Är detta Lospår...?
Jag hörde en duns i väggen och försökte titta ut, me det var så mörkt så det var omöjligt att se. När jag kom ut på morgonen fanns dessa spår under fönstret och på väggen bredvid fönstret De mätte ungefär 14 cm åt båda hållen. Vad är det?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tycker det verkar mycket likt. De lospår som jag har sett har inte varit lika tydliga utan jag har sett mer på spårens sträckning. De som jag har iakttagit är inte som spåren från en räv som vimsat omkring, utan mera rakt.
Min gamle farbror som tyvärr är död nu, visste det mesta om vår natur och han sade till mej att en lo aldrig visar klorna när han går. Lon lämnar stora tassmärken och är klotrunda och riktingen på gången är ganska rak. Med en rejäl bit mellan tassarna.
Till hundra % går inte avgöra av ett enda avtryck ujtan att också få en bild av gångart.
För mig ser det ut som hunddjur.
Jag har en historia som rovdjursinventerare men vill inte påstå att allt en sån säger stämmer:)
Men:
Det upphöjda korset i spåret är hunddjur.
Hos lodjur bildas för det mesta en halvmåneupphöjning mellan tårna fram och bakdynan.
Ett lodjur har mycket går runt tassen vilket brukar ge avtryck i sån djup snö.
Men jag ser inte det.
Sen får man vibbar som är svårförklarliga efter många år av spårning. Trampdynor trekantiga som hund inte mer runda som katt o s v. Att dom främre tårna är lika långa vilket dom inte är på katt/lodjur.
Jag säger hunddjur.
Det känns alltid tungt att ta av någon en dröm.
Men tyvärr.
Sen..rätt att ta en bild av tassavtryck.
Men nästa gång så ta även en mer utbredd bild av gångart.
Gränsla spåret och ta neråt och framåt med ca 5-7 tramavtryck.
Men det är ett hunddjur som det ser ut just nu.
Vilket hunddjur går inte avgöra av bilden på ett tassavtryck utan storleksjämförelse..
Mvh/-Anders
Förresten Barbro.
Lon visar klorna ibland.
Rätt ofta faktiskt.
Så tog man en dröm till:(
Känns tungt men ..så är det.
Däremot är ofta lodjurspåren otydliga som du upplevt.
Och rätt raka ofta.
Mvh/-Anders
Nej, du tar inte av mej någon dröm
Jag tänkte på lo eftersom jag sett ett från övervåningen stryka runt hönshuset och spåren var så stora: Det måste i så fall varit en hund på rymmen, för här finns bara grannens valpar. Här kommer en bild till med en kratta att jämföra med.Det har oxå setts en varg här i närheten men jag har inte sett den själv, har den större tassar?
Det är jättelikt dom spår som jag hade på min trädgård för en ca:5 veckor sedan,dom var ca:10-12 cm i omkrets. Vet inte heller av vilket djur!!??
Men mina tankar föll på lodjur,jag funderar också på…..om det var lodjur..har känt doften av mina avelskatter som har kommit in i löp här efter varandra.!!!??
Ja, undrar om de känner av just den lukten? Katt som katt i det fallet, menar jag…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag är inte alls bra på spår. Men jag tycker det ser ut som stora hundspår eller rättare sagt varg. Har bara sett varg spår på bild, men där ska klorna synas tydligt. Och eftersom de är så pass stora.
Ja tur är väl det, att de är trygga.

Här är det ett vargspår

det blev något fel men det kommer bilder så småningom
I
ngen fara Nore jag sitter inte i sjön. Jag kan vänta.

Visst är det en snusdosa du lagt ut? I så fall var det varg för mina spår är tagna lite på distans.
Cristine ! Det är helt klart hunddjur. Sen måste du nog spåra en bit för att se om det är hund eller varg. Men helt klart en jäkligt stor hund eller en varg.
Fina bilder Nore.
På den övre bilden ser man framfoten längst ner med konkav bakyna i bakkant.
Och baktassen ovanför med konvex bakdyna i bakkant.
Baktassen är oftast också mindre..mer ihophållen.
Snyggt.
Mvh/-Anders

Javist o nikotinfritt
Det är bra, chano, säg till, så inte vi behöver leva i misstro.
Jag hade bilderna du fotat, Christine, i minnet när jag var ute i nysnön i dag. En av våra hundar är stor, säkert 50 kg. Det är en Berner sennen hund och avtrycken efter hennes tassar liknade faktiskt dina, på bilden. Storleken på dem stämmer också.
Jag hade naturligtvis inte med mig kameran men snön försvinner inte till imorgon. Var så säker.
Blir så frustrerad då jag har massor av bilder på spår på dia.
Men hittar någon digital också.
Här är ett lodjur.
Lägg märke till den bågformade upphöjningen i snön mellan trampdynorna och tårna. Medan hunden eller vargen har något som mer liknar ett kors.
Katten har samma. Ut och spåra katter.
Sen har jag märkt med svarta prickar de tår som är något längre än den andra av framtårna.
Den tå som är längst av dom två främsta tårna är den som är närmast kroppen.
VF=Vänster fram
VB=Vänster bak
HF=Höger fram
HB=Höger fram
Alltså.
det som främst skiljer hund/varg/räv från katt/lo och som är enklast att se är att en av de främsta tårna är längre än den andra på lodjur.
Medan på hund/varg/räv är de två främsta tårna lika långa.
-Anders
Sen en liten kul bild där jag märkt tårna från mor och unge som trampat i samma spår. Mor blå och unge svart
Lodjur..och här ser man också det lite mer "suddiga" spår som det ofta blir i lite mer snö.
Icke nikotinfritt:)
-Anders
Tack Andrs jättebra bilder och förklaringar. HAha, HF VF HB HV …. sånt som jag BORDE märka upp däcken med, när jag tar av dem…..
Hittade en lite kul bild till.
Här använder vargen renspår för att lättare ta sig fram i snön över en sjö.
När renarna kom till andra sidan började dom leta mat så vargen fick då fortsätta i eget spår.
Lägg märke till
1:de lika långa framtårna
2: det upphöjda "korset" mellan bakdynan och tårna.

Vet inte egentligen hur långt jag ska ta det här för att inte bara förvilla. Ska försöka vara enkel.
Mitt intresse startade nämligen med gångarter:)
Sen kommer naturligtvis spåren in.
Ett intresse som knappast ger brudar:)
Vet ni att vi travar…Jo lite kunde man impa:)
Nåja.
En bild till på vargspår.
En spårgrupp i typisk trav av varg.
När vi mäter spårlängd så mäter vi från t ex VF till nästa VF.
Så nästa VF syns alltså inte på bilden.
Här har vargen tagit mark och lyft till nästa nedslag som inte är med på bild. VF Torde vara ca 1,50-2 meter fram från VF på bild.
Bildar egentligen en "monoton" kedja av spårstämplar utan större avbrott. Man måste lära sig "läsa". Inget hokus pokus bara träning.
Det är förresten mina fötter på bild:)
Det är vanligt vid vanligt trav att djuret tar mark först med båda framfötterna nästan samtidigt.
(det är där jag vill kunna mäta upp djurets storlek..ja och lite krångligare med fart o s v för att vara exakt enligt en egen metod som inte ännu finns, :)
Sen passerar bakfötterna framfötterna som är på väg upp igen och tar satts mot nästa spårgrupp som kommer att se likadan ut.
Otroligt vackert!!
Lägg märke till att framfotspåret även här ger ett något större intryck.
-Anders
Oj, vilken doktorsavhandling! Det var kunskap, det!
Det började med att min far sa att:
-Men du ser väl att lodjurets spår är runt.
Vadå runt? Det måste finnas något som är specifikt i spåret för det djuret. Vilket det ju fanns när man började särskåda det..
Nej det är inget konstigt med det här, inget svårt egentligen.
Nu kanske jag tar det för långt men…
Men det är bara några små detaljer man behöver känna till för att skilja på spår mellan våra stora rovdjur.
Sen har jag kanske försökt gå lite längre med att förstå alla olika gångarter. Vilket då också innefattar alla djur.
Men något doktorsarbete är det inte..även om det tagit hela mitt liv.:)
Mvh/-Anders (som dessutom har dyssleksi men inte lider.)
Kom gärna med mer okända spår….jag älskar spår.
Tack för lektionen Anders! Den var jätteintressant, tyvärr kunde jag inte mäta mellan spåren då den kommit gående längs vägen och gått runt i rabbaten. På baksidan huset ute på lägdan finns det många spår men jag kan inte ta mej dit enär jag haft en olycka och skadat ena benet, men det är mest älgar och rävar som gått där plus Lon jag såg från fönstret. Det brukar finnas björn, men jag vet inte om dom varit ute i vårsolen?
Inte så där jätteviktigt att mäta spårlängd.
Det talar egentligen bara om vilken fart djuret har haft.
Men kan vara en bit i ett pussel att artbestämma i svåra fall.
Det jag ville säga med just det är hur de som inventerar mäter spårlängd.
Att om man bara mäter mellan två avtryck utan att veta vilka fötter det så säger siffran inget.
Men det är inte alls så viktig.
Mvh/-Anders
Jag läser med mycket stort intresse. Får se om jag hittar några kul spår när jag är ute i markerna med kameran - då återkommer jag direkt!
mvh Martin
Bra tråd för spår, och synd att en av de som kunde beskriva bäst om spår valt att lämna sidan. :o(
Jag hoppas att stämningen här kan bli bättre så kanske det går att locka tillbaka honom senare.
mvh Martin
Jag har sett flera lodjur hemma men deras spår har antingen varit i galopp eller så har dom satt fötterna bara just framför varandra inte så som jag såg på bilden ovan om lodjur, då dom och sätter bakfötterna utanför framfötterna och lite längre fram? De spår jag såg hemma imorse gick som de på bilden. Är det alltså lodjur det också?
#0 är inte ett lodjursspår dom har runda trampdynor o är utan klomärken i spåret =) skulle säga nåt hunddjur o om ja har förstått va ni pratat om ovan är det vargspår?=D
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jaha, nej jag tänkte bilden på #19.. det är väldigt likt i gången som det jag har sett
Nej har anders lämnat sajten…det tycker jag är jättetråkigt! Det var så roligt att läsa hans inlägg för han är både kunnig och humoristisk.
Nä, Anders har inte lämnat, bytt namn till Chano!

Jo gunilla inget rov på sidorna så även här antar jag, så jag ser fram mot en rödmarkering, eftersom det var spår av de djur som jag debaterat
#36 Eftersom att jag har kontakt med Chano/Anders, så vet jag att han har lämnat sidan. Han har sagt att han kanske kommer tillbaka, men inte som det ser ut just nu. Det var det senaste jag hörde.
Men jag har fortfarande kontakt med honom, och vi har bra diskussioner om både det ena och det andra, ibland rör det rov ibland bara spår (av annat än rov). Foto är ju vårt gemensamma intresse också, utöver naturen.
mvh Martin
Än så länge får dnna tråd vara ifred, då den är informativ och bra och inte inehåler någon pajkastning. MEn alla de andra som jag låst, är rena provokationer. Så var vänliga och respektera det. Föreslår återigen, att ni som enbart vill diskutera rovdjur, kontaktar NIklas här inne på Fokus och startar ett eget community i Fokus. Så slipper jag bråk.
Bra att den får vara öppen. Tyvärr kan jag inte bidra med mer info. Har dubbelkollat med Anders, så att jag inte hade missförstått något. Men det hade jag inte, han har lämnat sidan, tyvärr.
mvh Martin
JA det är tråkigt, men jag känner mig inte skyldig…..
Ja, jag har också mejl-kontakt med Anders och han lämnade sidan för att han tyckte att allt verkade ha blivit så negativt och att han inte längre tillförde något.
Jag tycker det var mycket trist eftersom han är både klok och förnuftig. Dessutom är tydligen jag den enda som är kvar, från våra breddgrader och det känns många gånger som om jag pratar från en annan planet.

Men lugn skogsbotrollet det kommer salkta men säker inlägg som faller sidan på läppen skall du se, när vi börgar tala om katter som kommer med möss o dyligt.
Jo jag vet flera som gått ur för det tas bort saker som är skälvskrivna just nu, talade för någon timma sedan med en som varit in o kollat, när vi börgade vårt eftersök med lyckat slut det är därför jag gjort inlägget nu på moron måste varva ned lite,vi hittade djuret o svaret var jaha var de så stora.
Ni ska veta, att det är många, som gått ur just på grund av diskussionerna om rovdjur. Därför har jag valt att förbjuda dessa, för det kan förhoppningsvis dra hit dem igen.