Rovdjur och människan
Ett långt ett.
Min syn på det här med rovdjur och människor. Inte tänkt att starta nåt bråk, även om det säkert finns några som går i taket så är det inte min mening utan bara säga vad jag tycker. Och en minimal förhoppning att nån kanske börjar se att det finns lite mer än svart och vitt.
Jag har inget större emot att det diskuteras om rovdjur, så länge det är nyanserat och balanserat, även om detta inlägg kanske säger motsatsen.
Men jag är ganska less på vissa saker när det gäller rovdjursdiskussioner.
Om dom vore nyanserade och balanserade rakt igenom och man såg på samma sätt på alla rovdjur så skulle jag inte vara less men som det är idag så är det nästan uteslutande varg man skriver om när det gäller rovdjur. Och det tycker jag är väldigt skevt.
Björn är bevisligen farligare för människan, den är även bevisligen fler till antalet. Ändå så är det varg, varg, varg man hör om. Likaså så brukar man höra att viltstammen minskar drasktiskt tack vare varg. Men enligt wikipedia så tar björn 25% av älgkalvarna i dalarna som är det björntätaste område 20-25 björnar/1000km2. Dom tar även vuxna. Gissar att siffrorna är motsvarande över hela landet. Ändå skylls vargen för minskningen av viltet. Sen skjuter jägarna av sin ranson. Då är det väl inte konstigt att stammarna minskar.
En annan sak i skillnad mellan björn och varg. Om en björn kommer in i samhälle eller attackerar en människa så är det alltid den specifika björnen man ska ta bort. Om varg däremot tar tex får eller bara kommer travande genom ett samhälle så ska flera vargar bort.
En annan sak som rovdjursmotsåndare låter bli att se. Människans roll i det hela. Jo människan har en väldigt stor roll i det hela. När vi människor går ut i skogen så "kräver" vi att djuren ska hålla sig på avstånd. Varför då. Det är deras hem som vi blir att inkränkta i.
Vi kalhygger områden som gör att dom måste flytta för att hitta ny boplats/revir och jaktmarker. Vi hugger även ner skog för att bygga nya bostäder och vägar osv och även där så måste djuren flytta på sig. Är det då konstigt att dom emellanåt kommer in i samhället. Det är ju människan som många gånger tvingar dom till att flytta på sig.
En sak som lär få en del att gå i taket gäller ersättningen som boskapsägare får. Jag tycker även det är snedvridet. Det går att förebygga så att man minimerar risken för att boskapsdjuren tas genom tex bättre staket. Men jag kan inte påminna mig att jag hört/läst om en enda gång där varg tagit djur där det funnits ordentligt staket.
Så varför ska boskapsägare få ersättningen för tagna djur när dom inte gjort ett skvatt för att skydda sina djur. Om dom gjort allt dom kan så ska dom självklart ha full ersättning. Men om jag förstått det hela så får alla samma ersättning oavsett om dom försökt förebygga eller inte. Tycker jag är bakvänt för det sänder ju signalen till boskapsägare "Att ni behöver inte skydda era djur för ni får ersättning i alla fall". Alla vet väl vid det här laget att vi har rovdjur så varför försöker man inte skydda dom bättre när det nu går att minimera riskerna.
Hundar är lite annorlunda. Jag tycker med tanke på att det finns så många duktiga människor så nog borde väl nån kunna uppfinna nåt som gör att hunden är skyddad när den är ute i skogen. Inte vet jag vad som skulle funka men kanske en lukt som gör att vargen går undan när den känner den men inte stör annat vilt. Nåt borde det gå att komma fram till.
För min del, om jag vore boskapsägare så skulle jag förebygga så långt jag bara kan. Det är självklart för mig precis som det är självklart att jag förebyggt så långt jag kan för att inte få in inbrottstjuv. Det är sån jag är. Vet jag att situaion A innebär problem så försöker jag alltid luska ut en lösning så jag slipper problem när jag kommer dit, Men vi är alla olika.
Jag är ingen vargälskare, är helt ok att börja jaga dom när stammarna är tillräckligt livsdugliga och minimalt med inavel för alla vet att ju mer inavel det är desto större är risken för sjukdomar och ändrat beteende och det gäller både människor och djur.
Sen finns det en annan sak jag är lite förbryllad över. Varför ser inte jägare rovdjuren som en tillgång. För dom allra flesta rovdjur tar sjuka och svaga indiver som byte (alltså ute i skogen) så det betyder att dom djur som finns kvar för jägarna är friska och starka.
När ett djur (oavsett tamt eller vilt) ändrar beteende så till 99% beror det på oss människor. Så varför vill inte motståndarna se människans del i det hela. För den delen finns.
Vet inte varför man gör skillnad på björn och varg om det beror på att björn är förebild för teddybjörn som i sin tur är kramgoa och mjuka, medan vi alltid använt vargen som skrämseldjur.
Det har faktiskt gått så långt att jag oftast bara läser första inlägget i trådar om rovdjur (för att se vad den kommer handla om) för jag vet på det stora hela vad dom kommer handla om i alla fall. Att vargen ska bort och då på det stora hela så ska alla utrotas. Jag tycker att rovdjursdiskussioner är väldigt skeva eftersom dom nästan alltid bara handlar om varg fast björn faktiskt är farligare för människor och i större antal.
Jag tycker att rovdjuren hör till vår fauna precis lika mycket som alla andra djur.
Ja den som orkat läsa ända hit vet nu vad jag tycker och tänker om rovdjur och dom diskussioner som förs på olika fourm, inte bara iFokus.
#0 Ta inte illa upp nu, men du får nog läsa på lite till, innan du skriver nästa inlägg
Och snälla, inte så långa.

Jo jag har läst igenom hela ditt långa inlägg, vist fins det lite som stämmer i det, men sen fins det saker som du inte har en blekaste aning om, tillexsempel om rovdjursstängsel o angrepp på tamboskap, o vilka kostnader det blir för uppfödare o mycke pappersarbete som man inte får en sikin för.
Vist kan det finnas rov på våra skogar över hela landet o inte bara vissa delar, skulle det komma nära slottsskogar o parker då är de snart borta, för där är de obekväma.
Nej för det skall komma till någon rimmlig förklaring, så skall vi börga från börgan var dessa djur kommit från över en natt, innan har de varit osynliga de har dimpit ner som ufo, då tror jag att det går o få en debatt med rimliga gränser.
Sen att det debateras varg det håller jag med dig, men det är de vi jägare o naturfolk råkar ut för mest, sen är det en sak till de är fullkommligt orädda också onormalt för ett vilt djur.
Men som du vet så är det inte lönt att ytra sig på denna sait för oss jägare, men du ligger nog mycke bra till så fortsätt så länge det är öppet. MVH Nore
På en del punkter tänker jag annorluna men det är ju personliga tankar som knappast skulle förändra din syn. Och inte föra samtalet vidare heller.
Det finns dock ett sakfel i det du skriver.
Varg - ren.
Det jag sett av vargrivna renar, och varg som jagar ren så spelar det ingen roll om renen är svag eller stark.
När den vill jaga och träffar en ren så försöker den ta den oavsett kvalla på renen. Och lyckas ofta.
Även om det är en sanning med modifikation. För är det en flock som hinner förvarnas och springer iväg så ryker den som är sist.
Åtminstone i snö. Om jag nu ser till vuxna renar.
Det här har jag inga vedertagna belägg för utan det säger jag av erfarenhet när jag spårat varg i renland.
Älgar, då ryker ju kalven först.
I Canada är en liten annorlunda sitts tror jag. Här tar renskötaren själv hand om "dåliga" renar. I vilda renflockar t ex i canada finns svaga renar som då faller först.
Ett mycket sansat och tänkvärt inlägg av Annia tygger jag.
Och du behöver inte alls läsa på för att uttrycka en åsikt eller tankar. Du har full rätt att tala, det har alla.
Sen efter det kommer ju naturligtvis konspirationsinläggen, dom kommer bara för att försöka få tråden att spåra ur och är lite sent ute eftersom dom aldrig kommer att föra diskusionen vidare i något bra klimat. Och det oavsett det har planterats eller ej.
Mvh/-Anders
#3 mycket bra inlägg Anders ! 
Annia skriver ett väldigt tänkvärt inlägg. Som jag skrivit i ett annat låst inlägg, så är jag ingen vän av rovdjur i min närhet. MEn att gång på gång se dessa tjatiga diskussioner om varg, som förr eller senare alltid spårar ur, varför vet jag inte, är otroligt tråkigt.
Ingen hänsyn tas till våra Skrivregler, utan pang på rödbetan, kasta s**t hej vilt och egga upp en hätsk stämning.
Diskuteras björn, räv, mård eller järv, så sker det i lugna ordalag.
MEn varg? Då går det tydligen inte att diskutera sakligt. Vilket gör mig så ledsen, då jag inte har lust att stänga ute folk här, som för övrigt har stor kunskap.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, tänk att varg är ett sånt ömtåligt ämne..
Det bästa för alla är nog att det drivs i en egen sajt, precis som Gunilla skriver..Jag disskuterar gärna rovdjur, men i en lugn å saklig disskusion. Vi tycker så olika om dessa rovdjur, liksom vi tycker olika om mat osv…Så låt oss stanna där, skaka vacker tass..Å acceptera att vi inte är lika i våra synpunkter..Catfoot..
Ja, om man scrollar ner nedanför inläggsrutan här, då kan man faktiskt klicka på skapa en egen sajt.
Skapa en egen sajt Skapa en egen iFokus-sajt om ditt intresse.
Svårare är det inte.
Bleenda du får gärna tala om exakt vad jag ska läsa på extra om för jag har läst en hel del genom åren. Så vad har jag missat enligt dig.
Nore när det gäller kostnader för tex viltstängsel. Varför inte ta den engångskostnaden och pappersarbete en gång istället för att gång på gång riskera sina djurs liv. Och då dessutom få extra arbete att ta hand om dödat djur och ev inköp av nya. Jag tycker det är bättre att förebygga så slipper man en massa tråkigheter och det extra jobb som blir då ett djur dödats.
Chano när det gäller ren så har inte tagit med dom överhuvudtaget för jag vet att det är lite speciellt där. Vad ska tex ren klassas som vilt eller tamt för båda passar. Vilt för att dom strövar fritt över stora områden. Tamt för det finns ju ägare. Sen går dom ofta i större flockar än tex älg vilket gör att rovdjur oavsett slag har då lättare att få fatt i en.
Och när det gäller svaghet/sjukdom så ligger det ju i ägarens eget intresse att ta bort dom just för att dom vill ha friska starka djur som fortplantar sig. Och om ägaren själv inte tar bort sjuka/svaga, det kanske finns en baktanke med det också. Att det är bättre att rovdjuren tar dom än dom friska/starka. Vet inte om det är så utan bara en tanke.
-
Det jag är mest intresserad av är att få veta varför aldrig björn diskuteras på samma sätt som varg. Björn är det största rovdjuret vi har och det har attackerat och dödat människor men man hör aldrig samma tongångar när det gäller björn.
Och det visas ju också gång på gång när björn tex finns i närheten av ett samhälle ute på en åker och äter. Människor åker miltas för att se och ta kort. Och det är så puttenuttig. Vore det en varg så skulle tongångarna vara andra. Då skulle ropen komma att den måste skjutas och inte bara försökas skrämmas iväg som dom oftast försöker med björn.
Att man som jägare eller naturvän oftare träffar på varg tycker jag inte helt kan förklara varför det är sån skillnad i synsätt på dom två. Alla djur är olika och vissa ser till att ha större avstånd till människan än andra djur.
Och om man oftare träffar på varg kanske beror på att man är närmare deras lya. För många andra vilda djur har ingen speciell boplats utan vandrar runt ständigt och jämt så dom kanske helt enkelt bara flyttar på sig när dom känner av människor medan dom som har fasta boplatser stannar kvar och vaktar det.
Annia.jag tycer att det är bra skrivit.
vargen är väl det djur som mäniskan är mäst rädd för.
N Halland så är det Lo o Vildsvin som är i gång..O Vildsvin är inte o leka med..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hoppsan, hoppsan. Här hettar det till?!
Annia, du sätter fingret på något som jag tror är viktigt att förstå. Rädsla är inte alltid rationell. Ibland är man rädd för saker som i relation till mycket annat egentligen inte är så farligt.
Jag var ute i skogen och gick idag. visst kan mörkret upplevas som otryggt men största faran jag har utsatt mig för de sensate dagarna var när jag korsdae en gata härom dagen och en medelålders kvinlig bilist visade sig vara ovetande om att man ska ge fotgängare företräde vid övergångsställen!
Fullständigt livsfarligt när den ena bilen stannar och släpper över en och halvvägs över gatan märker man att det tänker inte den andre mötande bilisten göra. Jämför man bilar och björnar så ser man vilka som orsakar flest skador och dödsfall, ändå är folk i regel inte rädda för att gå på gatan.
Sukram jag kan tänka mig att det beror just på rädsla och som jag sa så när man tänker på björn så blir det ofta så att man kopplar det till teddybjörnar och dom är ju inte farliga.
Så rädlsa kan nog mer förkara varför man gör sån skillnad på de två största rovdjuren vi har.
Med tanke på ditt sista stycke.
Alla rovdjur är revirbundna.
Björnhonor är väldigt stationära.
Rovdjuren som växer upp drar långa sträckor för att hitta eget revir och partner.
Likaså människan:)
När man ser ett rovdjur så är det svårt att säga om det är ett rovdjur som är i sitt revir eller en som passerar.
En björnhanne på 4½ år kan väga 200 kilo och fortfarande vara på väg att söka revir.
Så det är svårt att veta om man möter ett djur i dess revir eller ett djur som passerar.
Nu till din egentliga fråga.
Nu har vi bara genomspringande vargar här lappland, och har alltid haft.
Björn däremot har vi mer av och dom möter man nån gång då och då.
Jag håller med om att om jag hade vargar i området skulle jag inte ens bry mig om att vara försiktig.
Med björn får man ibland tänka sig för och inte ta allt förgivet. Men dom jag mött har alla sprungit bort.
Kanske speciellt i idetider ska man vara försiktig.
Jag har fått för mig att vargen är illa omtyckt därför att man är rädd för den av någon outgrundlig anledning. Samt att man säger att den tar jakthundar och att människan slåss om samma byten.
Björnar tar sällan hund om inte hunden är klumpig.
Och då är det just vid björnjakt.
Alla rovdjursarter går någon gång in och tar tamboskap.
Den enda större skillnaden mot andra rovdjur är hundförlusten vad jag förstår.
Så det borde vara jägare med hund som borde vara mest emot varg på sina marker.
Och det verkar väl också som så är fallet.
Mvh/-Anders
Chano jag som var otydlig. Vet att dom flesta rovdjur är revirbundna. Men jag tänkte mer på typ sovplats. För vargar, åtminstone när dom har ungar, brukar ju ha speciella lyor och om man kommer i närheten av lyan så går dom kanske inte undan på samma vis som om man träffar på dom nån annanstans ute i reviret. Om dom inte precis dödat ett byte då går dom nog inte heller undan.
För sånt beteende kan man ju även se på en del hundar. När dom är hemma på gården och det kommer hundar eller för den delen människor så är dom mer vaktande/hotande ju närmare gården man är. Men om man träffar dom på mer neutral mark, även om det är inom deras domän, så är dom inte alls så.
Precis som även människan att man är mer vaksam/vaktande när man är nära hemmet än en bit ifrån.
Var ju ett program på tv för ett tag sen där dom skulle försöka få se varg. Trots att dom hade sån där pejlingsutrustning så kom dom aldrig i närheten av vargen (som hade sändaren) den höll alltid ett visst avstånd. Och det gick att se hur den rörde sig i förhållande till dom som leta efter den.

#9. Det händer att rov går igenom även dessa staket som är uppsatta enligt riktlinjerna, lantbrukaren får en ersättning för det dödade djur, men arbetet runt att forsla bort o gräva ner eller bränna får man göra gratis, under den tid detta tar, är det annat arbete som blir lidande.
Oki doki.
Har jag ingen aning om. Men vad jag vet så är det väl bara björnhonor man behöver söva för att märka ungarna. Inget annat rovdjur.
Man brukar när man märker ungar i lyor vänta tills föräldrar är ute och pysslar med annat.
Är det en lya så gömmer dom sig väl där.
kryper man in där så förmodar jag att man får på näbben.
Att passera en lya kan knappast vara farligt.
Mvh/-Anders
Nore jag vet att om ett rovdjur vill in i en hage så kan inget staket i världen stoppa det. Men har man ett ordentligt staket så har man åtminstone minimerat risken. Har man inget så är risken att man får göra samma arbete med döda djur fler gånger än man skulle behöva.
Chano blivit lite missförstånd. Ligger på mig, har lite svårt att formulera mig riktigt alla gånger. Ska försöka utan att krångla till det än mer.
Jag tänkte mer på när är chansen störst att man får se en varg när man är i skogen och deras revir. Det borde ju rimligen vara vid ställen som den anser behöver skyddas på nåt vis. Tex en lya när det finns ungar, tror nog att om det finns ungar där att vargen håller sig mer i närheten för att ev kunna skydda ungarna. Sen tror jag att det även finns större chans att se en varg vid ett färskt jaktbyte för den vill nog inte att nåt annat djur ska komma och ta maten.
Att jag tog med det om tv-programmet var mer att försöka illustrera att vargen verkligen går undan när man är ute i skogen.
Vet inte om det blev nå bättre förklaring, börjar bli lite trötter. Setat alldeles för länge vid datorn nu. Så dags att logga ut och göra nåt annat.
#2 Oavsett om man är jägare eller naturfolk, så ifrågasätter jag en punkt i ditt inlägg. Att det verkligen är vanligare att se varg än björn. Stämmer det? I vilket län? Eller i alla län?
Jag har förvisso närmre till närmsta vargrevir (aldrig sett den, bara hört den, men det var 10 år sedan) än vad jag har till björn (vad jag vet) men sett på ett genomsnitt i hela Sverige så tror jag att folk ser björn oftare än varg.
Annia: Visst kan man minimera mycket med staket men en del tamdjur går åt till kungsörn och i vissa sällsynta fall andra rovfåglar vilket inte staket skyddar mot. Men visst, det ligger lite i eget intresse att försöka göra så gott man kan runt sitt eget.
mvh Martin
Annia
Jag tror du svarat på frågan själv nu.
Samt att det finns växlar i ett revir där vargen oftare passerar.
Sist vi hade revirmarkerande vargar här så passerade dom ett ställe mellan en brant och en älv med rätt gämna mellanrum.
Ibland varannan dag men ibland kunde det ta en vecka innan dom passerade. Hade man suttit där hade man fått se dom innom en vecka.
Mvh/-Anders
Jag är inte rädd för rovdjuren. Därimot tycker jag dom hör till den svenska naturen.
MEN jag tycker det är tragiskt då vargen tar en älskad jakt och familje medlem.
Det håller på att provas ut skyddsvästar till hundar. Om ni ser en liten dinosarie lunkandes i skogen behöver ni inte bli rädda
Det är bara en hund med skyddsväst
Det finns olika, men den senaste som Grimsö visade i tidningen var en väst med taggar på ryggen. Ganska klumpig, men det går framåt.
Jag var i skogen hela dagen igår på jakt. Vid en liten gård mitt ute i skogen såg jag lösgående får som stog och åt hö som var utlagt. Kommer vargen förbi där så tar han garanterat sej en munsbit. Nästan så jag tyckte dom kunde skylla sej själva då, ägarna. Men när man sätter upp höga stängsel med el och vargen ändå tar sej in, hur sjutton ska man då bära sej åt?
Jag såg en varg mitt på dagen mitt i vår lilla by. Den hade varit på väg in till mina hundgårdar. Jag har en kompis som inte vågar släppa ut sin hund i trädgården för han har ofta varg hos sej. Andra kompisar som har varg i sina trädgårdar. Men i skogen är dom nog ganska svåra att se.
Vet alla vad Grimsö är? Det är en forsknings station här i närheten. Dom märker varg och andra vilda djur. Jag var där på en guidad tur och talade lite med guiden/forskaren. Jag frågade om det stämmer att vargen tar svaga sjuka djur. Det gör dom, MEN även fullvuxna friska tjurar i sin bästa ålder.
Vi ska nu lägga ner vår lyckade avel på stövare. Det finns snart inga köpare längre. Vart tar då den rasen vägen? Det är såna här följder det blir.Ledsamt. Man kan knappt starta på ett prov utan hot från vargen. I helgen fick dom avbryta ett elitprov på grund av det.
Äsch, jag glömde tillägga att jag inte längre är medlem i svensk natur.
Bleenda synd att du inte längre är medlem.
Håller med dig att det är tråkigt när rovdjur tar hundar.
Vad kul att höra att det faktiskt håller på att tas fram nåt sorts skydd för hundar även om dom är lite klumpiga nu i början så hoppas jag för alla hundägares skull att det blir nåt som är väldigt smidigt i slutänden.
När det gäller varg och hund möten i samhället. Så tyvärr så är ju vargen nyfiken av sig när den känner lukten av hund och tydligen speciellt tikar.
När det gäller dom där lösgående fåren i skogen, det är ju att be om problem. För som påpekats så finns det ju även andra rovdjur än varg som tar andra djur.
Som jag skrev till nore att vill ett rovdjur verkligen in i en hage så tar den sig dit. Och då spelar det ingen roll hur bra staket man har. Men har man ett så är ju chansen i alla fall större att den låter bli.
Och visst tar vargen även friska starka djur, men rovdjur är inte dummare än att dom gör det så lätt för sig som möjligt och då ryker dom sjuka/svaga först eftersom dom är lättast att fånga. Men finns det inga såna i närheten så tar dom naturligtvis det dom får tag i.
Chano kanske det kanske. Men jag vet inte 100 hur vargen beter sig utan går mycket på hur jag vet att andra djur gör.
Jag skulle faktiskt vilja sen en varg och även björn. För jag tycker det är vackert (i brist på bättre ord) att se vilda djur (oavsett slag) i sin rätta miljö. Djurparker i all ära men det är inte samma sak.
För nästan 30 år sen så hade jag som nöje att åka ut på skogsvägar flera kvällar i veckan för att kika efter djur. Såg både älg och rådjur. Ett par gånger hade jag förmånen att få se älgkalvar och rådjurskid som inte var många dagar gamla. Det är inte nåt man får se särkskilt ofta, när man bara är i skogen då och då.
Det jag blir så förtvivlad över, är att de flesta inte ser vad vi utsätts för. Inte förrän dom själva blir utsatta.
Folk tror att det bara är jakthundar som stryker med. Dumma jägare som släpper sina hundar. Men det är även sällskapshundar.
Jag ska beställa tid och åka till Kolmården och bekanta mej lite med varg. Se hur stora dom är, deras beteende, tassavtryck mm. De är i och för sej hyffsat tama och jag kommer få betala 800kr för en timmaes besök.
Om man går in på www.vargobs.se och tittar på kartan över vargens utbredning så kanske folk kan förstå lite mer.
Nu har ju den sidan kommit till för att vi i tid ska kunna hålla undan hunden. Men nu börjar idioter missbruka det till att spåra upp vargen. Och så blir vi av med det hjälpmedlet också.
Bleenda jag förstår dig och andra hundägare. Och jag tror nog att dom flesta förstår er situation, kanske ligger mer åt det som gjort att jag startat den här tråden. Att många tycker att det är sån skev debatt när det gäller rovdjur och det gör att många inkl mig själv blir att slå bakut till slut.
För för min del så sätter jag människoliv högre än vilket djur det än är. Även om jag förstår att det tragiskt för den hundägare som mister sin hund det skulle jag tycka om jag själv hade en hund som blev dödad av varg. Men det är så sällan (kan nog säga aldrig) man hör samma tongångar gällande björn inte ens när en björn dödat en människa. Och det gör mig så less.
Och tyvärr när det kommer nåt som ska hjälpa dom som har hundar så finns det idioter som missbrukar det i helt annat syfte. För jag skulle inte alls ha nåt emot att det finns typ kartor eller telefonservice eller nåt så att tex jägare kan se om det finns rapporterat varg innan dom går ut.
Även om inte ens sån service är 100% då vargen kan röra sig ganska långt på kort tid så det ju bättre än bara gå ut helt i blindo.
#26 Jag förstår absolut dig/er. Jag förstår alla som mister en vän. Vet inte om du syftade på mig heller, men vill klargöra min inställning så att ingen sitter och tror jag tycker det är kul när folk eller tamdjur går bort i förtid.
mvh Martin

Hej på er debatörer, har nu kommit hem från trakter rut bleendas rivir o mitt, tisdag den 26/1 09 kl 10 förmidag 2 vargar finnåker vid ett jaktorn en av dessa var märkt med halsband, jodå de lever fortfarande.
jag har läst igenom vad ni skrivit o en del håller jag med menas andra inlägg förstår jag inte mej på riktigt, eftersom jag är en av dessa som drabbats o av detta rovdjur.
Det här med att de tog bort detta att kunna följa vargen, o det var orsak att risk för tjuvjägare hadde koll på dessa signaler, det tror jag inte på ett dugg, utan dessa vargar de följde som var märkta o var de fans, det kanske var svårt att förklara varför det gjordes iaktagelser på vargar på helt andra platser än vad de visade, ett bevis på att det fins många fler individer.
Nore det är väl självklart att man kan se varg även på annat håll. För jag har svårt att tro att dom märkt alla vargar som finns med sändare. Och det är ju bara dom med sändare som dom kan ha koll på.
Och ibland så är det så med teknik att den slutar fungerar så även om en varg har en sändare så är det ju inte säkert att sändaren i sig fortfarande fungerar.

Jo vist kan tekniken sluta funka, o även dessa pejlhalsband, men ser man en individ med ett brunt halsband som är 6cm brett så är det trevligt o iakta djuret, det fins många som inte är märkta.