Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 06-nära-staden
Läst 3741 ggr
Alexej
0

Var det här en iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopiera hit en tråd från Hittekatter. Skulle gärna veta vad det var för djur. Tror att det är en mink, svart med runda öron.

Vaknade kl. 6 för hunden blev galen. Fattade inget. Jag har sedan några dagar kattluckan bara öppet för ingång. Hunden sprang som en idiot rund i köket men katterna där var lugna men en av de satt framför kylskåpet (urgammal modell med en öppning under) och tittade dit. Jag tog ficklampan och trodde inte det är sant. En svart stor mink. Men den verkade inte rädd. Tittade bara på mig.

Men jag vet inte om den kissade på sig eller vad de gör. Plötsligt luktade det apa i hela huset, riktig illa.

Plockade snabbt ihop alla katter och låste in de i vardagsrummet med nät dörr. Sedan hämtade jag min fälla med kattmat och tog mina skåpluckor ner för att stoppa alla utgånger.

Det tog en halv timme då small fällan till. Jag tinade upp min djupfrysta bil och körde djuret till en övergiven gård en bra bit härifrån. Där finns bra med gömställe och säkert en massa möss.

Den var ganska snäll och tittade bara nyfiken när jag tog kort. Men i bilen började den få panik. Bra att fällan är stabil. Där på platsen försvann djuret snabbare än jag kunde se under ett utehus. Hoppas den klarar sig.

Nu har jag städat här, bra tillfälle att städa bakom kylskåpet och sprayat en massa doftspray.

Trodde aldrig att sånt kan hända, den måste ha kommit in genom kattluckan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Chano]
0

Jo, nog är en mink.
Du var en snäll en du.
Nu är du nog Minkarnas drottning.
Mvh/-Anders

Alexej
0

Kan det har varit en mink från en minkfarm här då? Det finns rätt så många här omkring och ibland händer det inbrott… där. Tror att den var ganska ung. Men den verkade så tam, den var mer nyfiken på mig. Men skrek när jag lyfte buren.

Hur beter sig vilda minkar och kan man se skillnad mellan burmink och vild mink?

[Chano]
0

En farmad mink kan nog se ut som en vanlig mink. (ingen expert på farmade minkar dock)
Sen så hade vi en vildmink (finns inte farmar här) som bosatte sig under garaget som blev rätt tam.
Vi matade den med fisk.
Så även en vildmink kan vara orädd.
Så att säga säkert om det är en farmad eller vild är nog svårt.
Men att den var hungrig det är säkert.
Mvh/-Anders

TinaNordberg
0

Gulligt att du tog så väl hand om den.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Maria
0

Vilken söt historia. Tur att den hamnade hos dig…

/Maria