Spam (nya skönheter)
Hej!
Nu vågar jag snart inte skicka fler bilder, man blir väl snart beskylld för spam
. I dag var det en otrolig dag, dagen började med besök på altanen igen, Det var en sparvhök precis som Marnyman informerat om,men den var orange gul fläckad på bröstet, Jag har aldrig sett en sådan vacker fågel på så nära håll, inte en chans att få tag på kameran i tid , Hmm blev lite småsur och bestämde mig för att ta en tur ut med kameran, och "fångade" en en "gammal" kompis + några nya skönheter som jag kände för att dela med mig. Nu kommer någon säkert att tänka att hmm han måste ha"tomtar på loftet" nej så farligt är det inte måste snarare påstå att jag har fåglar på vinden
Mvh
Uffe

Häftiga Bilder!

Fina fåglar! Duvan ser ju ut som en skrattduva, men det kan det väl inte vara?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej Gunilla!
Skratt duva finns det sådan?
Jag vill ha det till en turkduva, men det kanske finns flera namn på en sådan duva .
Uffe
Ja samma sak…..De är beiga och namnet de har fåt, är just för att det låter som de skrattar…..
Underbara bilder och spam av det här slaget är alltid välkommet:)
//Pia
Åh, då är det lltså två sorter? Tänk, jag trodde att de var samma! HAr själv haft en skrattduva!
Kanonbilder Uffe! Vackert fångat!
Besök gärna djurfoto.ifokus.se och posta bilder där också. Där är olika fototävlingar och just nu är temat "Farligt", och det skulle ju några av dina bilder passa riktigt bra in på!
Jag gillar rovisarna, men på denna sidan får jag inte prata om dem så vi kan prata om dem via mail (som vi ju redan gör) och på djurfoto.ifokus.se istället.
mvh Martin
MArny, vi kan inte! Hur gärna jag än vill jag har ju försökt att ha justa trådar, men de har spårat ur alla. Nu är jag så himla glad i fåglar, så jag ser gärna rovfågeltrådar här inne.
Jag anklagar inte dig Gunilla, jag vet hur tråkiga trådarna blir och förstår ditt förbud.
Men jag frågade dig för ett tag sedan om det gällde alla former av rovdjur, och då även rovfåglar, eller om det bara gällde varg, lo och de andra stora. Och fick då svar att det gällde alla, även rovfåglarna, då det varit lite hetsiga trådar även om bland annat örn.
Men har du ändrat dig och tillåter rovfågel så blir ju ingen gladare än jag, för Uffes bilder är kanon och kul om de kan få vara här också och inte bara på andra sajter.
mvh Martin
Kul med rovfåglar! Och speciellt kul med så många duktiga fotografer i detta forum.
Delar min lilla jaktmark med Duvhök, Glada o Ormvråk. Vi kommer bra överens, men Kråkorna gillar ingen av oss.Ömsesidigt

Hej alla!
Jag måste ha missat något? Om jag har förstått rätt så har det varit en del heta diskussioner ang rovdjur, rovdjur har vi ända ner på typ katt nivå, jag älskar i princip alla sorters djur, dom har sin eget existensberättigande antingen vi vill eller inte. Vi borde se den "stora bilden" det som är "pest" för några är skönhet för andra, vi måste börja leva med naturen istället för emot, men visst kan det vara ett "helvete" för människor som får sitt levebröd uppätet av diverse rovdjur, precis lika mycket som butiksägaren blir utsatt för inbrott efter inbrott eller ännu värre rån efter rån.På min lilla nivå har jag det så här,,, Jag älskar fjärilar och fåglar, har planterat in en massa olika buddlejor just för att attrahera fjärilarna vilket har tilldragit en massa fåglar som ser det som ett "smörgåsbord" vilket i sin tur har lockat fram 5 olika katter som har sitt "smörgåsbord" + nu en superfin sparvhök (älskar rovfåglar också)som har sett möjligheterna.vad skall man göra? det är bara att gilla läget,allt är en pusselbit i det stora hela, Katter gillar jag också (har ingen själv)men dom har fått för sig att mina rabbatter är deras "toalett"
men där igen,,,, det är bara att gilla läget .Visst, jag skulle kunna skjuta eller förgifta dom, men hos mig har(nästan) alla djur en "frihamn". Jag jagar inte själv men har den djupaste respekt för dom som gör det,, igen bara att gilla läget. Förlåt för det långa inlägget och för att det inte var rätt forum för det.men jag kände mig "tvungen", jag har upplevt en hel det skit på dom sista åren vilket har gjort att jag har fått en annan syn på livet, man måste öppna ögonen för att se allt det vackra som finns runt om oss och inte hänga upp oss på saker som förpestar vår tillvaro.
Mvh
Uffe
Det är inte djuren, eller att vi gillar elelr inte gillar dem, som stör här inne. Det är diskussionerna i sig som urartar. Ok, då får jag väl specificera mig då och säga, att FYRFOTA vilda rovdjur får ej diskuteras. MEn då kommer det väl nån bråkstake och sabbar det med……
OCh vad gäller katter, så är det de få gånger de förekommer, bara huskatt vi talar om. Även det står på sajtens beskrivnig, att det kan förekomma, då jag och många av mina medisar är stora kattvänner.
Då lånar jag den här tråden, och länkar till ett inlägg från veckan som gick.
En sparvhök slog en duva i centrala Lund, och började kalasa på den mitt på trottoaren, bland förvånade flanörer. Min egen tanke är att höken är sjuk eller bara haft otur i jakten ett tag, för så oskygga brukar de inte vara.
Länk till artikeln i Sydsvenskan (obs, delvis starka bilder)
mvh Martin
Ja det var märkligt… Att den inte ens tog med sig käket till en lugnare plats. Ett beteende, som inte är normalt, vad jag anser i alla fall.

Kan den ha blivit "urbaniserad"
Faktum är att fler djur söker sin föda bland oss, och det lär vi nog få se mer av. inte så aptitretande att sitta och dela sin fika med sparvhöken.
Uffe
Vackra foton på vackra fåglar.
Oj så mycket man lär sej här.
Ja den här sajten är bra, när det får gå på i lugn lunk!