Rovdjursvakt?
Jag läste för något år sedan (tror jag) men jag minns inte var, om någon som hade skaffat ett "lamadjur" som vakt till sina får. Detta skulle vara ett slags försök.
Är det någon som vet något om detta. Skulle vara roligt att höra hur det gått…
/Maria
Dom ska vara väldigt duktiga att försvara sin flock. Jag läste också om dom. Tror det var i land.

Jag tror det var ett repotage från tidningen land

Lamor fungerar toppen, håller vakt och kan tom anfalla rovdjur.
Annars är det många som testar östeuropeiska metoder att ha vaktande vallhundar med sina får.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
HEhe de spottar väl på vargarna och vad jag har hört har de en andedräkt som en drake…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
det finns en fårfarmare några mil från oss som har den ryska hunden och har haft i många år och den är enorm. även lo försöker sig på får ibland..och människor tyvärr och jag ska inte säga vad de har dom till. men det är tyvärr jättevanligt att de hämtar sig ett lamm då och då..och hunden ser ut som ett får när den ligger ihop med flocken…

#6. Jag har en kamrat som har just en sådan hund, de öär efektiva för de dödar vagen o äter upp den, det är bara en sak jordbruksverket godkänner inte någon sådan bevakning varken av lama eller dessa hundar, orsaken är att laman är inte svensk o hundarna äter upp sitt byte varg eller lo.
JAG UNDANBER MIG PERSONLIGA OCH SYRLIGA KOMMENTARER.
SAJTVÄRDEN
Hade en kompis som lite oplanerat fick en kull med herdehund. Vassa vovvar. Han tog kontakt med Grimsö, men dom var inte intresserade.
Kan tillägga att vovven inte bara försökte skydda sin flock. Den höll även på att ta sina ägare.
Lamor vallar in sin flock i trygghet.

Dessa hundar är på gång o släppa gemesamt med småhundar vid jakt för att skydda jakthunden, det kan vara en god ide, o ganska efektfull jakt blir det
#7 Men om nu detta var ett försök i Sverige (med lama alltså) då måste ju jordbruksverket ha godkänt detta.
Jag tror att jag kommit på vart jag sett det och det var i programmet "Landet runt" på TV.
/Maria

#10 Jag vet att det var ett reportage på Gävledala för 1-2 år sedan om en bonde utanför Falun som skaffade lamer som skydd för fåren.
Vore kul att få höra mer om det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....