Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 21-jakt
Läst 3643 ggr
Anders 50
0

Är du jägare ?

Jag har bara varit medlem här i 4 mån och har under tiden räknat ut att vissa personer här är jägare. Men det finns en del som jag tvekar på, eller kan det vara så att alla inte vågar erkänna att de är jägare. För ev. framtida artiklar/trådar om t.ex. jakt, vapen, hundar och utrustning, så vore det intressant att veta hur många jägare det finns här på iFokus. Det blir ju ännu roligare om man har en aning om hur många vi är. Alltså…. Är du jägare ?

OBS ! Åsikter för-emot jakt undanbedes på denna tråd !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

Bra tråd.

Nja, både ja och nej. Jag gör allt utom att hålla i avtryckaren. Jag är med och föder upp jakthundar. Umgås med jägare. Är gift med en jägare och har uppfostrat 3 jägare. Går lite viltspår och tränar unghundar i skogen. Men skottet sköter jag med en kameraSkrattande.

Får jag räknas?Obestämd

Sukram
0

Trodde det skulle var en omröstning i tråden? Jag är inte jägare. Hade iofs tankar på att ta jaktexamen i min ungdom men närsynt och darrhänt som man är så var det tur att jag avstod.

Nore
0

Jag är jägare o har jagat sedan 1964 när jag börgade med en hagelbössa model kaliber tolv o märke mossberg, sen har jakten varit med sen tidiga barnsben, o kanske till förtret för mina föräldrar som inte fick gå till skogs skälva.    Min första hund var en blandras hammilton o bigel en jäkla bra hund på hare o räv o kunde ge sig till o skälla lite på grävling också.   Men senare år har det varit mycke tax både slät o srtävhår, blandade jaktintressen från idioter som jagar hur länge som helst, o till dem som kör drev på 30- 40 minuter perfekt för min smak.  

vad jag jagar älg rådjur räv lo tjäder o orre o bäver o hare men det har varit lite tunt av den så vi har haft jaktstopp på den, sen har jag varit med på björnjakt i dalarna men inte sjutit någon skälv, vi har fått in gris på våra marker för något år sedan ett nytt jaktbart vilt som är svårjagat o bör ha stor respekt för dessa, min inställning till rov, skall finnas men i begränsat antal o inte på min mark, det som frågades om det är jägare som inte vågar tala om att man gör det, förstår verkligen de som tvekar, det fins grupper i sammhället som är i mot oss, o de hittar på allt för att angripa oss i ord o gjärning.          Men jag är jägare o kommer så förbli.

Nore

Starfall
0

Nej, jag är inte jägare

Anders 50
0

#1 Dej hade jag "räknat" för länge sen…..Skrattande

#2 Hade tanke på omröstning, men där klickas ofta bara i, och sen skrivs det inget. Det verkar som många inte vågar visa vem som står för sina val där. Jag tycker det ger mer om folk skriver ner några ord.

Nore
0

#2. Jag är ju en mäniska som har svårt o hålla tyst, du är inte så gammal o det med synen är nog heller inget problem, jag tror varför du inte jagar beror nog på din poltiska åsikt inte stämmer överens med oss jägare, o det kan vara lite svårt o säga att du är jägare med de budskap som partiet vill ha igenom.

Inte för vara sarkassisk men jag tror det är så, du får rätta mig om jag har fel, som jag sällan har o om så fallet skulle vara så, då får man vinkla det så jag får rättGladFlört

Anders 50
0

Nu ska vi inte börja med några åsikter om personer här. Folk som bluffar avslöjar sig själva…Glad Det får inte bli nån gräl-tråd.
Det var inte så det var menat.

Nore
0

#7. Nej vi skall inte gräla i tråden men vi måste våga stå för våra åsikter o att vi är jägare som kan skjuta dessa fina djur med berått mod o utan ha dåligt samvete.  Tyst

Hawknestgrove
0

Jag klassar mig som jägare, fast jag numera är ganska frussen av mig och hellre stannar hemma och lagar fika. HAr vapenlicens  sedan 27 år tillbaka, men aktiv jägare, bara sedan jag flyttade hit upp. Kallar mig för köttjägare. Är alltså bara intresserad av det jag kan lägga i frysen och när den är full, så är det färdigjagat för min del.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ronny-K
0

Hej,

Visst är jag jägare. Trots, får man väl säga, de skyhöga arrendeavgifter som tas ut i sydsverige. Men har tur att få gå på ett par "gamla" marker som jag arrenderat sedan 20 år till ett rimligt pris.Blir mest Hare, Fasan, Ringduva och ett o annat rådjur när tillgången tillåter.

Har det fina privilegiet att ha en jaktintresserad son som gärna går en sväng med gubben.

Skitjakt på er alla!

Nore
0

Vist fasen är arendena skyhöga o helt vansinniga, har fått mycke bra erbjudande på jakt på de marker jag äger, men jag har avtackat dessa eftersom jag är mot dessa betaljakter o inte vara rädd om det vilda som fins, det fins för mycke pengagiriga jordägare som vill tälja guld med fällkniv, sen går det bra o klaga på jägarna att de skjuter rent, o jag förstår dem på visst sätt, betala skyhöga jaktarenden o inte få skuta något då faller intresset.

#10. Du skall glädjas åt att din son är intreserad o vill jaga, mina ungar är inte intreserade men barbarn är det o det bådar gott, sen adobtera jag granpojken eller rent ut lekkamrat till min son, han har varit med o jagat nu i några år o är av jägarämne har han visat.

Nore
0

Nu är jag en av de lyckliga som kan jaga jaktsäsongen o arb när jakten är fredad, tycker att det passar mej som hansken,  Så under jaktsäsång tar jag bara småjobb o sådana som jag vet inte tar med en dag.

Något jag kan rekomdera, du förlorar inte så mycke på att göra så, det blir mindre skatt o ett trevligare liv med naturen som en obetalt arbete, med lite kött o massor av frisk luftGlad

Martin
0

De flesta vet nog vad jag är.

Jag vågar dock inte skriva ut det i den här tråden, för då kommer någon troligen att skriva varför jag är/inte är det.

Och får jag ändå inte själv skriva varför jag valt att göra på ett visst sätt, så låter jag hellre bli.

mvh Martin

Anders 50
0

Nu när jag läst era presentationer så får jag väl skriva lite om mig. 
Har växt upp med jägare i familjen och jagar småvilt på ca. 1300 ha. och älg på ca. 3000 ha. Mina marker ingår i älgjakten och där är jag jaktledare för ca. 30 jägare. Arrenderar mark av Sveaskog och Naturvårdsverket. När arrendepriserna sköt i höjden för 10 år sen tog jag in 4 unga killar, som nyss tagit jägarexamen, i laget. Jag har numera bara 2 hundar själv och har hand om en gråhund som vi har till älg. Förr var harjakten favoritjakten men sedan harstammen minskat och trafiken på vägarna ökat (fått flera hundar trafikdödade) så har älgjakten tagit över som favorit. Fast nog jagar jag även rådjur och räv också. Tävlade förr mycket i jaktskytte, men synen och tiden räckte inte till, så det blir bara träning numera. Och får väl erkänna att det inte jagas 3 dagar i veckan som det gjordes förr. Lite lugnare har det blivit. Och mina jaktkompisar är heller inga jaktidioter.

Anders 50
0

5 jägare …inget stort jaktlag…Glad

Nore
0

#15. Heder åt er lag o detta kallar jag för ett riktigt jaktlag, ni blir mer eller mindre en familj o vet stort sett vad den andra tänkerGlad

Anders 50
0

#16 "Era lag"… och "ni"… skriver du… Vill du inte va med i "ifokuslaget" ?   Tror du skulle passa som rovvilts-ansvarig i laget   Glad

Nore
0

#17. Hihi jag det tror jag med hihiSkrattande  Ja du ser vad märkvärdig jag blivit talar ni o de i stället för du o viGlad

Men skulle mina debatt inlägg bli censuerade direkt, om jag sa min mening i frågan, tror du, jag tror det.Skäms

Hawknestgrove
0

vi är inte fler vi heller. Fem stycken……

Anders 50
0

Trodde det skulle vara fler jägare (el.blivande) här.   Obestämd

heliotropes
0

#20 Jag kunde ha blivit blivandeGladMen jag vet att det är så pass fullt i jaktlagen häromkring så jag har gett upp tanken,jag får glädjas åt de andra i släkten när de prickar rätt och får in knölen i frysen.Flört

Jag får hålla mej till mitt gamla luftgevär och revolvern, det blir ju iallafall inte så mycket att ta reda på.Skrattande

Eva // medarbetare på Perser

Nore
0

Jag för min del tror att det är många jägare o läser på sidan, men de vågar inte säga sin mening på grund utav rädsla o hot från vissa håll.

Men jag har något komiskt med det här med jakt, min kompis jägare o ungkar sen många år, har blivit kär, i en kvinna med två flickor, kvinnan äter bara kött som är stämplat med schan, hennes flickor är vegitarianer o djurensrätt Medarbetare, min kompis kliar sig o gör en liten lurig grimars, hihi jag jobbar på schan, så det fins nog någon gammal stämpel över säger hanFlört  Men värst är det när han sambos flickor gör matsäck, groft bröd o grönsaker o silverthe, kompisens uttryck jag får skaffa ett eget kyl i garaget, så man kan få mat.   Vi skoja med honom o sa vänta du när de kräver att du skall sluta jaga, det blev tyst länge o sen säger han bestämt, i så fall åker käringen o kycklingarna ut ur huset,Skäms.

Så man ser kärleken rår inte på jaktintresset, för en jägare.

Men vi får väl se det kommer säkert fler jägare så småningom på fokussidan.

Sehvrin
0

Jag är inte jägare. Närmsta jag kommer är att pappa jagar rådjur och hare ibland.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

hus-musen
0

är inte jägare, funderar  dock på att ta jägarexamen

Qui dormit, non peccat

aase-andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo här är vi en jagande familj, vi jagar det mesta, just nu är det grävling och räv på tapeten, vi gräver i  gryt och vakar räv. Vi satte ju ut fasaner i våras här och behöver allt hjälpa dom så gott det går..

Vi har egen mark att jaga älg på ca 800 och sen jagar gubben och svärfar uppe i Lima. Kan bli björn här med.

Gubben jagar även sep i Sveg både björn och älg.

Vi har rådjur på marken men inte allt för många men i år är det för många bockar så det ska bort några för att få getter..

Vi har 4 hundar 2 karelska björnhundar , 1 rysk stövare och 1 tysk terrier. ev en 5 på g en karelare.

Ena sonen ska gå jaktkonfrimation så har får jägarexamen på köpet och de jakterna har vi varit med på och visat hundarna.

Visst äter vi kött men jagandet är det som är roligast, och vart hämtar man andan om inte på en ryggsäck i skogen när dimman lättnar och löven är alldeles gula och röda.

vi väntar här på gris de kommer sakta upp.. och en björn visade sig 400 meter från huset för 1 månad sen.

Och vargen ja den finns..

Anders 50
0

#25 Har väntat på att du skulle skriva. Du verkar ha ett intressant liv, ser jag. Vad kul det måste vara för sonen att gå jaktkonfirmation. Inte ofta man hör nåt sånt. På tal om grävling så har jag varit ute i skogen idag och planerat gallringsavverkningar, och hittade ett mäktigt grävlingsgryt. 5 ingångar och flitigt använt. Ska tipsa jaktarrendatorn, tror inte att de vet om det.

Anders 50
0

#23 Då vet du i alla fall lite om vad jägarna sysslar med.

Anders 50
0

#24 Det tycker jag du ska göra. Även om du inte planerar att börjar jaga, så får man lära sig mycket om djur och natur. Och har du sen turen att få en bra kursledare så får du en intressant utbildning.

Nore
0

#28. jag instämmer med dej, en bra lärare o inte någon som bara gör det för käna penninger, det fins bra lärare o det fins kurssledare som bara mal igenom böckerna så fort som möjligt, o de ger jag inte mycke för, helst skall det vara en gammal skogsman o jägare som kan berätta för elever om olika upplevelser, för de berättande stunder glömmer aldrig eleven.

Puma77
0

Förstår inte att det kan svida så mycket i folks ögon om man är jägare. Är dock själv inte det men har stora tjocka släkten som är. Här jagar de för det mesta vildsvin då de har det ganska mycket på markerna.

Att jaga är en hobby och för många även deras liv. Det är iget som folk ska skämmas över att vara utan de behövs.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja och att ta jägarexamen, om det görs i rätt sällskap, et är nite fel, även om man tom är vegearian. Är det rätt folk som håller i kursen, så få r man mycket i sig av etik och naturkunskap.

Nore
0

#31. ja den kurssledare som vore vegtirian är nog inga problem, men vissa aktevister skulle jag inte villa ha som mäntor

gurin
0

Jo, jag är nog också jägare. Dvs jag har både vapenskåp, vapen och andra tillbehör. Det är bara det att det var många år sedan jag var i skogen med bössa i hand.

Sedan jag började arbeta på Högskola/Universitet har det inte gått att kombinera arbete med att vara ledig på hösten. Det är ju då studenterna kommer.

mvh/gurin

Nore
0

Flört#33. det vet du väl att hela sverge stannar vid älgjakten, o det fins bara två tider före o efter jakten

Bleenda
0

#34 Mitt i prick!Skrattande

Anders 50
0

#33 Så är det för många, man kan inte alltid välja som man vill. Men jag hoppas att du får nåt tillfälle att komma ut i skogen nån gång.

gurin
0

Jo då ut kommer jag alltid men det är just hösten som är problemet och eftersom jag numera blivit en hängiven fotograf och för fotografer gäller inga speciella tider som tur är. Dessutom har jobbet fört mig till södrasverige eller snarare till Gotland och här har jag ingen jagträtt och inte finns det några älgar heller. Och pendla för att gå ut en på söndagen är inte att tänka på. Då det är lite krångligt att ta sig till och från ön.

mvh/gurin

Anders 50
0

Då är vi sju jägare här inne hittills, det tar sig, som pyromanen sa….

Hawknestgrove
0

Ja och glöm inte, att vi har en avdelning för fiske också! Vore kul att se lite mer skrivet där!

Martin
0

#39 Om jag kommer ut till hösten så blir det några rader.

mvh Martin

Nore
0

Fiskbilen kommer varge torsdag, lättvindigt feleat o klart, kan få sig en krabba o några räkor samtidigt, o så kan man köpa bohusröra, vem klarar det på en fisketurSkrattande

gurin
0

Nu skall du inte vara sådan. Att stå vid en älv eller bäck en varm sommardag är fantastiskt. Eller att bara få sitta på ej sjö och meta. Men riktiga sportfiskare metar inte, inte om de är svenskar.

Fiske handlar ofta inte om att fylla frysen. I så fall är det nät, not mjärde eller något annat fasta redskap som gäller.

mvh/gurin

Nore
0

#42. HIHI Men du får hålla med om att det är bekvämt, slippa detta med etriga mygg o så kan man fiska vad sort man önskar vid bilenSkrattande

Du förstår jag retas med dej, vist är det rogivande o fiska när man väl kommer i väg, som du förstår så håller jag mycke på med jakt så tiden blir knapp.

Puma77
0

Jag tror man kan jämför fisket som så med er jakt. Visst är det bekvämt att ta en tur till fiskbilen och välja vad man är sugen på ;) men att stå vid älven behöver ju inte betyda att man är ute efter en massa fisk. Kanske någon att lägga på elden och sen äta. Många gånger är det naturen, friheten man är ute efter och många gånger kommer man tomhänt därifrån. Precis som ni jägar som triva att sitta ute i skogen där det är rofullt och fridfullt. Många gånger kommer man även därifrån tomhänt men det betyder inte att man tycker att allt blev misslyckatSkrattande

//Pia

Nore
0

Ja vist det är en slags jakt det också, men det är samma syfte vi är ute efter.

Ha det så gott med spö o bössa i naturen

aase-andersson
0

just nu är jag jakt-änka gubben har åkte på älg och björn jakt med 3 av hundarna 2 karelare och ryss stövaren, ensam hemma blev jag med den tyska terriern.. så det blir att jaga grävling och räv när han är borta..

Först så stod jag och lagade mat för en vecka och gjorde i ordning så han och kompisen inte ska svälta… Men jag gör det så gärna för är det något som de slarvar med på desa resor är maten och då orkar de ingenting,

Tur att han tar bättre hand om hundarna än sig själv. kompisen blev nog gladast för han fick med sig 2 falukorvs ringar och ett ägg paket av sin sambo…….

Bleenda
0
Hawknestgrove
0

aase, du är alldeles för snäll! Men det är klart, vad gör man inte, för att få det lugnt och skönt ett tag….Din makes jaktkompis sambo verkar vara av samma sort som jag. inget knussel här inte! Ok, jag hade väl lämnat med en limpa och lite smörgåsmargarin också då…..

Yuki
0

Verkligen inte.

Anders 50
0

Ja tänk om vi inte hade våra kvinnor som pysslade om oss karlar när vi ska ut i vildmarken för att skaffa hem mat till familjen.  Glad

Hawknestgrove
0

Fniss…. Ja ni är väl hela gänget såna så ni sitter framför ett välfyllt kylskåp och svälter ihjäl……

Anders 50
0

Psutt !….har till och med lärt mig koka tevatten, som jag fryser in. Sen är det bara att ta upp och värma när det behövs…..

gurin
0

He he, den var bra. Fryser du in före eller efter det att du tillsatt tebladen?

mvh/gurin

Anders 50
0

Skojar bara… har bott ensam tills för 9 år sen, så nog kan jag laga mat.

Puma77
0

Min stackars bror som jobbar borta på kärnkraftverken nu o inte kan vara med på älgjakten på samma sätt som förr. Han fyllde ju 40 för några veckor sedan och vi skramlade ihop till ett vapenskåp som han kunde ha hemma istället för att åka till sin far där det andra vapenskpet står.

//Pia

Hawknestgrove
0

Det var ingen dålig present! De är inte billiga!

gurin
0

Men nödvändiga. Jag har för mig att det egentligen inte är tillåtet att förvara sina vapen hos någon annan, även om det är ens far. Men det är ju upp till polisen att kolla.

mvh/gurin

Bleenda
0

Jo, det går åt prylar nu när jakten kommer igång. Jag var och blåste 3000 kr på jacka och byxa. Hur lätt som helst.

Nore
0

HIHI jag har varit hoss vapenhandlaren o tittat på smågodis, nu är det kruxet o tala om det för frun vi ett lämpligt tillfälle.Skäms

Puma77
0

#57. Min halvbror och hans pappa har ett vapenskåp tillsammans. De är delägare båda två på det. Men nu så slipper han allt farande med allt så nu har han sina bössor och alla papper hemma hos sig istället.

Detta vapenskåp kostade ca 3.800 kr och är plats för upp till 4 bössor. Nej de är inte billiga precis men nödvändiga.

//Pia

Nore
0

#60. Tycker det var billigt för ett gott skåp för vapnen, det är viktigt o ha godkända vapenskåp i dagens sammhälle.

Bleenda
0

#59 Du får nog plocka fram en bukett blommor och något gott att äta. Och i samma veva som du charmar henne kan du berätta om smågodiset så där i förbi fartenGlad

[Norum]
0

*62 Blommor räcker väl inte! Jag skulle i så fall vilja ha samma summa till mig och mitt godis.. Har han råd med det så ska väl jag ha råd med samma. Eller?  Oskyldig

Anders 50
0

Vapen ska förvaras i hemmet där vapeninnehavaren bor. Polismyndigheten kan ge tillstånd till att förvara vapnen på annan plats. Det varierar mellan polisdistrikten hur lätt man får sådant tillstånd. Polisen här i detta distriktet är väldigt restriktiva till sådana tillstånd.
Jag skulle aldrig våga förvara mina vapen på annan plats utan tillstånd nu när polisen kan komma på inspektion av vapenförvaringen.

Puma77
0

#64 Nja ja tror nog att det är godkänt i detta fall;) Så det är nog ingen fara.Skrattande

//Pia

Nore
0

#62. 63. Ni kan inte ana vad jag kan smöra om det behövs för att smyga in ny vänn i skåpet.

Att hon skall ha av samma värde är väl lite hårt vi kan ju ha den ihop, hon gör vapenvård o jag skitar nerFlört.

Ok hon kan få åka till ullared när de har inventering, hihi.

Bleenda
0

#66 Tror inte det är så illa som det låterSkrattande

[Norum]
0

*66 Tja… Ullared kan ju duga… *asg* Men det där med att dela med vapenvård och att skita ner..Nja… Skulle det systemet fungera med matlagning och disk? Oskyldig

skogstrolletbarbro
0

Jag är inte jägare, själv. Men min far är jägare, min man är jägare, min son är det och min svärson. Ingen av oss kvinnor har kommit så långt som till jägarexamen.

Min yngsta dotter har uttryckt viljan. men därifrån till att gå kuresn är långt, i alla fall så länge hon har andra studier.

Däremot är jag med och går med vår hund, jag är med på slakt och jag är med på att laga mat från bytet.

Det är mina jaktmeriter, i alla fall på så stort vilt som älg.

Nore
0

Godmoron go vänner nu är Nore på gång ut i skogen med hund o gevär, sitter väntar på att kaffet skall ringa ner, hunden sitter vid ryggsäcken för vara säker på att komma med.

Ja i dag är det bock o gris som är huvudsakliga viltet vi söker, men kommer det räv o grävling så stryker de med.

Om det blir en lyckad jakt det får vi se, än så länge håller det uppGlad

Bleenda
0

#70 Hoppas du får bättre väder än hos oss. Här ösregnar det. Skulle till skogen med spetsvalpen och få lite skogs träning, men vi stannade hemma och tände ved pannan i stället.

Anders 50
0

#69 Då begriper jag att du är insatt i ämnet jakt, anar att du har fått höra mycket jaktprat.

Puma77
0

#70 Lycka till Nore. Hoppas du får en trevlig tur i skogen.

//Pia

Hawknestgrove
0

JAså du Nore, vad då för smågodis? Ungefär som Janne, han förfasar sig över att vehöva köpa ett par arbetsbyxo för 250 kr, men att köpa en Aimpont för 5000 kr, det är bara helt naturligt……Vi har helt separata plånböcker, vill jag påpeka i sammanhanget. Jag köpte mig ju smågodis till datorn  här i vekcan, Scannerpennan, tex…..Plus att jag införskaffat en ny extern hårddisk på en TB! Kunde inte låta bli för det priset, dryga tusenlappen….

Nore
0

#74. Men gunilla nu när ni har delade plånböcker kunde inte du köpa ett par arbetsskor o byxor o överaska honom med nu när han köper ett sikte för att få hem mera kött i boxenFlört

Hawknestgrove
0

HAha, Pytt, pytt Nore…. Jag betalar för min del i jakten, som alla andra……

aase-andersson
0

en helg i skogen och jag är helt utvilad har gått i myrar och uppför berg och andats fjälluft så jag spricker.

sett björnskit och harbajs…. trampat ner mig till knäna och konstaterat att byxor och kängor är vatten täta……

men att hundarna denna helg visat ett stort ointresse för älg….alla utom den jaktgalna ryss stövaren som jagade älg som en gud……

Bleenda
0

#77 Dom är för mysiga, vovvarna. Går det undan när älgen kommer med ryssen efter? Men den ställer väl inte älgen?

Du får öva svingar med bössan nu då?Obestämd

aase-andersson
0

jo det är det roligaste hon ställer dom och står som den bästa älghund och ståndskäller så det hörs flera mil, ryssarna har ett skall som ingen annan hund. hon har en snitthastighet på 15km i skogen men när hon kommer med älgen går det undan …tur hon har en gulväst på sig…

SilvaVictrix
0

Skrattande Ny här och tillika jägare!

//Marianne

catfoot
0

Ingen jägare är jag..Men är uppväxt i en familj där vi levde på jakt å fiske…Visserligen är det många herrans år sen, men jag vet hur viktig jakt å fiske är för många människor..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Bleenda
0

#80 VälkommenSkrattande

Nore
0

#80. Välkommen till gänget o hoppas du kommer känna dej välkommen, föresten snygt renhornssmycke på ditt vapen, tror att det är renhorn menar jag.

Thomasar
0

Jag är jägare. Jagar lite nuförtiden,på grund av dyra arrendepriser. Blir betydligt billigare att köpa över disk om man skall räkna kilopris.Men man förlorar jaktupplevelsen tyvär. Ekonomin är inte allt men mycket.

Nore
0

#84. Du är också välkommen på sidan, trevligt med jägare som ger sig tillkänna, du nämnde arendepriserna o förstår att de gått upp i dina trakter, för det fins väl några kända örebroare som betalar vad som helst, har jag hört.    Det är fel att det skall gå penninger i jakten, o det är klart betalar de höga arenden då tänker de inte på det vilda utan vill ha lite avkastning för arendet

Bleenda
0

#85 MIn man och deras lag betalar  48.000 för 12000 hektar. Om året tillägger jag för dom som inte vet.

Och det är ett lågt pris. Jag känner en annan vars lag betalar 120 kr per hektar.

Hawknestgrove
0

Välkommen. Snyggt vapen, som sagt!

Nore
0

#86. Jo jag vet att det är skyhöga arendeavgifter, o jag vet att det ockras också på detta med att det fins så o så mycke vilt på markerna, men som du förstått på mitt resunumang är jag glad att vissa har snart slut på arendet på grannmarken, där fins inga gränser o jagt på fel sida av gränser, o de har säkert betalt överpris för arendet.

Så jag är mycke glad o ha egna marker o har fått jaktmarker gratis i många delar i vårt lad.   O detta gör att jag kan ge mer till det vilda o åka mer för att jaga, o är inte tvungen o skjuta varge gång.

karins
0

Jag är inte jägare, skulle aldrig klara av att skjuta ett djur.

Farwuq
0

Inte jag heller.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bleenda
0

#88 Jag skrev nog lite fel. 1200 hektar menar jag.

SilvaVictrix
0

Hej och tack för det välkomnandet!

Jag jagar i Härjedalen. Pris per år är 600 kr till skogsbolaget. 300 kr till jaktklubben och sedan 30 kr/kg kött. Sedan resan så klart, men jagar mycket hellre där uppe i områden så stora och avlägsna att jaktradion ibland inte har mottagning och sex mil till närmsta affär/mack! Det kallar jag vildmarksliv!

/Marianne

Hittar ni Björnen i bilden?

Martin
0

Jodå, visst hittar vi björnen. Jag i alla fall :o)

Är dock inte jägare, men skulle inte ha några problem med att skjuta ett djur.

mvh Martin

Nore
0

#93.Det låter bra att du kan göra det, men sen kommer det värsta att  ta hand om djurkroppen rätt o alla barn i börgan, men du har mål i mun se till o fråga mycke

Martin
0

Har inga planer på att ta jägarexamen, så jag behöver nog inte lära mig att ta rätt på en djurkropp :o)

Har tagit hand om mycket fisk dock, även om det såklart är en väsentlig skillnad. :o)

mvh Martin

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.