Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 1574 ggr
carsbo
0

om...

vi säger att du har en katt

katten kommer med en mus, du tar upp musen o ser att den e död. vad väljer du och göra med musen?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Solveig
0

Jag lägger den i komposten. Jag får många såna "presenter".

rifla
0

ger tillbaka till katten.. men jag skulle aldrig ta upp den för det första…

Crappy
0

komposten…….därför kommer mina katter inte med möss till mig

catfoot
0

Jag tar den av katten å kastar den så den hamnar långt ut på tägten…Men väldigt ofta lever mössen som min kisser tar in, dom tycker matte ska ha levande föda.. Å lära sig jaga som en katt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

TinaNordberg
0

Frågar katten var han/hon fångar den. Blir svaret på vår tomt får den berömm. Om inte träter jag på den. Vi har så så mycket möss att katten inte ska behöva hämta utifrån. Flört

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

JAg tackar och tar emot. För här är det faktiaskt så, att vi är små barn för katten. Den ger oss mat, för att vi inte kan jag asjälva. Så jag tackar klappar kissen och så"steker" jag den. Dvs slänger den i kaminen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

carsbo
0

#6 anser inte du att musens liv togs i onödan då? tänkte därför höra mej för vad andra anser=) jag sj sattes inför denna situation, tänkte först på o slänga musen i soptunnan…men sen gav jag tillbaks den till katten. annars hade ju dens liv tagits i onödan. så tänker iaf jag…

Bjornen
0

Det är väl klart att katten ska ha tillbaks den. Det är bästa belöningen och kattens naturliga föda i motsats till plåtmaten.

heliotropes
0

Min katt som jag hade när jag bodde "hemma" blev utekatt mot min vilja, det var tydligen svängdörrar på husetObestämd 

Gottfrid hette han, han kom med alla sorters möss, även den fridlysta buskmusen. Alla möss han kom med levde, utom näbbmusen, den dödade han alltid innan han gav den till mej. När han var ca.7månader kom han dragandes och kämpandes med en dödad jättesork som var större än honom själv,Förvånad den grävde jag ner efter att han fått beröm. De levande tog jag berömmande emot och släppte sedan ut dem i frihet. (efter att jag hade artbestämt dem.) Näbbmusen kastade jag till skogs.

Han ville bara visa hur duktig han var, han åt dom aldrig.

Gottfrid blev dödad av en bil två månader efter hans kastrering, endast 1år och 2månader.Gråter

Eva // medarbetare på Perser

Gullan402
0

Mina katter kommer ofta med möss och råttor. Beröm får de men jag brukar se till att de inte kommer in med bytet.
En av katterna brukar "hjälpa den stackars svältande hunden" och den dumma hunden äter gärna en gott rå råttstek. Sen så kräks han inne (ofta på en av de få mattorna vi har framme…)
Det är naturens gång att katter fångar möss och råttor. Glad att slippa dem i vedboden.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

Ja det där med akut bulemi kä'nner vi igen. Sen vill jag inte riskera mer mask än nödvändigt. Så jag tackar, för det är ju till mig och är så falsk så jag kastar in den i kaminen. Vill ju ha den stekt….Flört

Magi-cat
0

nu tycks ju alla vara väldigt ense om att det är helt OK att kisse kommer in med möss och har varit duktig. Men när kisse är ännu duktigare och kommer in med fågel - då brukar det låta annorlunda på många hussar/mattar. Hur ser ni på det?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

catfoot
0

ObestämdJag trätar vare sig det är möss eller fåglar…Å säger till på skarpenObestämd, att hörreni, ni har mat i skålarna låt dessa leva..men hjälper föga, nästa dag serverar dom levande föda igen…hmmmmm…Svårt att dressera katter..Skrattande

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Gullan402
0

Ja men det är ju naturens gång kan jag tycka. Även om det är ytterst sällan någon av mina katter tagit en fågel (vad jag vet i alla fall)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

heliotropes
0

Min Gottfrid tog aldrig fåglar.

Tar katten fåglar så är det oftast de svagare och ouppmärksammade, vi hade nog ganska friska fåglar på landet där bondkatterna sållat bort de svaga i generationer och fåglarna har fått lära sig tidigt att ha koll på katter och varnat sina fågelpolare.Obestämd För fåglar fanns det.. väldigt mycket av där jag växte upp, av alla de arter.

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Spelar ingen roll. Katter och djur är inte påverkade av gullighetsfaktor, som vi är.

så kommer katten med en fågel. så slår jag den också i golvet och eldar upp den. Vill inte ha mask ellerr akut bulemi hos katterna

carsbo
0

finns väl avmaskning?=P de e ju snällare anser jag, emot musen lr fågeln om man inte gjort dens död utan andledning.

carsbo
0

lägger man den i komposten e väl ok tckr jag, för där så går ju kretsloppet om igen.

Nore
0

#18. HIHIHIHI Du är smart duFlört

carsbo
0

;P

Jenna-Gun
0

Mössen tackar jag för och kastar dem på komposten.

Är det en fågel så lever den förmodligen oftast när de kommer in med den.

Då räddar jag den och släpper ut den igen i frihet.

Hawknestgrove
0

Jo, men det är inte bra att maska av i tid och otid. i synnerhet inte, om kissen har lite svaga njurar. Dessutom, så är avmaskingsmedel väldans dyrt.