Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikettvårt-samhälle
Läst 2887 ggr
Magi-cat
0

dun(o)täckt...

Har ni sett på TV om hur de "skördar" dun? Dvs rycker av dunet på levande fåglar, om och om igen, ren tortyr. Jag kunde inte med att titta på det, men man kan inte undgå att höra….

Fast det är ju inget nytt, det här har varit känt länge, men nu blir det, äntligen, uppmärksammat. Hoppas verkligen det leder någon vart, dvs att man slutar plåga djuren…

Själv har jag inte köpt dun på många år, pga detta.

jag tror inte man mår bra av att använda något som inneburit en sådan plåga.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

catfoot
0

Ja, visst är det skrämmande vad dom gör med våra djur..allt för att vi människor ska vara fin eller i detta fall varm..Kommer aldrig i hela mitt liv, köpa nått mer som innehåller dun..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Martin
0

Det finns ju egentligen ingen anledning att sluta använda dunprodukter. Det viktiga är ju dock, om man bryr sig om etik och moral och djurens lidande, att man gör det från ställen där det inte sker på detta sättet. Om sådana ställen finns vet jag inte. Och jag har å andra sidan aldrig funnit behov av något med dun i så jag har inga sådana produkter.

mvh Martin

Nore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vid första anblicken blev man förfärad o tyckte det var avskyvärt på alla sätt. Men sen läste jag lite mer av detta, o fick se att de höjer värmen så dessa fåglar börgar rugga som det heter när fåglar får sommarskrud, o vad vill jag komma med detta, jo att det ser nog hemskare ut än vad det är.

Är ägare skälv av trimmhundar som man rycker pälsen på, är detta också djurplågeri då, eller kallas detta för hundvård.

Så detta såg otrevligt ut på bild, o det var också meningen av media, för att det skulle väcka avsmak för detta matrial, vad är det härnäst som kommer att vara medias skoop.

catfoot
0

Ja, tycka vad man tycka vill..Men för mig är detta djurplågeri i allra högsta grad…Sen kan man ju vinkla å vrida allt så det blir positivare..Men att höra fåglarnas skrämda skrik, räcker för mig..Inget mer dun här…

OT/Snyggt ....

Nore
0

#4. Nu vet jag inte om du försökt lyfta en höna eller gås o den är tyst, jag har alldrig lyckas med det, o jag har hållit på med djur i många år.

Om man kommer in i ett hönseri o gåshus så är det ett evigt skrikackel o likaså i gåshusen, men det förekommer inte något djurplågeri, men jag håller med om att det såg illa ut.

catfoot
0

Ja ,som sagt tycka vad man tycka vill..Du ser en helt annan sida än vad jag ser…Sen om gäss å höns kacklar å skriker, har för mig inget med detta att göra. I mina ögon sett..

OT/Snyggt ....

Magi-cat
0

jag kan då rakt inte fatta hur någon kan försvara detta!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nore
0

# då måste jag fråga dej, när jag trimmar min hund genom rycka pälsen är det djurplågeri.

Jag försvarar inte detta, tyckte det skälv såg otäckt ut.

catfoot
0

Har inte ens nämnt din hund..jag pratar om fåglarna som blev dunryckta på TV;n..

OT/Snyggt ....

Puma77
0

ja inte trimmar vi våra hundar så de blir alldeles kala på sina ställen. Nej tack för dessa dunsaker. De jag har får vara, är inte så mycket tack o lov. Men skadan där är redan skedd däremot så inget nytt framöver om inte saker och ting ändras.

//Pia

Nore
0

#10. jag håller med att inga dungrejer här inte, o har aldrig varit ägare av något sådant.

heliotropes
0

Jag har inga dungrejer, så när man fick veta detta så är jag glad för det. Jag har alltid trott att dun har tagits ifrån döda djur, så chockartat tyckte jag att det var att få veta detta.

Eva // medarbetare på Perser

Puma77
0

Jag har bara två kuddar oc de är de bästa jag haft. Köpte aldrig någon dunjacka eller väst även om jag har tänkt det många gånger men idag är jag glad att ja aldrig gjorde det.

//Pia

ElisabethA
0

Jag äger inga dunkläder/täcken eller dylikt, men jag har precis fått en dunsovsäck i present Obestämd Jag hoppas att dunet i den är plockat på ett mer "humant" sätt för jag blev verkligen illamående av att se reportaget på tv… Precis som #12 har jag också alltid trott att dunet som finns i täcken,  jackor och andra dunprodukter plockats från döda gäss…

karins
0

Hoppas nu att dom gör något åt detta djurplågeri, och bojkottar dun som plockas på levande gäss. Har både dunkuddar och dunjacka, nu vet jag inte om jag vill använda dom längre :(

catfoot
0

det jag känner med dunprodukter..att tex. täckerna jag har, det har redan hänt..då visste jag inte detta..

Men man kanske påverka med att inte köpa nya dunprodukter, att bojkotta allt sånt..Ja, min tanke runt det hela..

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

JAg såg inte själv programmet, men ska kolla på datorn. Vi var som sagt på besök hos bekanta i går, jägarfamilj de med. De förfasades av detta djurplågeri. Det ska även vara så i programmet, at man fick se, att när skinnet gick sönder på de arma djuren, så syddes det ihop med nål och tråd och slutstationen för dessa arma gäss var ju att bli tvångsmatade för gåslever…

Så att likna det med att trimma strävhåriga hundar, nä, icke. Nore, du syr väl inte ihop skador på dina hundar med valig nål och tråd?JAg har vetat om detta länge, och är glad att det äntligen lyfts fram. Det är bara vi konsumenter som kan göra något åt det, dvs gå in i butiken och fråga HUR dessa dunprodukter har framställts.

Ok, jag erkänner, jag har en dunjacka. Har fått den i present för ca 10 år sedan, använder den de få gånger det är riktigt kallt, dvs under 15 grader. MEn då blir det oftast scooteroverallen i stället. Så slipper man frysa om rumpan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Här är länken till aftonbladet.

Kanppast något man  liknar det man gör med strävhåriga taxar i alla fall.Gråter

Hawknestgrove
0

Bjornen
0

Jag har flera dunkuddar men det är egenhändigt plockade anddun av mig själv eller av mina föräldrar. Naturligtvis från döda fåglar.

Jovisst kan många djur skrika av rädsla och inte av smärta. Men i dessa fall var det lite annan ton på skrikande. Det var i högsta grad av smärta tillsammans med lite rädsla. Vår svenska djuretik måste gälla även våra importerade djurdelar. Men problemet är väl att det skulle så gott som betyda importförbud. Tyvärr finns det många olika vidriga djurhanteringar som inte tål att synas. Faktiskt är det bra att inte allt visas.

Visst förekommer djurplågeri även i vårt land. Jag bodde ju granne med en av de största djurplågarna i vårt land. Han hade ett antal djurbesättningar med totalt över 500 nötdjur som mer eller mindre fick sköta sig själv. Dessutom hade han uppbackning av myndigheterna och därför tog det så lång tid innan han stoppades. Det  har nu gått några år sedan och nu har jag vettiga grannar igen.

Hawknestgrove
0

Nästa vecka kommer det från Kina.

Ja finns bara ett sätt att stoppa detta och det är att låta bli att köpa.

OCh tyvärr, allt kanske inte ska visas. det kan tyvärr ge uppslag….