Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett13-naturliga-nyheter-miljövänligt
Läst 3384 ggr
Nore
0

Vägsalt

Har en fundering på detta med vägsaltet på våra vägar, varför gör inte miljöpartierna något åt detta, nu är det så att det läggs ut på en sträcka på 10mil läggs det ut tolv ton o vid varge halka eller eventuell halka, vad tar detta salt vägen, jo ner i diken o grundvattnet.

Om man åker efter våra vägar o ser döda träd intill vägarna så beror detta på saltet, varför saltar vi? För att bilförare inte klarar o köra när det är halt, o att olycksrisken ökar på grund utav folk inte kan släppa på gasen o starta resan något tidigare.

Skall ut o lägga ut tjugo ton på E20, nu på moronen, innan jag får ta helg

JohanQ
0

Där håller jag med dig Nore. Vägsalt är ett otyg som borde förbjudas. Skiten förstör allt det kommer i kontakt med.

Bättre folk lär sig hanter sitt fordon i halka och slask!

Bjornen
0

Det är endast vid mycket speciella tillfällen som jag tycker att man kan använda salt på våra vägar. Det är när det är kraftigt underkylt regn. För några år sedan fanns vägarna här indelade i olika grupper. En del vägar var vägsalt absolut förbjudna och andra vägar skulle det vräkas ut salt på. Då kom ett kraftigt underkylt reggn vid 4 grader kallt på en av de förbjudna vägar och där åkte grusbilar och alla andra fordon i diket. Vid ett sådant tillfälle försvarar jag saltning men inte annars. 

Förutom alla skador på vår miljö, så rostar även bilarna mera. Saltade vägar blir fruktansvärt hala om det blir kallt efteråt. Vid 6-8 grader kallt på saltade vägar då är det extremt halt. Jag har själv råkat illa ut vid sådana tillfällen. Salthalka är svår att upptäcka och kan vara lokal.

Maria
0

Jag som bor i Göteborg vet att salt läggs ut både på vägar och trottoarer i "tid och otid" Som stadsbo märker man det endast på sina "skor".

Jag vet att vissa kommuner bl.a Varberg inte saltar utan sandar och det ser både "finare" ut och verkar vara bättre för naturen.

Det gäller att anpassa sin bilkörning efter vädret.

/Maria

catfoot
0

Nore…Jag ser att du å min sambo är i samma branch..Vi har E4 motorvägen mellan Enånger och Söderhamn här…

Men enl. vägverket som vi körde under förr, så skulle saltet inte skada växtligheten..JagObestämd ,undrar varför träden dött där vi tippat ut saltlake ibland…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Nore
0

#4. Jag är igentligen grävmaskinist men kör extra lite vid behov, när andra vill vara lediga o kört sin körtidOskyldig

catfoot
0

Samma här..Min sambo har egen grävmaskin, å har även lastbil som sonen kör, å sköter saltning å plogning på motorvägen..

Kör å vilotider, vad är det????…..Finns det i snösvängen….

OT/Snyggt ....

Bjornen
0

Genom vägsaltet har vissa saltälskande växter som normmalt förekommer vid västkusten också börjat uppträda i inlandet och långt från Västkusten. Exempelvis strandtrift.

Saltlake var ju förr en vanlig avfallsprodukt i hushållet och i en gård tömdes saltlaken på ett visst ställe. Mer än 50 sedan man slutade att tömma saltlake där, så växte det ingenting på platsen. Så nog dödar saltet växtligheten. Oftast är nog det andra orsaker om träden dör. Vissa växter är känsligare för saltet och flora efter vägkanterna försämras och blir artfattigare.

Många salter fungerar som näring och i större mängd som gift. Ett effektivt medel mot oönskad växtlighet är salt av olika slag. Men i princip är saltet inte tillåtet som bekämpningsmedel.

Hawknestgrove
0

HAha, är detta grävarna i Fokus? MIn sambo är ju också före detta grävare…..

JA detta salt vore man nog glad att slippa. Det är bara att köra lugnt. För att inte tala om vad det gör för rosten….. INte undra på, att norrlandsbilar, som det heter, är så eftertraktade. Där saltas det inte lika flitigt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Kanske en ny sajt Gunilla, Grävarna i FokusSkrattande..

Håller med saltet må va bra, men enbart i mat då…Varför kan vi inte ha vinterväg, när det är vinter..Tycker att saltet gör vägarna osäkert säkra..Helt plötsligt har saltet frusit, å vägbanan är såphal…Är vägen däremot snötäckt, då vet man att det kan vara halt..

OT/Snyggt ....