Vilket djur?
Såg imorse ett djur på ca 150 meters håll. På storlek med räv, mörk nästan svart päls. "Krökt rygg" och lång välbehårad svans. Var det en räv, eller kan det varit något annat djur? Rävar har väl mer rak rygg?
Var nere och fotograferade spåren i snön, men bilderna blev inget vidare bra.

Jag bild-googlade på mård, men den ser ut att vara för liten… Järven stämmer i storlek och utseende, men jag är inte så säker på spåren…

Djur i rävstorlek är järv, grävling och bäver. Bävern är väl osannolikt och kanske järven också. Mård är mindre. Av räven finns det olika färgnyanser och de finns också i en mörkare variant.
Jag tackar.. Jag trodde att räven alltid var i en rödnyans.Det är det som är så bra, man får lära sig hela tiden.
Lena.P är jag i verkliga livet.

#3 OK. Men varför är det osannolikt att det var järv eller bäver? Ligger de i ide nu?
Järv, kan det ju vara, men bäver ser man nte så mycket på rena landbacken. Den håller väl fortfarande till i sina undervattensbostäder.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kan det ha varit en mårdhund kanske?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Säger också järv.. kan inte komma på något annat det kan vara

Kul med så många gissningar :) Järv eller mårdhund låter mest troligt. Vi har bäver i ån 10 meter från där jag såg djuret, men dom ligger väl och har sin vintervila nu.
#9 Jo, det var verkligen synd att jag inte fann mig och plockade upp min mobil och fottade
Jag stod bara där och var helt faschinerad och funderade på vad det kunde vara för djur…
Nej första tanken är väl inte att ta ett kort. Men däremot andra, när det redan är för sent, då kommer man på "aa skulle fotat!"

Här gissas det glatt, synd att inte den fångades på bild