Björkwrilen
Jag har varit ut o tagit ner björkved, o på en björk hittade jag en wril eller knota, har sett den i många år men inte trott den var så stor, men nu är frågan hur tar man tillvara en sådan här, hadde tänkt göra en fruktskål o den andra halvan till till knivskaft o slöjdvirke. men hur tar jag hand om sådan skall den klyvas barkas o hur torkar jag den lämpligast, det fins många nordbor o kanske rent utav slöjdare med lite tips
Åh du får nog upp massa förslag om du har en bild!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tag av bark och näver innan det torkar fast. Bäst hade varit att vänta till björken savar då har det gott mycket enkelt att ta bort näver och bark.
Den bör torka långsamt och det som ska tas bort bör nog borras så att det inte sprickr sönder.

#2. Är det genomgående hål eller räcker det en bit eftersom jag fundera på fruktsål, men kan jag klyva denna eller skall den läggas i det skick den är.
Har en far som har pillat med det där.
Han brukar inte såga sönder annat än från stammen. Men barka.
Han lägger dom på kallvinden där sågspånen är.
Där är mörkt och tort. Och det torkar sakta.
Sen vet jag inte hur länge dom ligger där.
Så till slut tar han in dom och låter dom fortsätta att ligga.
tror det tar år om det är något stort. Men och andra sidan har han så mycket i kedjan så det ligger väl där tills han behöver det.
Mvh/-Anders

Vrilen är lättast att ibearbeta nnan den torkar.Så gjorde vi när jag gick hantverksutbildning. När man lägger ifrån sig arbetet mosar man in det med kokt potatis så det inte ska torka och spricka. Vill du jobba med torrt vike ska de torkas långsamt så som redan är sagt. På snittytan kan man limma tidningspapper med tapetklister.
Detta är kanske en omodern metod men gammal och beprövad.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Min svärfar sa att man kunde koka den i saltvatten o få bort vatnet i den, men är mycke intreserad o få tips
Har hört att en del torkar mindre ämnen sakta i en microugn.
Hur det riktigt går till eller funkar har jag ingen aning om.
-Anders
Jag har för mig att min far brukade torka sådana ner i vår källare i Jämtland..Då torkade dom sakta, sa han…Han tog hem hela stockar som det var en massa knotor på, som han hade i vår källare, som han gjorde pedistaler av..Himla fina faktiskt..Min mor har en kvar på hemmet där hon bor..
Blev nyfiken och googlade på det.
Här finns bra tips.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Åh tack alexej! Bra länk! Där får man bra tips!
Ja, olyckskorpen längst ner visste mycket om hur man gör.
Jag har en jättebjörkvril här som många vill ha. Men träden är jättegammal och den får vara kvar med alla sina grenar. Men ska ta ett kort på det.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Antar att det här är en björkvril:
OJ, så stor! Rena badbollen ju!
ja, den är säkert en meter bred.
Min pappa har jobbat som skogsarbetare och slöjdade så länge som han kunde. Inte nu längre.
Han tog ämnen ur skogen på vintern. När det inte var så vattenfyllt. Då spricker det inte lika lätt när det torkar.
Sedan har jag en gammal slöjdbok, nära nog en bibel för slöjdare här uppe. "Sameslöjd, från Västerbottens läns hembygdsföreining".
Där står det att ska man ta en vril så ska man såga ett jack 1 dm ovanför och en dm nedanför utväxten. Sedan ska man klyva loss vrilen eller såga lös den. Fördelen med det förfarandet är att det blir inga sprickor. Barken får inte tas bort och torkningen måste ske mycket långsamt från början madan virket är som fuktigast. Lufttorkningen tar ung. ett år.
"Har man inte tid att vänta så länge så får man tillämpa en annan metod. Med yxa och såg grovarbetas ämnet på utsidan och urholkas något men sidorna får inte bli för tunna. Den råa kosan kokas sedan i vatten så att alla safter försvinner. Ämnet torkas sedan men för att återigen förebygga sprickor, smörjs kanterna och ändytor in med fett eller lim. Den första torkningen får ske i svag värme. Torktiden kan på detta sätt förkortas, men den ovane får räkna med att metoden lätt kan misslyckas."
Så står det i den boken, men min pappa hade alltid lufttorkat de vrilar han arbetade med.

#15. Tack för denna förklaring, då har jag gjort nästan rätt, vi får väl se om det i framtiden kan bli en fruktskål o några knivämnen o några kosor, hihihi du hör vilka planer man har
Det låter höra sig! Vad vore livet utan planer?
Du kan väl ta en bild av dina grejer och visa oss, dina hantverk?

#17. HIHIHIHI
Tror du jag skall skämma ut mej inför proffs, jag är eglad ammatör när det gäller knivhobbyn o övriga hantverk.
Ja vi väntr med spänning. MEn det lär ju dröja, för det ska ju torka i mnst ett år först!
#18. Friskt vågat är hälften vunnet!
#20. Jag tror nog att den här björkvrilen inte kommer att vara hans första försök. Han har nog tränat en hel del.
Ja inte är Nore någon dununge när det gäller sånt inte

#21. Vist har jag provat o misslyckas flera gånger o många knivar har jag gjort men har endast två bruksknivar kvar skälv, o det är min första o andra kniv.
skall tala om en rolig händelse för något år sedan kalt som satan o ville inte sitta i min snickarbod o greja kalt o otrevligt, men som tur har jag en förstående fru, honföreslog att jag kunde sitta i grovköket o pysla bra ljus o lätt o städa, nu var det så jag köpt en slipmaskin modell drimel o höll på med en hornslida gättebra att sitta i värmen o hålla på, men det varade inte länge, brandlarmet gick som satt i grovköket o sen kom larmet från min fru o undrade vad i h….e jag höll på med, glatt svarade jag en hornslida, då fick min fru horn o arbetet lades ner till varmare väder.
Du kan ge lite tips om hur man gör bäst med horngravyr o vad man färgar möstren med, ser fram mot svar o tips.
HAha NOre, kan tänka ig hur pyton det luktade! Bränt horn……Fi donc!
Ja, det där lät inte bra!
För det första Nore så bör man inte andas in horndamm. Det är inte bra för lungorna! Man kan använda en dammsugare eller andningsskydd. Bäst är bägge delarna.
Allt annat än att gravera med kniv är fusk!
Men det krävs träning, träning och åter träning.
Min man kände inte av tummen, på en vecka efter att han provade en dag. Han höll nog kniven på någon nerv, kan jag tro. Sedan har han varit försiktigare.
Pappa graverade alltid med gravyrkniv, men han var proffs! Ska fråga honom om färgning och sånt. Albark vet jag är bra, men han vet bättre. Återkommer!