Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 1587 ggr
uffelarsen
0

Fuling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna "fulingen" nere vid ån, Visst är detta väl en storskarv, jag har sett en boplats på en liten ö utanför Landskrona vid namn"gråen" och på dom platserna som dom hade sina "koloniner där var allt stendött, Jag har aldrig innan mitt besök på gråen och nu nere vid ån sett denna fuling . inte skall väl dom höra väl dom hemma i dessa trakter?

Hawknestgrove
0

Nä…….. inte är han ful den lille!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chik
0

Det var en vacker fågel. Så det är en storskav.

Själv så är jag väldigt dålig på fåglar.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hawknestgrove
0

Ja kallas den inte för Ålekråka här i Bohuslän?

Martin
0

Ja, visst ser det ut som storskarv. Möjligen toppskarv, jag är inte expert på att skilja de raserna åt, men efter att ha konsulterat Fågelguiden känns det mer som Storskarv än Toppskarv.

I Malmö har vi, i kanalen, ett gäng skarvar (tror det är storskarvar) som håller till nu under vintern och likaså i ett område med lite dammar precis i utkanten av Malmö. Är väl lite säsongsbetonat alltså?

mvh Martin

Ronny-K
0

Kallas ålakråka här i Skåne också. Inte uppskattad av yrkesfiskare då den har ökat kraftigt i antal.
Riktig "fuling" när de sitter uppflugna på någon påle med vingarna hängande på tork efter sidorna.
Lite "Dracula" över det hela..Skrattande

HAPE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att storskarvar är häftiga. De påminner en hel del om fregattfåglar som oxå lämnar stora områden med döda träd efter sig! På bilden har de visserligen inte dödat hela trädet, men bakom fanns stora kala områden.

Hawknestgrove
0

Ja de är inte omtyckta av yrkesfiskarna här heller…….

carsbo
0

dom e påsättovis både fula och fina =P

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Hawknestgrove
0

Jag gillar fula fåglar. Alla!

uffelarsen
0

Jag tycker att fjäderdräkten är oerhört fin men huvudet….. ,  visst är dom flesta fåglar fina att titta på ,men just den här typen av fåglar är absolut inte mina favoriter. små finkar och mesar och andra små "dunbollar" som vi har i detta landet känner jag lite "varmare "för.

Uffe

Hawknestgrove
0

JAja Uffe, gullighetsfaktorn kommer in!

Jenna-Gun
0

Den var ju vacker

Hawknestgrove
0

Ja påminner ppå något sätt om gamar och pelikaner…..

uffelarsen
0

Ja du Gunilla det är precis så jag tycker , och gamar och pelikaner är inte väldens vackraste fåglar men smaken är som …….

Uffe