Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 13118 ggr
bjorsa
5

Rovfåglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte jag kunde passa på att fråga lite om rovfåglar ,Jag stod å fotade tranor idag som nu flyttar förbi men sen rt tu tre så kom de lite rovfåglar och när dom bara svichar förbi på hög höjd å man tittar genom kameran så blir man osäker på vad de kan vara så jag lägger ut bilderna så kanske man kan få förslag ?

Bilderna är ju lite halvdana dels beroende på han som fotar men oxå att kameran bara jävlas med mig den vill inte alltid fokuser å när den väl satt fokus har fågeln rört sig ett antal meter men nog med ursäkter :-))

Vad kan detta vara ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

samma som ovan

bjorsa
0

Nästa fågel ,tilläggas kan att vi har havsörn här å jag vill ju gärna få de til det men är väl en sillgrissla :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en annan sort kanske en vråk varför inte en ormvråk ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å nästa kan de vara en örn eller är de bara önsketänkande bilden är ju usel men han har ju fingrana där på vingarna

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å en till å han har full rulle ,tillägas kan att de var inge lätt att med telekonverter faktor2,2  på kompaktkameran fota rakt upp i himmlen mkt svordomar blev de tror min kamera z5 passar bättre till sånt som e smått å nära .

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Fina bilder. Som vanligt när de kommer från dig, så jag blev inte förvånad. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bjorsa
0

#6Tack Åsa,  men fina blev dom inte för de e attans svårt att få kameran att ta bra bilder på långt håll och med en telekonverter är faktiskt lite besviken på kameran trodde de skulle bli bättre resultat men de e ju en kompaktkamera bara å fåglarna var ju högt upp i himmlen å kom med god fart över tomten så m,an hade typ 30 sek på sig att få den i fokus å de e där kameran å jag inte kommer överens men skall försöka prata vett med den idag :-)))

mvh/bjorsa

OlleA
0

Jag tycker att de ser ut som ormvråkar allihop!

Olle

bjorsa
0

#8 Men idag fick jag en örn

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=948fe923-3fb3-40ed-87e0-67b77c5bcbe8

Lägger in en här oxå när kråkan å örnen tampas :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och en till

mvh/bjorsa

Faxlin
0

#8: Den kråkan hade jag inte velat vara. Snacka om att få mindervärdes komplex.
Annars tycker jag du ska vara nöjd med dina bilder. det är inte lätt att få super bilder på saker som flyger uppe i himlen ;-) Men du har fått till dem bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Martin
0

Ser ut som vråkar de flesta, men alla är inte helt lika ormvråk. Den ena där ser ju riktigt stor ut (väldigt böjda vingar - stor vingbredd med tanke på tele och crop-faktor?) så det kan säkert vara örn.

Jag brukar ibland posta / läsa i Fotosidan.se's Fågelidentifikation, där är många duktiga fågelkännare som hjälper till.

denna sidan (Fotosidan, "Bra fågelbilder att visa") hittar ni ca halvvägs ner ett antal inlägg av Stefan Oscarsson, som visar upp hur stora skillnader det kan vara i fjäderdräkten på omrvråken så här års…

mvh Martin

bjorsa
0

#8 Tack Åsa tycker att örnbilderna blev bättre än dom tidigare rovfågelsbilderna men ändrade lite på inställningarna så jag körde på 1/1000 eller 1/800 del och sen +1  sen fick kameran sköta resten .

Tror nog kråkan tycker han är större än örnen dom har stort självförtroende som vågar sig på örnen tänk så modig skulle man vara ibland i alla fall :-)

mvh/bjorsa