Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett26-mumssidan
Läst 5648 ggr
Hawknestgrove
0

Tjälknöl

Tjälknöl

8-10 port.

• 1 ½ kg djupfryst älg eller nötstek

Lag:

• 5 dl vatten
  • ¾ dl salt
  • 1tsk socker

Lägg den djupfrysta steken i en form och sätt den i 75 gr ugnsvärme, 12 timmar. Sätts steken i ugnen på kvällen, är den färdig morgonen därpå.

Blanda ingredienserna till lagen i en tät plastpåse eller tillbringare och lägg i den varma steken. Låt den ligga 4 timmar och dra åt sig smak av lagen, Skär upp den i kalla skivor.

Används färskt kött minskas stektiden till ca 9 timmar. Använder man köttermometer kan temperaturen vara 70 grader för rosa kött och 75 grader för mer genomstekt.

Serveras med potatissallad eller potatisgratäng.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

har gjort på rådjursstek, med ett bra resultat. men jag har aldrig socker i lagen men däremot massor med kryddor och örter. och om man tar potatis pickaren och gör hål i steken innan man lägger den i lagen tar köttet åt sig allt..

Mat är roligt och jag älskar att läsa andras recept.. här blir det påsk rester idag.. ugnsstekt duva som legat i rödvinslag i 1½ dygn med kanel och chili.. till och med syrrans tös åt med gorgonzola sås till….

heliotropes
0

Mums!!! det var länge sedan man åt en sådanRäcka ut tungan

Eva // medarbetare på Perser

ErikJohan
0

Visst är det gott med tjälknöl. Vi har precis gjort en hemsida där vi tänkte samla recept på tjälknöl. Skicka in era favoriter. :)

Sukram
0

nu blir man riktigt sugen på älgköttTungan ute

catfoot
0

Det var länge sen jag gjorde tjälknöl…Minns knappt hur den smakade faktiskt..Obestämd

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Tusen tack för sidan! Finns det nån matsida på fokus? Då tycker jag att du ska lägga den där med!

Martin
0

http://matlust.ifokus.se - en av de bättre!

mvh Martin

Gullan402
0

Åh. Gunilla tack för påminnelsen. Jag har inte gjort tjälknöl på flera år. Varför? Vet inte men som med allt med mat är jag "periodare" och lagar en maträtt ganska frekvent under en tid sen faller den i glömska.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

tack marny!!!!

Cristine
0

Ett litet tips som franska kockar bruka använda sig av för att göra stekar och kalkoner möra. Man sprutar in sprit i köttet. ett litet nubbeglas! Det ger också godare smak.SkrattandeFlört

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jenna-Gun
0

Förstöra en älgstek på det viset.

Näe den ska man steka i en gjutjärnsgryta. Med enbär och kryddor.

Nu blev jag hungrig oxå :(

Hawknestgrove
0

Ja men själva spriten försvinner ju vid tilllagningen! Det var ett bra tips! Men det bör väl vara sprit med lite smak på?

skogstrolletbarbro
0

Kälaknöl, ja det är gott. Mest vanligt är ju älgkött men jag gjort det även på renkött och det är också gott.

Saltlaken gör jag alltid med grovsalt.

1,5 hg grovsalt och 1 tsk socker till en stekbit, 1 - 1,5 kg kött. Det varma köttet bör ligga i laken i 5 timmar.

I mitt recept, från boken "Ur den lappländska naturens skafferi" av Anita Renberg från Arvidsjaur står, att det går att få ytterligare smak.  Man kan pensla köttet med en marinad innan det tillagas i ungen.

Till köttet kan man servera syltlök, mjölksyrade grönsaker och potatisgratäng.

För övrigt kan jag rekommendera den kokboken.

För Norrlandsinspirerade kockar.

[lillbrun]
0

mums. en av de få maträtter min far bruka ge sig in på ;)

Hawknestgrove
0

Tack! Bra tips! Lägg boktipset bland böcker! Jättebra!