Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 1719 ggr
Nore
0

JRF debaterar

Om allemansrätten o hur folk inte rättar sig efter denna lag utan med gott mod rider på att det är allemansrätt.

Läste om hundklubbar som är lägger upp träning under jakttid ridande hästägare som rider när marken är som mest känslig.

Skulle det fungera med en åtstramning på allemansrätten?

corabora
0

Eftersom det är jakt på något större delen av året är det svårt att lägga kurserna utanför jaktiderna. Men om JRF menar att de lägger kurserna på områden som det pågår jakt på så är det mer samarbete ni behöver.

Tror inte att allemansrätten behöver stramas åt i denna fråga eftersom hundkurser är en organiserad verksamhet och allemansrätten inte gäller då utan de måste ha markägarens tillstånd. När det gäller ridning så kan du läsa detta.

Det rätta är nog att informera och utbilda om vad som gäller i allemansrätten samt att hela jägarkåren lär sig och accepterar att det finns fler som vill vara i naturen, med samarbete, komunikation och information går det att lösa det mesta. Det går inte att hävda att så har vi alltid gjort och så ska det vara. Skulle jag höra sådant hemma stänger jag av vattenpumpen så att de får borra egen brunn till slaktladan.

De första veckorna av älgjakten tränar jag hundarna efter skymningen för att störa så lite som möjligt och sedan hoppas jag på att jägarna berättar för mig om det pågår eftersök och vilka områden de är i på helgerna så vi inte stör varandra.

Lär JRF ut allemansrätten i sin ungdomsaktivitet så att dessa barn kan lära sina kompisar vad som gäller?

Hawknestgrove
0

Ja mer upplysning vore på sin plats. MEn att säga att jakten pågår nästan hela året, är väl att ta i. Ok, ska du följa all djursorter, så för all del. Men det är väl inte alla som hänger med på allt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#1. Nej inte största delen av året, men det har utökas tack vare att et fins vilt som får jagas året runt vildsvin mårdhund vitsvanshjort så vist har jakten utökas, med allemansrätten är en rättighet men också en skyldighet för den som utnytjar den, att vårda naturen, ta ett exsempel vid en större rastplats vid en eropaväg i sverge, tomma plastpåsar o glasflaskor o tomma förpakningar, men varför är det inte så i de länder som inte har allemansrätten, just så är det att det är så stränga straff på att inte visa hänsyn i naturen.

Du nämner o visar vad det står om ridning, vilka följer dessa regler ingen gör det, det är stor bedrövelse o se hur många av våra viltstigar blir sönderidna o våra skogsvägar blir sönder trajade av hästhovar.

Sen att du kommer överens med jägarna däruppe, så är det här också vi kommer hur bra som helst överens med boende på orten, de vi inte kommer överens är när det inte går o ha en vetig dealog med folk som tror de kan göra hur som helst på grund utav denna lag

corabora
0

#3 Jag tolkade dig som att ni har problem med de som hänvisar till allemansrätten men inte följer den. Det är inte allemansrätten det är fel på utan att det är svårt att få de som missbrukar den straffad.

Nore
0

# 4. just så är det, o det är inte lönt o försöka att göra en anmälan för det blir bara nedlakt o avslutat.

Jag har inget om dessa ridande jänter rider när det är känligt i markerna o inte det blir upptrampat, inga bommar kan stoppa dessa, är det så det är hinder så går det aldeles utmärkt o rida runt hindret.

Så det jag menar att det skall vara mycke hårt straff på överträdelse i allemansrätten om den missbrukas

Hawknestgrove
0

JAg vet inte om det håller rent juridiskt, men här hade vi problem och när man rider mer än två hästar, så räknas det som kommersiell drift och då får det inte ske. Vidare, så är det faktiskt så enkelt, att " Inte störa, inte förstöra". OCh ärligt talat, hur kan du rida i skogen utan markägarens tillåtelse, utan att förstöra? Jag är själv inte markägare, men bor ihop med en och jag håller med, inga hästar i markerna, tack. OCh definitivt inga som går promenad med sina lösa hundar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....