkande kamrater.

Nore borde läsa mitt inlägg en gång till.
Jag förstår dina fel men alla andra fattar inget??
Än en gång går du i försvarsställning utan anledning och anklagar andra också utan anledning. Jag anklagar också men med en anledning som tar och förhopningsvis ger.
Anklagar inte t ex media som inte har svaret men frågorna.
Konstigt nog förstår jag ändå dig Nore.
Men jag ser även det absurda i din tanke. Och det rent taktisak felet.
De stora rovdjuren är ändå en speciell del av vår fauna.
Inte räven..som också borde utredas för att få ett större samanhang av alla rovdjur.
Inte konstigt att man utreder de storas död oavsett vad den är.
Jag förutsätter för forskningens skull att man just utreder utan förutfattade meningar. Vilket man förhoppningsvis gör.

Tänk efter och ge syn på vad som egentligen är problemet.
Nore har ärligt visat här på det rent psykologiska problemet gentemot gemeneman vilket är väl så viktigt.
Rent utav förbannat viktigt.
Tron på överhetens utsaga. Politiska förtrycket mot utmarken.
Inte rovdjurens rent fysiska bekommande.

Där har de som inte ser rovdjuren rätt en hel del att säga som faktiskt är sant. Men svårfattligt utan den känsla som finns i bygderna.
Känslan måste fram.
Och känslan av att vara rädd, för sin hund, för sina barn, eller annat. Men säg det i alla fall i stället för att ljuga om fakta vet jag.
Det skulle ge en större trovärdighet.
Känslor är förbanne mig likvärdiga gentemot fakta.
Jag stör mig bara så på att man inte ser det hos sig själv när man är så emot de stora rovdjuren. De som borde se för sin trovärdighet. Men jag förstår nederlaget…även om det egentligen inte finns.
Nore för fan.
Släpp lös dina riktiga känslor inför rovdjuren i stället för att gå på faktafel som bara försvagar ståndpunkten.
Kulturen med att vara mannen som försvarar sitt hem och sin lilla hund är ju redan passerad.
Nu har jag lagt in ett inlägg som antingen tas med svar av det svåra och känsliga riktiga svaret eller också av det svar som vi förväntar oss.
Nämligen något aggressivt obegripligt försvar av något som inte finns.
Skylla på media för det mesta eller skylla på något gamalt uttalande av någon miljöorganisation. Planterad eller…
Fan..nyansera lite för er trovärdighet.
Jag är med på det. Och kommer att gilla det.
Och då först får vi en riktig dialog om det som verkligen är den springande frågan. Känslor.

MvH/-Anders

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Bleenda
0

#17 Jag är väldigt rädd om våra hundar. Kan inte släppa dom i skogen utan att vara rädd att något rovdjur ska ta dom.

Jag är mycket medveten om att bilar, isar och annat är en fara för jakthunden. Men just att hunden blir uppäten är ett skräckcenario.

För att avla på rätt individer måste vi meritera tikarna. Och det sker i skogen. Känslan av att få höra hunden ta upp ett spår och driva har försvunnit i mängder. Nu släpper man för att meritera och träning. Vi avlar på rätt små raser och utan jaktprov skulle dom försvinna.

Tror mer och mer på att det var en varg jag såg. Den har varit synlig lite här och var med omnejd.

Kan en varg hoppa in i en hög hundgård? Lo misstänker jag fixar det. Men vi har tax gårdarna som inte har speciellt högt staket. Där är jag väldigt orolig.

[Chano]
0

Den kan nog ta sig in skulle jag tro.
Men det verkar vara så att vargar har en stor rädsla för metalltrådar.
Och därför skulle det vara högst otroligt att en varg skulle ta sig in.
Men det händer ju ibland att yngre vargar som är utstötta söker sig till hundar.
Så om det var en var vid dina hundar så är det det mest troliga.
Och sälskapssjuka vargar brukar inte ta död på de han betraktar som en blivande kompis.
Sen finns det aldrig regler som är hundra% när det gäller djur.
Om en älg verkligen skulle vilja komma och ligga i din tvsoffa så skulle du inte kunna stoppa den.
Men det är högst otroligt att den gör det.
Mvh/-Anders

Bleenda
0

Börjar ungvargarna bli oroliga vid den här tiden? Idag hörde jag om fler varg obsevationer, men en bit härifrån. Dom kan ju röra sej på enorma sträckor per dygn.

Jag tycker det är lite intressant faktiskt. Och en ungvarg är jag inte så orolig för. Men börjar det kurra i magen vill han väl ha lite snabbkäk.

ANNIA
0

Jag läste en grej om vargar förut, (tyvärr kommer jag inte ihåg vart) att man ser en del ungvargar i samhälle beror, förutom vandring för att hitta egna revir, också beror på att dom lockas av lukten från hundtikar. Så det kan i så fall förklara varför man emellanåt ser ungvargar i närheten av gårdar som har hund.