Stackars koltrast
När jag kom hem i kväll såg jag en massa svarta fjädrar vid brevlådan och tänkte att nu har en katt tagit en koltrast. Men koltrasten levde om än väldigt medtagen. Den hängde i ena benet upp och ner i en buske. Det såg ut som att den fastnat i en gren och det hade den men det den från början hade fastnat i var en tråd av något slag.
Den hade förtvivlat försökt ta sig loss.
Jag fick gå efter en sax och klippa av den lilla tunna grenen för att få loss den. När jag släppte ner den igen för att gå efter saxen skrek den hjärtskärande.
När jag tog den igen för att hålla den när jag klippte loss den tog den ett hårt tag om mitt finger med det benet som inte var skadat. Det skadade benet som hamnat i helt fel vinkel bakåt var dessutom blodigt som den kämpat i den taggiga busken.
Jag placerade den i en undulatbur i källaren. När jag lade den där på en bit tyg blev den bara liggandes som jag lade den. Efter en timme tittade jag till den. Då hade den stuckit huvudet under ena vingen och sov. När jag såg det fick jag hopp om att den ska kunna klara sig. Fast hoppet är litet. Benet låg rakt bak, sträckt helt bakåt.
Om den överlever kan den klara sig med ett sånt ben? Och vad ska jag ge den? Jag har ju kattmat, blandfärs i frysen, äpplen, havregryn jag kanske skulle kunna ge den. Och jag kommer så klart att prova.
Jag har inte gett den något i kväll för jag tror den behöver sova efter alla strapatser idag. Har släckt ljuset så den ska känna att det är natt.
Hur ska jag klara att hålla liv i den stackaren? Borde jag lämnat den därute så den frusit ihjäl?
Det hade gått snabbt förmodligen.
Om ingen katt kommit förbi först.
o stackas fågel.Vilken tur att du kom. Du!!Ni har inte något fågelcenter i närheten. I Gbg fins ett sådant. Där har jag varit o lämnat en skaddan skatta. Ring miljö o hälsa eller någon vet.. Dom kan kanske hjälpa dig..Jag hoppas att det går bra.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Att komma med tips nu är nog för sent om den inte fick något i går.
Om fågeln är svag och inte äter själv behöver den genast snabb energi, druvsocker i lite vatten. Man får lov att tvångamata med pipett. I bland dricker de själva om man droppar på näbben.
Annars får man öppna näbben försiktigt och droppa in sockervattnet. Om den ruskar på huvudet behöver inte betyda att den inte vill ha mera, utan den vill skaka näbben ren.
OBS! Kolla att den sväljer.
Benet bör kanske en veterinär titta på. Men det kostar ju, och vilka är oddsen att den klarar sig?
Lycka till.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Nu hittade jag detta http://www.djurenso.se/html/vatska___energi.html
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Tack för svaren. Har fått några råd på Hittekatter iFokus där jag brukar hålla till. Kattgalning som man är. 
Har ringt Fågelcentralen idag. Efter några olika samtal fick jag tag på någon som jobbar med vilda fåglar ca en mil utanför stan. Tyvärr har jag inte bil på vintern men är det liv i pippin när jag kommer hem ikväll kommer dom och hämtar henne. Pippin verkade piggare idag. Igår rörde den sig knappt. Den sov när jag kom in till den i morse. När jag stack in handen för att ge den mat och vatten flaxade den iväg så gott den kunde i buren.
Verkar som jag gjort det mesta rätt betr. mat och så. Det jag kunde gjort var lagt något över buren så det blev mörkt. Nu blev det det ändå eftersom det var kväll och jag släckte lampan när jag lämnade den. Personen som jag pratade med sist och som kommer och hämtar den trodde pippin skulle äta själv idag eftersom det ju är en vuxen koltrast.
Hoppas den lilla stackaren blir bra igen. Så skönt att det finns människor som vårdar även små koltrastar. Ideellt arbete liksom vi som jobbar med hemlösa katter…
Så bra att det verkar gå åt rätt håll! Lycka till med lillen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Stackars lilla koltrasten hade dött under dagen idag.
Sov gott lilla koltrasten. Hade verkligen hoppats den skulle klara sig. 
Lille pippin. Nåja, kanske kände den i allafall att han fick somna lugnt och fridfullt hos dig.

Jag förlängde antagligen pinan för den genom att ta in den.
Men jag hade aldrig i livet bara kunnat lämna den där hängandes i sitt ena ben upp och ner. Det hade gett mig mardrömmar för resten av livet.
Nä, det ror jag inte du gjorde. Han slapp i allafall frysa ihjäl. du gjorde i allafall en god gärning anser jag, dvs du engagerade dig och gjorde vad du kunde
Samtidigt, hade kanske det humanaste varit att avliva den direkt. Jag kan inte uttala mig i detta fallet så jag inte sett den, men det är inte alltid så att man skall försöka rädda ett skadat djur. Ibland är det så skadat att det humanaste är att avliva det. Men såklart, går det att rädda det så är det ju bra.
mvh Martin
JA, men man ska kunna….. OK, jag klarar av det, med mindre djur, men hade nog försökt rädda pippin jag med.

#13 Sånt klarar inte jag av…
#16 Kan vara svårt, men jag har gjort det några gånger och har då alltid tänkt att jag gör det för djurets bästa.
mvh Martin
Ja otaliga är de möss och skadade småfåglar jag slängt i väggen, för att de inte ska lida i mina katters gap. Sen kan de få dem , det gör inget.
Jag har också "avlivat många djur" men då har de varit så svårt skadade att inget hopp funnits. I det här fallet hade jag nog också prövat en räddningsaktion.
/Maria

Själva kroppen var inte skadad på denna pippin. Inte vad jag kunde se i alla fall. Det var ena benet som tagit stryk när hon hängde upp och ner försökte ta sig loss.
Jag hade som sagt aldrig (tror jag) klarat att avliva en så pass stor varelse som en koltrast. Jag är blödig…
Men jag tycker det är tur att det finns dom som klarar det för visst kan det vara det bästa att ett skadat djur avlivas direkt utan vidare plågor.

Ni talar om svårt o döda skadade djur, ringde en kvinna till mig en kväll o skrek häjdlöst, är det du som avlivar djur vid vägar när bilar kört på något, jaaa men vad är det för djur, vet inte, nähä, vad bor du, vaad har det med detta o göra, du ringde o ville ha hjälp o avliva ett djur o då måste jag veta vart jag skall åka, det är ju inte här det var på vägen från göteborg när jag åkte hem, jaha du det blir nog bra skall du se, resten av samtalet var svordommar o förolämpningar tills samtalet bröts av mej. Detta var den sanna djurvännen som åkt ifrån platsen drykt tio mil för att ringa mej om hjälp.
TROR HON VAR BLONDIN O BOR I SAMMA STAD SOM EN SKIVKUNG
JA du Nore, ibland så slutar man aldrig förvånas öveer människans dumhet. Hoho, blondin? Nu ska vi inte generalisera
Tänk så många, som tror att exempelvis Dolly PArton är dum i huvet…….