Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 4026 ggr
Bleenda
0

Gammal Råbock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min gamla råbock som bor hos oss. Eller vi som bor hos honom.

Vi har lagt ut lite ensilage till honom så han har det bra i vinter. Nu har vi hela trädgården full av rådjur som äter av maten och även äter upp fågelfröna. Men vad gör det. Det är underbart att träffa på rådjuren när man går ut med vovven på kvällen och det blir fullt drev eftersom hunden är en jakthund.

heliotropes
0

De är vackra djur. Själv brukar jag varje vinter ha minst en som har uppehållit sig mycket på vår tomt, favoritliggplaten har varit under ett äppeträd, det fanns en "stationär" i höstas som troligen blev ihjälkördRynkar på näsan Så i vinter har jag bara haft rådjur som har passerat. De går en given egen stig i kors med min uppskottade stig.

Eva // medarbetare på Perser

skogstrolletbarbro
0

Jag skulle gärna också ha en ett eller några rådjur som man kunde ge mat och glädjas åt i vintermörkret.

Tyvärr har jag bara sett bakdelen av en som hoppade över vår vall en sommardag, för flera år sedan. De är inte vanliga här men där de börjar vara är det alltid någon som börjar mata dem, så de stannar.

Det är jobbigt för rådjuren i den djupa snön.

Hawknestgrove
0

De är vackra… HAde varit kul om du fått bilder på honom, när han hade hornen kvar! Eller han kanske är på returen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ANNIA
0

Här brukar det alltid dyka upp rådjur och det oavsett årstid. Bara för nån dag sen så såg jag spår från rådjur.

Men det är sällan jag ser till dom utan mest bara spåren som talar om att dom varit här. Är väl bara en kort tid på sommaren jag faktiskt kan få syn på dom dagtid och det är ju under den perioden som ungarna är små.

Jo sen ser jag andra sorters spår också för dom gillar att skala bark. Kanske så att dom fejar hornen. Men det är en gissning från min sida. Åtminstone antar jag att det är rådjuren som gör det för det sitter för högt för att vara hare.

Jenna-Gun
0

Här strövar de omkring tomten. Fast de är inte så många. Det är mycket snö här så de har det inte lätt.

chik
0

Vad fin han är.

Vi har helt dött här nere i Hallan.

Har ingen aning om vad djuren har tagit vägen.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Bleenda
0

#3 Det är ett tag sedan jag tog bilden. Nu såg jag att han hade några centimeter basthorn.

Det är min dröm att få en riktig bild på en tjusig bock med rejäla basthorn. Jag håller ögonen öppna hela tiden och har köpt mej en liten kamera som jag har i fickan utifall vi skulle mötas någonstans.

Hawknestgrove
0

JA vi har några stycken, som går nedanför os också. De är så fina att se på. ÄTer dem inte mer…….Gillar inte konsistensen på köttet……

Martin
0

Själv har jag bara ätit rökt rådjurssadel (alltså, den enda form av rådjur jag ätit). Det var väldigt gott!

mvh Martin

Hawknestgrove
0

JA rökt är gott. Men om man gör gryta så tycker jag köttet är lite filtaktigt, så att säga. Det är så finfibrigt…..

MEn rökt och som kötfärs, så är det helt OK.

carsbo
0

jafg ar smakat rådjurskött en gång o de smaka grankotte och barr!:S nej för mej får dom hellre va i skogen än på tallrken XD

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Bleenda
0

Hmmm, då förstår jag inte hur ni lagar till rådjuret. Köttet är mörkare men mört och fint.

Smakar köttet konstigt kanske det hade varit jagat länge och det blev mjölksyra. Det kan smaka illa om det blivit stressat.

Vi jagar endast med taxar och då kommer rådjuret sakta trippandes i skogen. Och smakar mycket bra.

Hawknestgrove
0

Ja, jag har inget emot smaken, men gillar ite det där fintrådiga, som blir, när du gör gryta. Steken är Ok och kotletter, men så fort det är frågan om att köttet ska puttra, så  blir konsistensen inget kul. MEn som sagt, som köttfärs så känner du absolut ingen skillnad på det och älg.