Vinterväggen?!?!
Jag har en bekant som har fått lära sig av sin far att se vinterväggen och det är ca 2 veckor efter Mikaeli på hösten. Där syns i horisonten hur mycket snö det ska komma månad för månad. Jag undrar om det är någon här på sajten som kan se detta och i så fall berätta mera om det.
/kram Spanaren
Intressant. Det har jag aldrig hört talas om.
Mycket klokskap om naturen fanns nog hos vår äldre generation så det gäller att ta till sig allt man ser och får höra. Hörde att 50 % av att kunna spå väder skulle stämma in och det är väl inte dåligt bland all dagens meteorologi?
/kram Spanaren

Jag har hört vinterväggen som begrepp, men vanlgaste att spå vinterns väder var att titta på vintergatan. Alla spådomar på lång sikt är ju bara gissningar. Någon och några dagars prognoser går ju bra att göra med olika himlafenomen och chans att det slår in. Däremot på längre sikt är bara gissningar. Däremot kan det gågna vädret ge vissa ledtrådar om vädret några månader framåt. En del av gamla spådomar genom olika himlafenomen var nog i själva verket en sammantagen bedömning av det gågna vädret och för att kunna förklara använde man olika visbara tecken för att förklara varför man trodde vädret skulle bli.
Sommarens vindar, temperatur osv. innebär större sannolikt för vinterns väder som man idag har man fortfarnde svårt att förklara. Lång erfarenhet upptäckta av många generationer gjorde att man kunde spå vädret. Jag tror att det sedan Kristendomen fick stor makt blev lite annorlunda med viss påverkan av signaturläran och då blev det viss anvisningar från Gud även på framtida väder.
Kan hända att man också förstod sig på solfläckarnas betydelse för kommande väder, vilket vi ännu inte förstår riktigt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Detta med vinterväggen har jag aldrig hört.