Skabbräv - vem ringa?
Jag såg en skabbräv nu när jag var ute med hundarna. Vem ringer jag för att få den skjuten? Än så länge är det bara svansen som är kal och baksidan av bakbenen, men det har gått fort då den för en vecka sen hade "fluff" kvar på svansen.
Eftersom området är populärt för oss hundägare är det ju önskvärt att räven skjuts så fort som möjligt, både för hundarnas skull och rävens egen skull, innan den lider allt för mycket!

#0. Miljö o hälsokontoret i din kommun, du kan få ett svar att ringa antisimex, men akta dej det är den som ringer är beställare o betalare.
obs var opservanta särskilt om hundarna går lösa, så kan de lätt bli smittade

Tack för svar bägge två.
Det känns så tråkigt att räven har drabbats av skabb. Har ju sett den från och till i flera år här i området. Jag antar att det är ganska troligt att hela rävfamiljen (i höstas var de 4 stycken) drabbats om en har gjort det?

Valparna är resestenta mot skabbangrepp tills de är 6-7månaden, detta med rävskabb rår vi mäniskor för, under 70 talet kom det aktivister som börgade med pälsmotstånd, o priset på rävskinn gick ner till noll över en natt, då slutade jägare skjuta räv o det blev en för stor stam, o det blev en sjukdom som hette skabb, o det gjorde nästan rävstammen dog ut på många ställen, men nu de rävar som föds kan gå ner i ett gammalt obebott rävlya o få skabbsmitta som ligge o väntar på nya värdfamiljer.
Ja kan ju vara så. JAg är ju lite kluven till just rävskinn, då räven klassas som ett skadedjur och en skjuten räv är inte en räv som har plågats.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#5. Ja se där håller jag inte med dej, den räven kan ha plågats jäkligt mycke, sen om rävboa runt din hals skulle du inte sakt nej till på 30-40tal, vistja du är ju bara en yngling än
.
Detta kommer säkert bli debatter om skin från lo, ja inte eldas de upp, o det kommer flera djur som har alldeles utmärkt päls, som vi mäniskor kan använda
Men som jägare, och om du är ute efter att skjuta en räv för skinnts skull, nog ser väl även du till, att räven avlivas snbbt? För jägare är ju inga sadister.
ME som sagt, i dagens läge säger jag nej till all päls för att slippa gå in på diskussioner. Finns bättre saker att ha på sig som värmer med och är lättare att hålla rent, framför allt!

Stackars lilla räv….Hoppas för dess egen skull, att den är död nu….

#9 Den levde nu på eftermiddagen. Men eftersom den blir mer och mer oskygg borde ju viltvårdaren här i området få bättre odds. Det som kan göra det lite problematiskt är att det rör sig väldigt mycket folk i området så det är ju inte bara att skjuta.

Jaha här var det ett rovdjur, men det är synd om den, o konstigt att inte kommunskyttar gör sitt
idehär fallet var det en skabbräv, men e det inte svårt på våren när räven tappar sin päls o ser helt skabbig ut, att kunna skilja på skabb o vanlig tapp päls?
o va kommer skabben ifrån? e det en sjukdom lr e det parasiter?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#11Om man inte trivs här inne, så kan man gå ur. Det är frivilligt att besöka den här sajten.

#13. Vist stortrivs jag på sidan, o debaterar gärna om djur som är i vår natur, sen att det inte fins något o lägga in i debatten fast det gått på pränt i jakttidningar o övriga naturblad, men här det bannlyst, tråkigt nog.
Ja men nu är det bara som det är och det är bara att gilla läget. Samtliga bråkmakare har ju bäddat för sig själva, två gånger till och med. det är alldeles för många trevliga folk som lämnat sajten för att dessa diskussioner har blivit för glyttiga

#15. Är jag inräknad i bråkmakarna menar du? O att de trevliga som lämnar sidan, det kan inte vara så att de inte tycker om o bli avsnoppade i debatterna?
Nore, eftersom du är kvar, så räknas väl inte du. OCh vilka som lämnat sajten och talat om det för mig privat, det är en sak mellan dem och den inre kretsen
halåå, jag frågade en fråga på #12! men va dehär en tjavstråd lr skulle jag kunna få ett svar?
OK till saken! Kan någon som är duktig på detta svara? Frågan ställs i #12!
#19 tack! ;P
Inte skabbräv men vi hade en räv med skadat ben här som inte såg ut att må bra, när vi ringde kommunden kom kommunens jägare med en fälla (de brukar inte skjuta där det vistas många människor). Vi fick telefonnummer där vi kunde nå honom ifall räven fastnade i fällan (vi kollade fällan flera gånger per dygn). Tyvärr lyckades vi inte fånga räven och efter ett tag såg vi inte till den mera så han dog kanske. Det enda vi fångade i fällan var grannens katter som vi såklart släppte ut ur fällan.