Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 03-skogen
Läst 1094 ggr
carsbo
0

ska se va du tycker

hej, ja e ny här o hoppas att detta ska vara en ifokus för mej. jag bor med min mamma mitt ute i skogen med en sjö bara några meter ifrån huset o har endast en granne. har en mil till närmaste samhälle^^ ja ska försöka förklara så gått de går här nedan ;)

jag undrar en sak här för skojs skull, o ja skulle vilja läsa allas åsikter utan att nån ska hacka ner på dens åsikt. kom ihåg att detta är till för prat o inte tjavs =)

vi tänker oss nu att vi har ett område, där finns det 12 rådjur och 2 lodjur. både jägare o lodjur ska dela på rådjuren. jägarna vill låta skjuta ett av lodjuren för att rådjuren inte ska försvinna helt. lodjuren är inte heller vanliga i den här delen av sverige.  Tex.:

skulle du välja att förbjuda jägarna att jaga rådjur, så att lodjuren ökar i antalet och sedan sprider ut sig i närliggande län, så att man sedan kan dela upp rådjuren mellan jägare o lodjur igen?

eller komma överens me jägarna om ett visst antal rådjur som dom får jaga o låta lodjuren "få" resten? tills lodjuren eventuellt har fått fler ungar och sökt sig in till andra län?

eller skulle du föredra att ha ett lodjur i området som inte ökade i antalet o gör så att det inte finns någon risk att rådjuren skulle försvinna från området?

egna åsikter föredrar jag=) jag hoppas att det inte vart altför struligt hur jag menade Obestämd men ungefär såhär e det hos oss jusst nu, fler lodjur kan öka i antalet, men då finns det troligen inte tillräckligt med rådjur åt båda sidorna får jaga dem, alltså människor och lodjur.

om jag har tänkt fel me tex antalet rådjur lr missat nåt viktigt som kan påverka detta så säg gärna till

hoppas inte att detta blir en av trådarna som sedan tvingas låsas pga olika orsaker…

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

heliotropes
0

Det är en svår fråga, jag har inga råd då jag inte är insatt. Här är iallafall en väldigt upplysande hemsida om rov, där kan man bla. läsa att det är en stor skillnad på mängden byten om det är lohona, hane eller familjgrupp.

http://www.de5stora.com/

Eva // medarbetare på Perser

Nore
0

#0. Hej på dej Carsbo, o välkommen på sidan, jag vet inte om jag får svara här utan det blir rödmärkt, men jag tjangsar, är det så det blir det så pm,a mej så får du svar.

Ja du har tolv rådjur, vi kan säga du har tre familjegrupper get kid o bock, sen hadde du två lon om du har tur så är det en familjegrupp, ungarna lämnar inte sitt gömsle i börgan utan håller sig i närheten av tryggheten, så vi kan anta att du har fem djur i lofamiljen, o det räknar jag på att de har gott om mat som de här föräldrarpar kan få föda åt ungarna lätt, rådjuren går ut på kvällar o nätter på öppna fält så de ser o hör angripare o kan fly, som jägare så har de säkert licens på några lon i mars, jag vet inte riktigt var du håller till geografiskt men det fins mer lo än du tror, sen är det en samvetsfråga vill du titta på rådjur eller en tom natur där hare skogshöns  försvinner, som du förstår så håller jag för en balanserad jakt på rov o övrig vilt.

MVH Nore

carsbo
0

#1 tack ska kika in där =)

#2 mm man vill ju ha en balans i naturen. tyvärr så har vi problem me våra jägare. o dom som bestämmer hur många djur av en art man får skjuta tänker inte me hjärnan här hos oss.

vi har så mkt vildsvin nu att älgen gick bort ifrån våra skogar. jag tycker att de e ok att vildsvinen finns här, men älgarna e fina fjur att se på o brukade ofta se dom i skograna förut. men så förra sommaren kom det en älg hit o bofaste sej =D yess tänkte ja o mamma för då kanske älgen kom tillbaks hit igen =D

men ikke, på hösten när ja va ute i skogen me hundarna kommer en bil på en skogsväg. då e de en av våra jägare som åker runt o "visar" upp den stora älgen han har skjutit =/ så nu finns de inga älgar kvar här.

jägarna skyller oxå på att det inte finns någe rådjur kvar för att lodjuren har tagit alla. men ja ser rådjur ute på åkern nu när ja sitter i skriver här? (de e en gammal viltåker) och så har jag enbart sett spår av ett lodjur i vinter? de e samma revir o samma storlek på spåret.

ja förstår inte riktigt hur jägarna tänker här =(

Nore
0

#3. Jag tycker om nu marken du talar om är din, så kan du begära en avskutningsplan av jägarna, o lika så gå på deras jaktmöten, älgen de sköt har de säkert licens på, sen att de åkte o visade upp bytet det tror jag inte på, men de måste få frakta älgen från marken o då kanske du just var på den platsen de åkte från skogen.    Att du ser mycke rådjur på viltåkern det kan jag förstå, o som god jägaretik så jagas inte rådjur på foderplats, o nu är rådjursjakt slut för detta jaktår, o kommer inte igång förän september i höst.

carsbo
0

#4 nej den marken är inte min, men vi bor påsättovis i deras.
          haha nej de e förståss att han kan ha skjutit den där o ja va där då, men känner man jägaren så vet man hur han kan vara=P ja dom hade troligen licens på den älgen, men tycker inte du de va konstigt att dom sköt den? hade dom låtit den va kvar så kanske fler älgar hade kommit tillbaks.

vad menas med foderplats? om vildåkern e en forderplats så har jägarna skjutit rådjur på den

Nore
0

Vet inte vad jag skall svara blir road av dina tankar om oss jägareGlad skulle vara riktiga busar, men så är inte fallet, att skjuta på viltåker eller foderplats är något inte jag sysslar med men om det är ett gärde med sådd så är det oftas där man skjuter gryning eller skymning eftersomdjur brukar gå ut för att äta.

Om det var fel eller rätt skjuta älgen men troligen var det rätt beslut, o var det en tjur också så är jag inte förvånad ko med kalv brukar vara fredade hoss jägarkåren.

carsbo
0

men nu kommar ju inga fler älgar hit på ett tag =(

aa iof så brukar dom ha fodringsplats vid åkrar o inte här, fast vid älgjakten brukar dom stå vid den och längs vägen uppåt