Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2343 ggr
[Spanaren]
0

Typ av saltsten och ...

Vilken typ av saltsten är bäst för ex. älgen? Vi har haft 2 vita och en grå (för vilt) saltsten men den vita verkar smaka bäst. Sen så vill jag veta vilken höjd som är bäst att sätta stenen på plus hur takskyddet ska vara. Vi har testat med en liten tunn plåt som tak över sten och som täcker allt, sen så testade vi på ett annat förslag med endast en liten rund plåt precis över saltstenens hål med då vittrade saltstenen fortare sönder. Tacksam för bra och vettiga svar som passar in här uppe i norr/ kram Spanaren

Nore
0

#0. Jo jag har också provat saltstenar o konstaterat att den vanliga vitstenen är mer eftertraktad än den kallade mineralstenen som är grå till färgen.

Jag har gjort tak till saltstenarna av kakburkar i plast, utan att göra reklam för dessa kakor så är det perfekta i storleken, vänder dem upp o ner ett litet hål som man trär över sprinten, så är perfekta till detta ändamål, men säg inte detta till gillekakan.

Hawknestgrove
0

De blir nog glada att man återanvänder deras burkar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Spanaren]
0

Nore hur högt har du din saltsten på stören eller vad du nu har ca 2 meter eller …

Gillekakan blir salig över all bra reklam dom får *gapskratt*

Nore
0

jag brukar sätta stenen på en mindre fura som jag sågar av i ansiktshöjd o min lägnd 180, jag barkar inte av den utan låter barken vara kvar, har kommit på att rådjuren är förtjusta i denna bark när det blir lite salt, efter 5 år har du en välpolerad trädstam som passar utmärkt till trädgårdsprydnadFlört

[Spanaren]
0

Så har vi också gjort och trädstammen blir riktigt ljus och polerad av alla tungor som du så riktigt säger *fniss* Vi har till och med en kortare fura för att locka till sig rådjuren som det inte är så gott om här uppe i norr. Har du mera vettiga tips för djurens utfodring?

/kram Spanaren

Nore
0

Rådjuren föredrar att slicka på denna trädstam, o det är rätt komiskt o se dem stå på bakbenen o slicka i sig godsakerna.