Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 1455 ggr
carsbo
0

byracker ;P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dumma hundar har varit borta i en timme nu. dom satt på trappan o sen vips borta då hade dom sett ett rådjur på åkern som dom sprang efter =/ dom verkar tro att såfort dom ser ett rådjur så ska dom springa efter den.

nån som vet om man kan dämpa ner deras jaktintresse något? dom e collies så inga jakthundar direkt, men alla hundar har ju den instinkten. känns dumt o gå fram till ett rådjurs spår o banna hunden när den nosar på spåret? förstår hunden nåt av det?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Nore
0

Din hund är för dåligt aktiverad, o din hund är en vallhund o gillar valla, o då är det ägaren av hunden som är skyldig o ha den under uppsikt

carsbo
0

för dåligt aktiverad?? mina hundar är ute med mej när jag är ute, så hur kan dom vara dåligt aktiverade?? a

tt dom e vallhundar o gillar att valla har jag inte märkt av så mkt annars, ligger isf under ytan. min syster hade en bordercollie förut o den vallade allt den såg^^

SaraC
0

Tror det är svårt att dämpa en instinkt.

Sticker de iväg efter vilt så måste du hålla dem kopplade eller på annat vis förhindra att de gör det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

En hund behöver minst 2-3 timmars motion och 1-2 timmars mental aktivering för att må bra.

Gå en riktigt lång promenad varje dag, där du under promenaden hela tiden ger hunden något roligt att göra. Gör godissök, lägg ett litet spår, låt den balansera på en stor sten, lär in ett nytt trick, gör ett godisträd, spring fort tillsammans, klättra på ett nedfallet träd, kasta ut 4 söktrasor som hunden får leta på åt dig, träna lite klassisk lydnad som fot, sitt, plats ed, tappa dina vantar och skicka hunden att hitta dem osv osv.

Så länge man roar hunden, är man en kul figur som den ser upp till och vet att det lönbar sig att vara nära. Samtidigt får den utlopp för sina naturliga behov och har varken tid eller ork att hitta på en massa dumheter själv.

Har nan hundar som visat minsta tendens att smita iväg av någon som helst anledning ska man inte lämna dem obevakade ute. Bygg ett redigt staket så kan de inte rymma!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chik
0

Hej! Det du beskriver är att du inte har tränat dina hundar i från början..Att dom är ute med dig, är inte det samma som att dom är aktiverade..Som övriga skriver åvan.

Gå några dresyrkurser med dom. Eller så får du ha dom koplade..

Har själv haft hund hela mitt liv. Mina föräldrar hadde schäfer. så jag vet vad det ine bär att ha hund..Själv har jag hund nu. o dom hör vad dom blir tilsagda. så det är bara att du får rätt träning för hunden..Har du två, så kanske det blir jobbigare. För det är kanske inte samma träning..Det är ju olika individer.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Vattnadal
0

Förutom det jag skrev ovan, kan du skvallerträna hundarna för att få bort jakten. Gå in på hundfar.ifokus och sök på skvaller, så får du tips.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

carsbo
0

#6 ok =)

Bleenda
0

Om du inte litar på dina hundar måste du ha dom kopplade.

Det är mycket kallt ute och även mycket snö. Om dina hundar börjar jaga rådjuren gör rådjuren av med massor av energi som dom behöver för att klara resten av vintern.

Det jagas fortfarande i skogarna. Men rådjursjakten är slut för den här gången. Slutade sista januari. Och nu får bara rådjurs rena hundar användas för jakt. Oftast stövare. Rådjursren betyder att hunden inte jagar rådjur. Bara hare och räv.

Har man 2 hundar som sticker triggar dom upp varandra.

Lycka till med träningenGlad