Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 03-skogen
Läst 2530 ggr
David
0

Gudrun och Per var lönsamma!

En hög tjänsteman för en sågverkskoncern gick igår ut i tv med att Gudrun och Per var samhällsekonomiskt lönsamma. Att han själv gjort lite pengar på det kom inte fram. Undra om skogsägarna känner likadant.

Han tryckte istället på att miljön tjänar på detta. Eftersom mogen skog inte binder koldioxid lika bra som nyplanterad och ung skog.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=1212212&lid=puff_1212212&lpos=rubrik

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

heliotropes
0

Det var ju också ett sätt att se på det….jag undrar just vad resten av folket som blev drabbade tycker.

Eva // medarbetare på Perser

David
0

Ja, tänkte samma sak, undra vad just skogsägarna anser om det. Såg också att aktuellt företag hade sänkt sina inköpspriser igen på skog. Så, lönsamt är det nog bara för en part i detta…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Martin
0

Jag såg också inlägget, och jag tyckte att han i princip faktiskt bara pratade om att det var en miljömässig samt nationalekonomisk vinst på det, men så satt jag försvisso i telefon också så jag hade inte helt fokus på inslaget.

Att enskilda skogsägare möjligen drabbades negativt är jag väl medveten om då jag har bekanta som blev av med en hel del skog.

Räddningstjänsten i Kronobergs län döpte för övrigt stormen till Agneta.

Fältskog. Skrattande

mvh Martin

Bleenda
0

#3 Den var braSkrattande

Anders 50
0

Jag tillhör den skara som har jobbat med att "städa upp" efter stormarna Gudrun, Per och den sista nu i våras. Visst har många skogsägare gjort förluster, trots försäkringar. Men det han säger om miljön är nog inte helt fel och det om nationalekonomin är heller inte helt fel. Tänk bara vad arbetstillfällen dessa stormar har skapat och vilka skatteintäkter det gett. Och visst har sågverken m.m. tjänat pengar. Hoppas bara att dessa pengar används till att hålla företagen igång när konjukturen nu är på nedåtgående.
Jag har också tjänat pengar på stormarna, men  fy f*n vilket jobbigt sätt att tjäna pengar på !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Ja man kan ju se saker ur många perspektiv när det gäller ekonomi… Den ens bröd,den andres död… Att försäkra, det är ju oftast inte ens lönt….. Det kostar mer än det smakar. Och man får alltid tänka på, att försäkringsbolag är inte några välgörenhetsinrättningar utan förtag som skall generera vinst…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna tråd.

Denna gran missade Gudrun o Pär. Fattar inte att jag har missat denna del av skogen. O skogsägaren också som tur är. Vill bara visa er.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hawknestgrove
0

Åh chik, vad vi kallar "pattegran" här i västra hörnet! Den har pattar där kvistarna är……

Gullan402
0

Kan ju inte påstå att släkten tycker att Gudrun och Per har varit lönsam. Det är som farfar sa "där försvann barnbarnens pension". Nu var vi hyfsat skonade just här. En del av skogen står kvar som tur är. Glömmer aldrig hur plockepinnet såg ut.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

JA och det var väl flera, som tom tog livet av sig……..

heliotropes
0

#7 Tur att en del skog klarade sig ur vår Svenska naturkatastrofGlad Ni som bor i trakterna, har det lyckats kommit upp någon ny babys-skog?

Gullan402
0

#11 Ja lite, vi har planterat en del och ska plantera det sista i sommar tror jag.

PS. Jag som inte är född skogsägare tycker det är jättekul att "planta" som man säger här. Det är härligt att vara ute i skogen och andas frisk luft. Åh, så gott matsäcken smakar med när man tar paus och sätter sig och blickar ut och ser var man "plantat".

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

heliotropes
0

#12 Det låter braGlad Media är duktiga på att vara mitt i händelserna, men uppföljningarna är dom lite sämre med.

Visst smakar matsäcken förträffligt mycket godare utomhus.Skrattande

Bjornen
0

Inte var de stora stormarna någon nationalekonomisk vinst. Ett sågverk här köpte billigt timmer från Gudrun trodde de. Men transportkostnaderna blev extremt stora och kvaliten på timrat var bedrövlig. De har skadats svårt av den långa lagringen så mycket blev bara flis istället för virke. Fortfarande finns det osågat timmer kvar. Dessutom är vi ju inte van med så låg kvalitet på timret om det än var oskadat.