Han har kul!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Titta bara.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Han har säkert jättekul.
(en liten stilla undran bara, ska han skjutas nu? För så brukar man ju göra med djur som "attackerar människor")
/Maria
Ja, det borde man nog egentligen göra. Det känns som ett ganska stressat djur om det är på skidanläggningen och inte kan komma därifrån (det naturliga för renen hade varit att försöka ta sig ifrån anläggningen).
mvh Martin
Jag raljerade ju lite granna men har inte renar ägare?
/Maria
Det är öppet område och renen kan gå därifrån när den vill. Det går rätt så många renar där och betar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Visst har renar ägare. Det finns förvisso vildren också, men den är enligt Wikipedia utrotad i Sverige och det enda beståndet med genetisk vildren (här i närheten) finns i Dovrefjäll, Rondane i Norge.
Bubble: Anade att du raljerade, men skrev ändå vad jag tyckte. Djur som är/verkar stressade anser jag bör flyttas. Vi hade förra året en älg i centrala Malmö, och hur gärna jag än vill ha älg nära mig så är det ingen bra miljö för älgen som stressar upp sig otroligt. Alltså anser jag att enda lösningen är att skjuta den, eller söva och flytta den. Sen, om man nu inte tycker om andra personerns ideer om hur man skall lösa saker och ting, så blir det sällan bättre av att själv föreslå det - framförallt inte om det bara är i syfte att "raljera". Just my few cents…
mvh Martin
Syftet var givetvis inte bara att raljera utan jag menade att så fort någon människa blir "utsatt" för ett djur så slutar det oftast med avlivning.
Det är en viss skillnad på en älg i centrala Malmö och en ren i en skidbacke.
Jag har inte på något sätt uttryckt att jag inte tycker om andra människors ideér men i många "djurfall" så verkar man ta den enklaste lösningen först. Alltså bössan.
/Maria
Ja jag hoppas den tr sitt förnust till fånga och drar järnet
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Det hoppas jag med
/Maria
Det kom in en älg i centrala Örebro förra året. Den fick dom tyvärr skjuta för han sprang in i en ruta och blev skadad.
Men hade man skjutit den för skjutandets skull hade det inte gått att äta av köttet på grund av att den hade så hög stressnivå att köttet blev oätligt. Och så är det med djur som tyvärr förvillar sej till stan. Frågan är om den skulle överleva en sövning. Att söva ett djur är alltid ett risktagande.
Så det är nog inte så att man skjuter djuren för dom råkar komma fel. Och fånga in en stressad älg ska man nog inte ens försöka med.
Men visst sjutton vill man hjälpa dom.
Jag tycker att det ser ut att vara en årskalv. Antagligen är det så den har blivit lite för tam och det kan han nog inte vänjas av med. Han har nog vant sig vid människor, redan från liten kalv och är inte ett dugg rädd dem.
Den enda gång som renen kan bli farlig är en rentjur vid brunsten, som inträffar på hösten.
Renen som visas på filmen bör nog ägaren få bestämma över. Kanske renägaren vet någon lämplig skötare som har flera tama renar. Den platsar bäst i någon hage tillsammans med några andra djur, till sommaren i alla fall. Renen är ett flockdjur och trivs inte ensam. Men den bör nog inte få vara i slalombacken inte, risken är stor att den skadar sig i sin yra, eller skadar någon skidåkare med sina horn.