Ursäkta en idiot
som inte är så bra på det här med trädsorter, men med risk att bli idiotförklarad så frågar jag endå.
Är sälg och vide samma sak ??? 
Undrar för jag har fåglar nämligen Nymfkakaduor och dom behöver vissa naturpinnar att sitta och pilla på då kan man bla ta sälg.
Men när jag söker på sälg för att se hur den ser ut så tycker jag det ser ut precis som vide 

Det är ingen lätt fråga att svara på egentligen.
Sälg (Salix caprea) är en art av släktet Salix. Man använder också sälg numera som samlingsnamn av släktet Salix. Förr var samlingsnamnet för släktet istället viden. Totalt räknar man med att det växer 36 arter av Salix endera vilda eller förvildade. Av dessa är 25 arter viden (därutöver många underarter), 9 pilar och jolster och sälg.
Många sälgarter är små buskar eller ris (några arter är större buskar eller träd). Sälg är oftast ett träd, liksom pilarterna. Jolster är en buske.
ja det är det
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Virtuella floran använder viden som benämning på släktet Salix, vilket klart vore att föredra då Sälg är så förknippat med en art.

Tack för alla svar.
Fick veta att vide går lika bra, men hua va svårt det är att se vad det är för trän denna årstid.
Det fick bli björk i stället det går tydligen bra det också och så var det det enda jag såg vad det var 

De olika vide- eller sälgarterna är svåra eller myckt svåra att skilja på. Särskilt då de korsar sig lätt. Det gäller även under blomning och utvecklade blad.
Jag brukar själv mest använda utrrycket sälgarter om inte jag använder det latinska Salix-arter.
Åh så de vill ha lite att gnaga på de små vännerna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

# 6 Jajjemän
det är bra för deras fötter med variation på grenarna också, i stället för dom gamla vanliga trä eller plast pinnarna som man oftast har.
Det var verkligen uppskattat ska jag säga, dom gnager och pillar bort barken på pinnarna vilket är både bra sysselsättning och håller näbben i trim på dem 
Ja gojor lider ju av förstörelemani till tusen!

#0. Ja att kalla dej idiot som du gör i inlägget bara för du inte kan trädslag, då skulle det finnas många idioter. Men jag tycker det mer lutar åt ett gott djurhållande när du låter dina fåglar få aktevitet.
MVH Nore
Ja Mizzi, inte är du en idiot, inte! Förreste, ordet är från grekiskan och beyder egentligen ursprungligen "man av folket" dvs icke adel eller fint folk. Så så farligt är det inte att bli kallad för idiot.
Om folk säger det till mig, så brukar jag säga att det var ju trevligt att de presenterar sig…….

# 9 Tack
Mina barn och mina djur är det viktigaste för mig, deras trivsel och välmående är alltid nr 1 på listan
och så hppas jag dom flesta med barn och djur tänker 
Hehe Gunilla, det var nytt för mig, men någon man är jag ju inte så i nästa tråd får jag väl skriva " Ursäkta en kvinna av folket"